Trästaket och utehöställ

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! Vi tänker så småningom byta ut eltrådarna i vinterhagen till ett trästaket. Vad ska man tänka på är man bygger ett sådant? Hur många "rader" vågrätt uppifrån ner (svårt att förklara...) lönar det sig att ha, två, tre? Positivt/negativt med trästaket? Hurdan grind är bäst?
Sedan tänker vi även ge fritt hö åt dem, och där undrar jag hurdant höställ är bäst? Det måste ju vara ovanför marken men under tak så det inte blir vått/nedtrampat av snö/rusk/regn, men också på något sätt skydda från att vinden inte blåser iväg höet och så att hästen inte slår sig..ideer/erfarenheter? Tacksam för svar! :)
 
Sv: Trästaket och utehöställ

hur många hästar är det som ska utfodras och hur mycket mat lägger ni ut åt gången?

Lastpallar med kragar på funkar utmärkt att fodra i, om man inte har så många hästar.
holada.jpg

Ställer du ut balar i hagen så fungerar det bra med en sån här:
hohack3.jpg

Jag har förvisso använt den även när jag kört ut hö med skottkärra till hagen, har inte haft några större problem med att det blåst bort. På fotot är höhäcken ett halvår gammal, samma höhäck har använts på vinterhalvåret sen dess och är nu - 5 år senare - lite kantstött och nu som först har hästarna börjat gnaga på den. Men den fungerar ännu!!
hohack2.jpg
 
Sv: Trästaket och utehöställ

Ser fint ut, tack för tipsen! :) Det skulle vara åt två eller en häst, beroende på hur det går då den ena är lite tjock :crazy:, den andra är en 24-åring som bör äta hela tiden, problemet blir att den yngre äter upp all den äldres mat då denne äter långsamt, pausar och njuter av maten medan den andra kastar i sig bådas ranson, och då får ju den äldre inte tillräckligt med mat..Varför vi vill ha fritt hö är för att det dels är bäst för hästarnas magar med tanke på magsår, och dels för att vi inte är hemma då dagshöet ska ges (vi har hästarna hemma, är i skolan/på jobb på dagarna). Så vi skulle sätta så mycket hö att det alltid räcker över dagen. :)
 

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 128
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp