Trassla in sig?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare lisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 033
L

lisa

Jag är ju helt ny på det här med att gå ut med katter i koppel, så jag skulle vilja ha lite råd från er som är mer "vana" :)

Jag har hittils bara gått kortare svängar med misse i trädgården utanför, och har då försökt hänga med bäst jag kan in bakom (och innuti) buskar etc. :crazy: Kisse har väl blivit lite tjurig för att hon inte får springa in i snåren som hon vill.

Jag har ett såntdär flexi-koppel som snurrrar ihop sig och det underlättar mycket tycker jag, men det hjälper ju fortrfarande inte om katten springer runt saker och sen ut på andra sidan....då blir det trassel.

Hur noga är ni med att "följa med" överallt, alt. hur fritt vågar ni låta kissen gå i kopplet? Alltså, kan ni tex sätta er på en bänk någonstanns med långkoppel och låta kissen trassla in sig i busken bäst den vill, eller är det kort koppel och "gå fot" som gäller? ;)

Jag är som sagt helt nybörjare på det här, minns bara hur hemskt det var om en kanin trasslade in sig i kopplet :cry: Dom kunde man ju inte släppa med blicken 2 sek... Hur gör ni??

Sv: Trassla in sig?

Jag försöker få katten att gå fot i någon mening. Det går ganska bra måste jag säga. Men ibland sätter man sig ute och njuter av vädret och låter katten springa runt bäst den vill. När katten klagar kan man nysta upp kopplet, sen får den börja om igen :-)

Katterna reder förövrigt ut situationen ganska bra på egen hand om den har trasslat in sig själv i kopplet. Annat är det om den går runt ett bordsben eller något liknande. Då går de ju bara runt runt tills de sitter helt fast :-)

Senast ändrad av en moderator:

bengibollen skrev:
Annat är det om den går runt ett bordsben eller något liknande. Då går de ju bara runt runt tills de sitter helt fast :-)
:rofl: D är typ det enda mina miffon gör :rofl:
Dom KAN inte gå i koppel!! Haha!

Ja, fast om dom går runt en trädstam mitt inne i ett buskage är det ju liksom lite svårt att komma in och rädda dom :o

Men jag kan tolka det som att det inte är lika kinkigt det där med att trassla in sig som för tex. kaniner då? Ursch, jag har ett minne av när jag var ca 10 år och min dåvarande kanin fick kopplet ett varv runt bakbenet. Har aldrig hört ett sånt hjärtskärande tjut :eek:

Min katt bara lägger sig ner och tittar på mig, kanske även undlåta sig ett av sina "Mjäää"-ljud. "Kom och rädda mig"

Jag later honom inte ga in pa stallen dar jag tror att det kan bli svart att fa ut honom igen. :idea: Han kan sniffa i buskarna i periferin istallet. Ibland om det har varit jattespannande sa kanske han har fatt ga langre in, men jag kan backa ut honom igen genom att dra i kopplet.

Min katt gar duktigt fot annars, jag tycker det ar sa innerligt trakigt nar han sitter i en buske och glor att jag uppmuntrar honom att röra sig. Visst far han sniffa ocksa, men inte för lange. Det tog ett ar efter att jag köpt honom, sen gick han fot i hangande koppel i min snabba promenadtakt pa cykelbanan. Vi brukade vacka lite uppseende nar vi gick genom studentgettot :rofl:

Hihi...ja vi har fått lite blickar på oss även om vi går i den egna trädgården :angel:

Det är ju ett område där det skulle vara "normalt" att släppa katten lös (jag har ju egentligen inte bestämt mig 100 % om det ska bli inne- eller utekatt av henne än...) så de flesta väntar sig nog inte att se en katt i koppel...

Jättespännande i buskarna? Men det är det ju alltid säger misse :p

Kan berätta om vår "spännande" promenad idag. Jag tänkte då att jag skulle ta ut kisse en kort stund i vårsolen innan jag skulle till skolan, men han bara vara ute ca 10 min. Mer än hälften av den tiden ägnade hon åt att snuffa i en och samma rabatten. Hon nosade bara först, sedan började hon gnida hela huvudet i jorden och la sig till slut och rullade. Snygging som kissat en skvätt? :o Hon bokstavligen grävde ner nosen, var svart i hela ansiktet och hade jordklumpar i morrhåren efteråt :rofl:

*putt*

Är det ingen mer som kan berätta om sina "promenadvanor"?

En tilläggsfråga: Hur ofta har ni ute katten i koppel och hur långa brukar promenaderna bli på ett ungefär?

Jag bor i ett bilfritt område med grönt utanför dörren, så sommartid är vi ute rätt mycket. Ingen av mina katter går ut om det är under 20 grader, så det blir just sommarpromenader...
Hanoo tycker det är spännande att jaga bort andra katter från sitt revir, och det gör han, så liten han är, genom att se hotfull ut bredvid matte och husse :D Den lilla kommer troligtvis bli ännu mer ranghög, så gud vet vad det blir av henne...
Eftersom de är uppfödda som innekatter (och har ordentlig lekmiljö inne) så är promenaderna mest "extra" och någonting vi gör när vädret är fint, inte för att de måste gå ut. Hanoo har för övrigt fångat både möss och fåglar på våra promenader :)
Maja har inte fått vara ute än eftersom hon inte varit färdigvaccinerad förrän nu, och hon har ännu tunnare päls än Hanoo eftersom hon har thailändska linjer. I helgen kanske det blir en första promenad.

Ja det är ju lite annorlunda mot min missa som är van vid att få gå ut som hon vill sen tidigare... Hon börjar gilla kopplet nu (spinner och sätter sig innanför dörren när jag tar fram den :idea: ) men det är såklart inte lika kul att inte få gå längre än matte och kopplet hänger med.

Vi har preis varit ute på en låång tur i trädgården (ja, inte lång på det sättet alltså men vi var ute i en hel timme), jagat humlor, rullat i jordhögen (mest Maja, inte jag :angel: ) och ätit gräs.

Det blev visst lite jobbigt för en gammal tant för ungefär 1 minut efter att vi kom in igen låg hon med alla 4 tassarna i vädret och SNARKADE :rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken... 2
Svar
23
· Visningar
1 253
Senast: GoLightly
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 977
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 709
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka