Sv: trassel med försäkringsbolag
Plockar fram inlägget igen.
Sorry, du har ställt en fråga, jag mindes fel.
Men du tog svaret för givet...
Jag har faktiskt haft häst försäkrad tidigare. En häst - den andra skulle inte ha gått att försäkra utan reservationer på det mesta och då faller hela vitsen med försäkring.
Den försäkrade hästen betalade jag snällt premien under ca tio års tid, utnyttjades aldrig.
Den oförsäkrade hästen blev sjuk, ordentligt sjuk, och vårdades på stall i flera månader. Hämtade sig så småningom. Veterinär var ut vid fyra-fem tillfällen, prover togs, läkemedel gavs.
Ingen vet vad det var för fel på hästen som tillfrisknade av sig själv.
Kostnad? Har för mig att det var ca 5000 kr plus läkemdel på några hundra.
Detta var för 13 år sedan, ganska precis, så priserna har givetvis stigit på de åren men jag tycker inte det var så farligt.
Senast jag hade ut veterinär hit hem var för kastration av två unghingstar. Komplikationsfritt, överraskande billigt (ett par tusen per hingst, för två år sedan).
Därefter har jag förstås åkt och vaccinerat, vilket är löjligt dyrt men betalas ändå.
Sånt där förstår inte jag alls. Skulle du alltså vara beredd på att avliva ett djur för en enkel skada men som kräver dyr vet.vård? Om det är så att dom pengar man sparat istället för att ha lagt på försäkringen räcker för den enskilda skadan och man sen står utan pengar och hästen drabbas av en ny enkel men dyr skada, vad händer då?
Det är ju därför man har försäkringar överhuvudtaget, för att normalt sätt så hinner man inte spara ihop såpass mycket pengar så fort. Jag har räknat ut att jag lagt runt ca 120000kr på försäkringen under dessa år jag haft min häst och en skada nu och alla dom pengarna hade varit borta. Låter som mycket pengar men i hästsammanhang så är det inte mycket pengar alls.
Jag hade aldrig förlåtit mej om jag behövde ta bort min häst pga att jag inte har råd med vården.
Plockar fram inlägget igen.
Sorry, du har ställt en fråga, jag mindes fel.
Men du tog svaret för givet...
Jag har faktiskt haft häst försäkrad tidigare. En häst - den andra skulle inte ha gått att försäkra utan reservationer på det mesta och då faller hela vitsen med försäkring.
Den försäkrade hästen betalade jag snällt premien under ca tio års tid, utnyttjades aldrig.
Den oförsäkrade hästen blev sjuk, ordentligt sjuk, och vårdades på stall i flera månader. Hämtade sig så småningom. Veterinär var ut vid fyra-fem tillfällen, prover togs, läkemedel gavs.
Ingen vet vad det var för fel på hästen som tillfrisknade av sig själv.
Kostnad? Har för mig att det var ca 5000 kr plus läkemdel på några hundra.
Detta var för 13 år sedan, ganska precis, så priserna har givetvis stigit på de åren men jag tycker inte det var så farligt.
Senast jag hade ut veterinär hit hem var för kastration av två unghingstar. Komplikationsfritt, överraskande billigt (ett par tusen per hingst, för två år sedan).
Därefter har jag förstås åkt och vaccinerat, vilket är löjligt dyrt men betalas ändå.