Sv: trassel med försäkringsbolag
Kl
Gällande försäkrat/oförsäkrat..
Vi alla har olika ekonomiska förutsättningar och jag tycker inte att det är lämpligt eller ens realistiskt att säga att man generellt inte ska behöva försäkring endast för att man ska ha råd att ekonomiskt vårda sin häst i alla lägen om det inträffar oavsett summa eller tidpunkt, eller tvärtom att anse att det är dumt/oansvarigt/korkat etc att inte ha försäkring när man anser att man inte behöver. Valet står en fritt om man anser sig klara sig själv, eller vill ha ett skyddsnät som det ser ut med djursjukvården.
Det finns inget som säger att man har bättre hästhållning oförsäkrat eller försäkrat och jag tror vi alla, eller de allra flesta normalt funtade skulle göra allt i vår makt att se till att hästen får all den vård och omsorg som krävs.
Att anse att man ska vara ekonomiskt oberoende för att ha häst är ett väldigt snävt synsätt tycker jag..isf borde väldigt få av oss klara av att få ha häst även fast majoriteten faktiskt klarar av att hålla häst och vårda dem på ett bra sätt..vissa väljer försäkring, andra tycker att det är onödigt/klarar sig fint utan. Men att säga bara rakt av att det ena är rätt eller fel funkar inte. Att ha djur är ingen rättighet nej, men jag blir ärligt talad oroad om man anser att bara de bäst välställda ska kunna få möjligheten..djur ger de flesta av oss så himla mycket..
Sen finns det scenarion när man tvingas ta bort en häst pga ekonomiska skäl både med försäkring och utan..Det har säkert inträffat många, men det är nog inte ett lättsamt beslut eller ens nåt roligt att vara med om så man ska inte kritisera det allt för hårt eftersom att det kan bli så att man själv av någon olycklig anledning kanske ställs inför det själv och det bör man tänka på tycker jag före man förfasar sig över hur andra gör utan att 100% ha kännedom om folks ekonomi eller livssituation eller när nåt inträffar, speciellt med det kända talesättet "olyckor kommer sällan ensamma" tyvärr för ett par av oss..
För egen del handlar diskussionen mest om ekonomiska läget när man har försäkring här och lite kring vårdskostnader, inte valet hurvida man ska ha en försäkring eller inte eller lämplighet som djurägare..