Trassel i galoppen!!

H

Hanna

Jag har börjat hjälpa till med min låtsasmammas vbl vallack. Jag har börjat galoppera honom i paddocken på stora volter och han tar galoppskänkeln jättebra för att inte vara så rutinerad på att galoppera! :d Men vi har nu fått ett problem av att när jag galopperar honom i lagom takt i flytande galopp så slår han i bakhoven i framhoven så att det "smäller till" och han blir jätterädd och typ hoppar till och faller ner i slängtrav med bakbenen och blir jättestark! Saken är den att han har boots bak och fram, och han trampar inte på sig så att han får sår eller liknande utan det bara låter som det brukar göra när hästarna slår i hoven. Eftersom han inte har galopperat så mycket så har ingen koll på benen när han galopperar och det är antadligen därav att han slår i och blir rädd. Så är det någon som vet vad man ska göra för att träna bort detta eller något man kan göra för att han ska få mera koll på benen i galoppen? Han är rätt så hög och har lååånga ben! Tacksam för svar! /Hanna ;)

Sv: Trassel i galoppen!!

Frågan är om han blir rädd för att han slår i, eller om han tappar balansen och reagerar på det? Slår de i så brukar det ju bero på att de är för kvicka bak alt för långsamma fram, och inte hinner undan. Och om de tappar balansen kan de ju bli skrämda/berörd med..

hur gör han i friskare galopp?

Frågan är om han blir rädd för att han slår i, eller om han tappar balansen och reagerar på det? Slår de i så brukar det ju bero på att de är för kvicka bak alt för långsamma fram, och inte hinner undan. Och om de tappar balansen kan de ju bli skrämda/berörd med..

hur gör han i friskare galopp?

Det är inte för att han tappar balansen utan har ingen som helst koll på bakbenen och är som du skrev, för snabb bak och för "långsam" fram. Det är lite tips på något man kan göra åt detta jag söker efter! :D mvh Hanna

Det är inte för att han tappar balansen utan har ingen som helst koll på bakbenen och är som du skrev, för snabb bak och för "långsam" fram. Det är lite tips på något man kan göra åt detta jag söker efter! :D mvh Hanna

Och om de är för långsamma fram/för snabb bak beror det oftast på att de är i obalans, på bogarna eller liknande. Det jag undrade var om han verkligen blev rädd för 'klonkljudet' eller om det var för han tappade balansen, vilket iofs inte spelar någon roll.

Men min fråga är fortfarande hur han är if riskare galopp? Försvinner problemet där är han inte redo på den kortare/långsammare galoppen än, och då är det bara att stärka och stärka som gäller. Mpnga fattningar, några språng bra galopp och avbrott, ny fattning osv. Fattningar stärker mer än galoppen i sig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har ett 7-årigt islandssto som för ca en vecka sedan började slå ihop hovarna när hon travar. Jag tror det är bakhovarna som...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: Mirakel
·
Hästmänniskan Haha vad långt det blev :p Om man känner att ens häst inte är helt fräsch och vill kolla igenom hela hästen, kan man göra det hos...
2
Svar
28
· Visningar
4 513
Senast: Pansi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar