Trasig muskel????

Texaz

Trådstartare
Hoppas att någon kan ge mig klarhet i vad som skett med min häst!! Upptäckte igår att det hänt något med en av hennes muskler, det är en av de två muskler som löper mellan frambenen som nu har som ett hål i sig, det är som en grop.... Enligt hovslagaren kunde det vara en bristning, men jag har aldrig hört talas om att man kan känna en bristning?:confused:
Hon är inte alls halt eller verkar berörd på något sätt, hovis tyckte att jag skulle pensionera henne men till saken hör att jag vill hålla igång henne pga patellaupphakning som blir sämre vid vila.
Någon som har en idé om vad det kan vara???

Sv: Trasig muskel????

En partiell muskelbristning behöver inte betyda någonting för hästen. Dess muskler är så stora att en liten skada (som du känner som grop) inte märks nämnvärt.

OK, men kan man då fortsätta jobba hästen??? Vad kan det komma sig av?

Om det är en partiell bristning så kan jag jämföra med hur man gör med människor. Då ska man vara i aktiv vila, dvs röra sig så mycket som möjligt utan att belasta just den muskeln. Massage är bra efter ett par dagar, för att hjälpa muskeln att läka rätt. Det svåra med djur är ju att de inte alltid säger till. Men vore det min häst skulle promenera och ta ut em massör och vara mycket uppmärksam på beteendet. Verkar hästen ha ont skulle jag naturligtvis tillkalla vet. Jag tror inte häsen mår bättre av att vara stilla.

Jodå. Här kommer lite info om muskelbristningar.
Muskler består ju av buntar av fibrer som är omgivna av en bindvävshinna som kallas fascia. I muskelfibern finns receptorer som känner av hur lång fibern "får bli" och när den sträcks ut för långt drar den ihop sig i kramp och pang, då kan fibrer gå av. Kroppen sätter igång en process för att ta hand om de trasiga cellerna och bygga upp nya men det är väldigt vanligt att man får ett hål i muskeln som "minne" efter skadan. Hur bra det känns utifrån huden beror på vilken muskel och hur ytligt skadan sitter.

I de allra flesta fall betyder inte detta någonting för vad hästen kan användas till eller göra när skadan väl är läkt. Om muskeln skulle vara väldigt söndertrasad och full av bindvävsärr kanske den inte kan göra sitt arbete fullt ut i kroppen men eftersom andra muskler då kan ta över funktionen brukar hästen fungera bra ändå.

Muskelbristningar brukar ofta läka väldigt bra och utan problem. Om skadan är färsk ska du röra på hästen försiktigt. Inte anstränga men lätt motion. Då har du störst möjlighet att få en bra läkning utan för mycket bindvävsärr och en muskel som fungerar och är elastisk som förut.

För att avgöra vilken muskel din häst fått en skada i - det finns många muskler i området - lägg gärna upp en bild som visar var "hålet" sitter. Muskelgruppen som går från bringan mellan frambenen förbi sadelgjordsstaden och vidare längs bröstkorgens undersida heter pectoralis. Beroende på var skadan sitter så kan man spekulera i vilka olika saker som kan ha hänt. Sitter skadan mellan frambenen kan hästen t ex ha fått en fläkning av frambenet ut från kroppen.

TACK:love: för ett mycket bra svar!!!!
Jag har precis pratat med min ET och han tyckte att jag skulle fortsätta träna eftersom hästen inte verkar berörd samt massera.
Får vara uppmärksam och kolla om det blir någon förändring men känner mig lugnad med träningen. Vill inte gärna avbryta nu när vi äntligen kommit igång!!!

Jodå. Här kommer lite info om muskelbristningar.
Muskler består ju av buntar av fibrer som är omgivna av en bindvävshinna som kallas fascia. I muskelfibern finns receptorer som känner av hur lång fibern "får bli" och när den sträcks ut för långt drar den ihop sig i kramp och pang, då kan fibrer gå av. Kroppen sätter igång en process för att ta hand om de trasiga cellerna och bygga upp nya men det är väldigt vanligt att man får ett hål i muskeln som "minne" efter skadan. Hur bra det känns utifrån huden beror på vilken muskel och hur ytligt skadan sitter.

I de allra flesta fall betyder inte detta någonting för vad hästen kan användas till eller göra när skadan väl är läkt. Om muskeln skulle vara väldigt söndertrasad och full av bindvävsärr kanske den inte kan göra sitt arbete fullt ut i kroppen men eftersom andra muskler då kan ta över funktionen brukar hästen fungera bra ändå.

Muskelbristningar brukar ofta läka väldigt bra och utan problem. Om skadan är färsk ska du röra på hästen försiktigt. Inte anstränga men lätt motion. Då har du störst möjlighet att få en bra läkning utan för mycket bindvävsärr och en muskel som fungerar och är elastisk som förut.

För att avgöra vilken muskel din häst fått en skada i - det finns många muskler i området - lägg gärna upp en bild som visar var "hålet" sitter. Muskelgruppen som går från bringan mellan frambenen förbi sadelgjordsstaden och vidare längs bröstkorgens undersida heter pectoralis. Beroende på var skadan sitter så kan man spekulera i vilka olika saker som kan ha hänt. Sitter skadan mellan frambenen kan hästen t ex ha fått en fläkning av frambenet ut från kroppen.

Du skriver ju alltid så nedra bra svar! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 547
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka