Trasig hov, vad kan göras???

WildWilma

Trådstartare
Lite hjälp tack?

Hovslagaren är ringd och kommer imorgon em.

Men vill iaf ha lite förslag/råd från kloka personer här.

Hästen drog av hö framsko på hoppträningen förra veckan en liten del av hoven gick sönder då men var ingen fara. Hovis satte tillbaka skon dagen efter. Sen gick hästen ganska hårt med bla. tävling igår(Lördag). Idag när jag kommer ser jag att en stor bit har spruckit och håller på att lossna. Den biten består bla av det yttre hörnstödet. Om vi låter henne gå så och sakna ca 7cm av den yttre bärade väggen så lär hon ju med största sannolikhet bli halt även om hon inte är det nu.

så jag undrar helt enkelt vad som brukar göras vi sånna här skador?

Sv: Trasig hov, vad kan göras???

Igen som varit med om något liknande eller hört om det??

Vi bara ha lite förslag så jag har något att föreslå och disskutera med hovslagaren.

Alla förslag är välkommna.....

:bump::bump:

När min gjorde så för ett bra tag sedan ,rådde min hovslagare mej att lägga in plastic padding,det höll medan hoven växte ner och han hade aldrig ont av det.

Det beror nog helt och hållet på hur hovslagare bedömmer skadan när han ser den. Antingen försöker han lappa ihop sprickan, eller tar han loss allt skadat horn och ersätter med padding av något slag

Troligast verkar det ju vara att det blir någon form av plastic padding eller liknande.

Hur hållbart är det??
Kan man motionera hästen som vanligt under tiden det nya hornet växer ut?

Jag kunde rida som vanligt,man får ha koll på fyllningen bara och vb. lägga i mer om det lossnar.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
Hästvård För en vecka sen drog hästen av sig skon + halva hoven. Hovslagaren var dit dan efter och slog på den. Han sa att det inte fanns mycket...
Svar
4
· Visningar
7 074
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 411
Senast: kryddan
·
Hästvård Vår dotter är inne på sitt sista tävlingsår med vår fantastiska b-ponny och nu går året och hon har knappt hunnit rida igång förrän det...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder