Trasig hov, halt häst - några idéer?

Jen80

Trådstartare
För en vecka sen kom min nya häst hit, med en trasig hov, som jag inte trodde var så farligt från början...dock började han svullna upp i benet och jag kontaktade veterinär som kom ut samma kväll hästen kommit hit. Metacam och Trimediazin skrevs ut - har en dag kvar på den behandlingen.

Hästen, ohanterad ettårshingst, behövde såklart kollas över av hovslagare....så veterinären kom hit samtidigt dagen efter för att sedera honom för att vi överhuvudtaget skulle kunna titta på hans hov (vevar hej vilt med bakbenen :crazy: ). Resultatet då...
Hovkapseln är skadad, på insidan finns det ingen hovvägg, och hur mycket mer som är skadat vet vi inte...vet inte ens OM något är det. I vilket fall som, la vi hovbandage - för att se hur länge det sitter på. Det gick tills igår, då han började halta enormt mycket, och jag trodde i min enfald att det var för att det kommit grus/jord innanför (han har gått nästan helt haltfri de andra dagarna med bandaget). Problemet är ju det här med att hantera honom....det tog över en timme att få av bandaget igår, med livet som insats kan man lugnt säga...:crazy:

Pratade med hovslagaren nu på morgonen, dessvärre har hon ingen som helst möjlighet att komma ut förräns nästa vecka pga resa - och min veterinär kan jag inte få tag på förräns imorgon då hon är ledig idag.
Hovis anser att vi trots allt får försöka få på en sko, men riktigt hur det ska gå till...det har vi inte någon större aning om. Plasta eller gipsa - det är nog det vi måste försöka oss på. Men hur? Hästen är inte lastbar, och i nuläget vågar jag (om vi nu mot all förmodan skulle få in honom i en transport...........) faktiskt inte åka någonstans med honom, då han knappt stödjer på benet.

Jag fick redan förra veckan höra från både veterinären och hovslagaren att det inte är säkert att det Går att rädda hoven, så jag är allt lite nojjig över detta...

Jag är inte alls bra på hovar (men får nog vackert lära mig mer nu :angel: ), så jag står gansa villrådig jag också.
Hur snabbt växer det eg. ut ny hovkapsel?

Just ja, hästen är enormt spruträdd, så att sedera honom gör man inte på en kvart direkt....

För tillfället står han inne på mjuk spånbädd.

Vad hade ni gjort?
Några bra idéer?

För tillfället känns det som att det enda jag kan göra i nuläget, är att låta hoven vara, låta honom stå inne helt enkelt...och se vad som händer.
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

Jen80 skrev:
Hur snabbt växer det eg. ut ny hovkapsel?

Ca. 9 månader är det jag fått lära mig.
Du verkar ha Sveriges otur med alla dina hästar. :(
Hoppas det löser sig med den här lille iallafall. (Fin avatar! :love: )
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

MDusty skrev:
Ca. 9 månader är det jag fått lära mig.
Du verkar ha Sveriges otur med alla dina hästar. :(
Hoppas det löser sig med den här lille iallafall. (Fin avatar! :love: )
9 månader?! Åh jäklar...:crazy: :(
Vadp, menar du att jag är otursförföljd? ;). Är lite gladare nu, pratade med försäkringsbolaget och förklarade läget...trasig hov räknas som olycksfall - alltså tar dom och ersätter, trots 30 dagars karens. Tack gode gud för det....annars vet jag inte hur jag ska lösa detta.
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

Var inne på ATG-klniken i Malmö igår o då stog jag o titttade på lite bilder på mkt trasiga hovar som byggts upp med plast . Det var ett reklamblad från Lars Kelp . Det kanske inte var skador på hovkapseln men det kan ju vara värt att kolla upp . Du kan ju ringa till Hästkliniken på Jägersro o höra om det kan vara något .
Hoppas det löser sig med hästen.
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

Gud vilken tur med försäkringsbolaget!!:) Det underlättar ju alltid enormt när man slipper oroa sig för ekonomin mitt i alltihopa med!!

I övrigt har jag väl inget att komma med... Vill bara önska dig all lycka nu!! Det bara måste ordna sig!!!
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

Har inga tips att ge dig, men jag håller tummen HÅRT för att lilla killen blir helt återställd! :bow: Ni fixar detta!!!

Vad skönt att försäkringsbolaget ersätter! :) Det underlättar läget betydligt när man slipper tänka på pengarna.

//Alice
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

Hovväggen växer med ca 1cm i månaden på en frisk häst, förekommer en skada (exempelvis att hovväggen är borta på det här viset) kan hovväggen växa med upp till dubbla hastigheten.
Jag vet inte hur det påverkas om man plastar eller gipsar för att ersätta den obefintliga hovväggen, men 1 cm i månaden lär ni ju få i alla fall.
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

På föl som man skall rätta benen på så kan man ju limma fast en plastsko. Skulle det kunna fungera?

Ang att han är så spruträdd vet jag inte vad man kan göra. Gissar på att ni provat att bremsa och hålla i öronen? Man kan ju prova att göra så han inte ser (jacka eller liknande över huvudet) men känns inte som om det skulle fungera om han är så hemsk :crazy:

Lycka till i varje fall! :)
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

Frågade min hovis hur han skulle göra = Bygga ny hov med "boned flex" ( öh, vet inte hur det stavas), lägga bomull+ kreolin och försöka få på en sko. Har ingen bild att visa honom så svaret blir lite knapphändigt....
Hoppas ni får till det iaf!
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

Till svärföräldrarnas hund använde vi ibland ett lugnande medel som droppades i fodret (för att den inte skulle tokskälla 60 mil till sommarstället, men det är en annan historia). Uppfödaren tipsade om det, hon använde det på sina hästar också (tja, iaf en som behövde lugnande för att gå in i transporten). Vet ej vad det heter men veterinären borde veta, det är på recept. Finns det någon annan veterinär som sammarbetar med din? Då kanske den kan skriva ut lugnande i hans/hennes ställe så din häst inte behöver ha ont och vara orolig idag.
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

Jen80 skrev:
Är lite gladare nu, pratade med försäkringsbolaget och förklarade läget...trasig hov räknas som olycksfall - alltså tar dom och ersätter, trots 30 dagars karens.

BRA! Jag hade fått den uppfattningen att detta borde täckas trots karens pga ny försäkring. Mycket bra att det var så.

Det är mycket lättare och ta tag i problem om man vet att det bara blir jättedyrt och inte olösligt :-)

Tyvärr har jag inte några tips att ge... Ang hovslagaren så hade jag nor ringt runt till ev kliniker i närheten för att få tips på hovslagare. Detta som hände nu kommer troligen att hända igen, att du behöver hjälp snabbt. Vet inte om det hjälper om du hittar någon som tycker det är lite intressant att fixa detta. som lite nördigt kan tänka sig ställa upp på lite udda tider.:crazy:
Tja avundas dig inte... du löser dock detta på bästa sätt det är jag säker på.
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

*KL*

Tack för alla svar!
:bow:

Jag ska prata med veterinären imorgon igen, och höra vad hon anser om allt, naturligtvis samma sak med hovslagaren :).

Angående försäkringsbolaget, det är inte 100% säkert än, men däremot 99 ;). Liten lättnad för mig, kan jag lugnt påstå...:crazy:
 
Sv: Trasig hov, halt häst - några idéer?

Plegicil (stavning?) finns ju i granulat-form, så det kanske man kunde blanda i fodret/lite betfor eller något?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 500
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 088
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp