Trasig brodd

S

swebec

Någon som har ett bra tips hur man får ur en brodd som har gått vid gängningen? Bortsett från att ta av skon alltså...

Sv: Trasig brodd

Någon som har ett bra tips hur man får ur en brodd som har gått vid gängningen? Bortsett från att ta av skon alltså...

...gått AV vid gängningen ska det förstås vara! Ingen som råkat ut för detta?

Detta hände min medryttarhäst förra vintern. Jag prövade med det mesta för att slippa ta av skon, men det slutade med att jag fick plocka bort den till slut iaf. Dock lyckades jag faktiskt få bort brodden med hjälp av ett städ, en syl, en hammare och ett väldigt gott tålamod.

MEN, jag skulle inte göra om detta igen om det inte vore ren panik, det var ett sabla skitgöra :(. Numer ser jag till att min hovslagare riktar till ett par extra skor som jag kan byta med om det visar sig att jag får tappsko eller problem med brodden.

Om det är elitbrodden du använder så rekommenderar jag dig att byta eftersom det har producerats 60 000 elitbroddar med fel härdning vilket medfört att de går av. Inte poppis:mad:

Om det är elitbrodden du använder så rekommenderar jag dig att byta eftersom det har producerats 60 000 elitbroddar med fel härdning vilket medfört att de går av. Inte poppis:mad:

Japp, elitbrodden är det...

Fräser en skåra med en vinkelslip och skruvar ut den med mejsel eller dragare.

Finns så att man borrar i brodden skruvar i en speciell borrliknande sak som drar åt fel håll och bara att skruva ur. Är ju inte anpassade just för häst skor utan för alla skruvar som skallen har gått sönder etc. Finns på trä/järn affären för runt 100 lappen.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
824
Senast: Shixle
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 596
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Täcke med bred/hög hals?