fallon

Trådstartare
Så här i vintermörkret kan det vara kul att planera lite för framtiden. Var på avelsseminarum på Solvalla idag och vi ska väl försöka mecka en ihop en stjärntravare. Men vi har ju två ston:-) Vad skulle ni föreslå för hingst till ett halvfranskt sto, svart, bekväm av sig till temperamentet och 158cm hög? Och jag menar arabhingst förstås. Och please, ingen diskussion om varför korsning och inte köpa arab osv osv. Intressanta svar efterlyses! Hon bara en T50 än så länge, men vi hoppas på mer till nästa år.

Sv: Trarab

Jag vill ju gärna se en härstamning, samt gärna en bild av hur hon ser ut, samt hur hon rör sig, innan jag svarar!
Jag kan hjälpa dig med den tilltänkta travaren också, om jag får stammen.

Jag tycker Grande till din "lata" då får du lite speed:rofl: på ungen.Ha ha

Jag ska nog låta betäcka mitt travsto till våren, hon har redan en fin avkomma efter Jalaam men den hingsten är ju tyvär död.

Har inte bestämt mig riktigt, det beror kanske lite på om vissa hingst-ägare vill låta deras hingst betäcka travare ?

Några av mina funderingar: Saturn, Gomir, Samsheik, Top Flyte

Sen tror jag det kvittar om stoet är arab el nåt annat, vissa hingstar verkar ge ett visst lynne på sina avkommor oavsett..

Jalaams blev ju oftast lite loja men arbetsvilliga å snälla pållar.
Min uppfattning iallafall.

Hon är efter Biesolo-Great Yankee, lite av den kraftigare modellen. Flack i gången. Har ingen bild, men Camilla, du såg henne på Fornaboda i år:-) Och CK, du får jättegärna tipsa om hingst till Beauty Dollar E Tap In u Sharon D, 156 cm, rund i gången, jättefint temperament, trevlig på alla vis. Hade funderingar på Smasher då jag vill åt Valley Victory, men fått höra från lite väl många håll att han lämnar sköra avkommor. Och förstnämna har ju Smokin Yankee i sig vilket förklarar lite hennes träliga temperament. Skall väl tilläggas att båda avkommorna ska jag behålla. Men efter dagens seminarium blev jag just lite fundersam om Thetime of my life är något att satsa på vad gäller trav. Kanske bättre att försöka få fram en till distanshäst åt mig:-) Jag håller med dig Madde, Grande skulle nog bli ballt. Vill ju helst inte ha en skimmelhingst...

Berätta gärna mer om hur stoet ser ut och vad du söker för arabhingst. Geografi spelar kanske också roll?
// Linda

Mer om hur Timma ser ut? Som en större islandshäst:-) Nej, inte riktigt, men mycket päls, franskt huvud med konvex profil. Korrekt inskenad både fram och bak. Tävlade utan skydd på banan. Bred över ryggen och inte så lång som travare kan vara. Är faktiskt oerhört bekväm att sitta på trots sin flacka gång. Har bra längd på kotbenen, utan att vara vek. Hon är lågpulsad. Äter, dricker o reser bra. Har rund och fin galopp i hagen. Vägrar ännu så länge galoppera med ryttare. Japp, vi jobbar på det!! Köpte henne i april, och då tränades hon fortfarande för travbanan.
Vilket temperament söker jag? Tja, som många av de araber jag mött verkar vara. Framåt, arbetsvilliga och människokära dvs det hon inte är:-) Lusten att ge det här lilla extra. Neeej, ingen diskussion om det vettiga med att betäcka henne! Drömma kan man alltid få göra och hon har ju som sagt en del förtjänster. Tex en hingst med Windys temperament (CK vet). förresten CK, hon påminner i utseendet en hel del om Wera.

PS. CK, jag funderade på Tap In till Timma först. Han har det temperament jag söker. Snäll att hålla på med, men en tuff tävlingsindivid. Avelsrådet tyckte det var ett bra val, men som sagt, jag har börjat vackla lite. Beauty Dollar däremot är det ingen tvekan om att det ska bli en travhingst till. Jag har pratat med tre veterinärer på Skråmsta, alla kommer ihåg henne och har följt henne. Hon ansågs mkt lovande, men togs för hårt av ett överambitiöst konsortium (fick jag veta igår på seminariet tex)

Om du nu gillar Windy, så kan du ju börja med att fundera på hennes släktingar.
Då har du ju hennes far Luxor, som faktiskt har presterat en del. Lite tråkigt med det egyptiska inslaget, men på en stabil travare ska det inte ha nån betydelse.
Sen finns ju Eldoradoblodet, som skulle passa ännu bättre. När du nu ska betäcka en travare, behöver du ju inte heller bry dig om eventuell "arabtyp", utan kan fokusera på hållbarhet och prestation.
Om allt går vägen så finns t ex Sokrates (e. Elcatero) på semin nästa år.
Vill du åka längre så finns El Waldo antagligen till avel.

Vad ska du ha för prisklass på travhingsten? En av de nya jag fallit pladask för är Muscle Memory, superintressant. Vi slog i år till och använde honom till våra 4 ston.
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&f=Muscle+Memory&m=Beauty+Dollar

Här har du stammen på det tillkommande fölet.
Det lustiga är att Cirene Bunter är uppfödd av min sambos farbror. Hon var en riktigt bra tävlingshäst, och tjänade massor med pengar med tanke på när hon tävlade.
Med tanke på att Beauty Dollars moderstam är ganska antik, känns Muscle Memory som ett nyttigt inslag.

Mm, det är ju det där med egyptiskt ja..Men Sokrates och El Waldo låter spännande.

Japp, jag har tittat på Muscle Memory. Det enda jag inte gillar är att han har samma extriöra avvikelser som Beauty Dollar. Dvs utåttåad h fram och trakttrång. Sistnämnada kan ju till en viss del bero på skoning. Staffan Påhlsson menar att de extriöra avv man ser idag är av ringa betydelse och betyder inget för prestation. Ja, nu pratar vi godkända hingstar förstås. Men jag ser ju gärna en karriär efter travbanan och då vill man ju gärna ha så korrekt extriör det bara går.

CK, vad skulle du välja för travhingst till Thetime of my life då?

Kul att surra lite stammar så här i vintereländet utan skor med fyra broddhål och inga snäsulor. Snön vräker ned just nu...

Lånar ett hörn av denna tråd.
Jag har oxå två travston som välldigt gärna skulle vilja få lite manlig bekantskap. Kan nästan inget om stammar o avel på araber eller travare så tankar o ideér motages tacksammt. Är precis som fallon intresserad av både arab (mest) och travar hingstar.
Stabilt psyke och temperament är nr 1. Arbetsvilliga, men inte galna om de inte får jobba. Hellst inte vit.
Sto nr 1 är 5 år 1.68cm o brun. Väldigt snäll o modig. Ranghög pga klokhet, alldrig dum. ngt hjulbent bak m visst vridmoment i ena benet, troligtvis pga felaktig verkning tidigare. Rörelsemönstret är varken flackt eller runt, någonstans mittimmelan. Bild.
E: Lindys Crown U: Cesena UE: Tibur
http://www.pixbox.se/pic_show_id4692339.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id10645252.html

Sto nr 2 är också 5 år och ca 1.68 Svart. Lika snäll som den första men lite vekare och känsligare, Grövre, korrekta ben, mkt markerad manke. Inte så lång rygg men väldigt sluttande kors. Ganska flackt rörelsemönster.
E: Kosar U: Union Space UE: Sugarcane Hanover

Mysigt att planera framtida fyrbenta bebisar, spec. denna årstid när man behöver pannlampa o karta för att hitta hästarna i hagen. :D

Lånar ett hörn av denna tråd.
Jag har oxå två travston som välldigt gärna skulle vilja få lite manlig bekantskap. Kan nästan inget om stammar o avel på araber eller travare så tankar o ideér motages tacksammt. Är precis som fallon intresserad av både arab (mest) och travar hingstar.
Stabilt psyke och temperament är nr 1. Arbetsvilliga, men inte galna om de inte får jobba. Hellst inte vit.
Sto nr 1 är 5 år 1.68cm o brun. Väldigt snäll o modig. Ranghög pga klokhet, alldrig dum. ngt hjulbent bak m visst vridmoment i ena benet, troligtvis pga felaktig verkning tidigare. Rörelsemönstret är varken flackt eller runt, någonstans mittimmelan. Bild.
E: Lindys Crown U: Cesena UE: Tibur
http://www.pixbox.se/pic_show_id4692339.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id10645252.html

Sto nr 2 är också 5 år och ca 1.68 Svart. Lika snäll som den första men lite vekare och känsligare, Grövre, korrekta ben, mkt markerad manke. Inte så lång rygg men väldigt sluttande kors. Ganska flackt rörelsemönster.
E: Kosar U: Union Space UE: Sugarcane Hanover

Mysigt att planera framtida fyrbenta bebisar, spec. denna årstid när man behöver pannlampa o karta för att hitta hästarna i hagen. :D

Sto nr 1:
Allvarligt, på bilderna ser hon ut att ha ett hemskt bakställ. Jag kan inte på rak arm komma på nån hingst jag vill rekommendera i nuläget.
Det man får göra om man absolut vill avla på ett sånt här sto är att inte bara kolla på den tilltänkta hingsten, utan även på många av hans släktingar, samt avkommor till honom.

På nr 2 skulle jag fundera på nån hingst med franskt i.

Oj är det så illa? Har du tittat på några fler av bilderna eller bara på den som jag länkade till? Förklara gärna närmare vad som är dåligt.

Fallon. Elcatero är en av de hingstar som jag har tittat lite på, gillar hans uppsyn och mångsidighet.

Mm, det är ju det där med egyptiskt ja..Men Sokrates och El Waldo låter spännande.

...

El Waldo är ju då tyvärr skimmel.
jag kom att tänka på en hingst jag skulle välja till Timma om jag fick välja och det inte får vara skimmel och det är Aydin (tror det stavas så).

.
Då har du ju hennes far Luxor, som faktiskt har presterat en del. Lite tråkigt med det egyptiska inslaget, men på en stabil travare ska det inte ha nån betydelse.
.

Hm den sämsta kombinationen kan ju bli en virrig och istadig avkomma :devil:

Fast det finns ju egypter och egypter också ska man kanske tillägga. ;) I Frankrike går många av de flerstjärniga distanshingstarna tillbaka på Marbachs egyptiska linjer t ex.

Jag har själv ett sto som är ca 60% egypt med en mor från Marbach och coolare och psykiskt stabilare arab får man leta efter.

Den här Armani, 3 år, svart e Elcatero. Används han i aveln? Ung ännu, I know, men det står inget om det på hemsidan. Han ser fin ut:-)

Ähum, den enda svarta treåring vid namn Armani e en "Smedhults Elcatero" som jag hittar är en fiktiv webstallhäst... Hingsten på bilden är dansk.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka