Trappräcke eller ej

Terja

Trådstartare
Ni kloka bukefalister kan säkert svara på detta.

Om man renoverar ett gammalt hus och bygger ny trappa. Räcker det att man har en ledstång eller finns det regler om att man måste ha trappräcke?

Trappan är L formad så utan räcke är det fritt på ena sidan och ledstång på vägg på andra sidan. Förstår ni hur jag menar?

Några säger att det är fritt fram att ha en trappa utan räcke och någon säger att det finns regler som säger att man måste ha räcke, att försäkringar inte gäller om något händer i trappan.

Vet ni hur det ligger till?

Sv: Trappräcke eller ej

Kollade på ett radhus förra helgen, de hade inte räcke, å det var något som påpekades på visningen... Så jag antar att man måste ha det.

Finns det verkligen regler för hur man gör i sitt eget hus? :confused: Jag är alltså uppriktigt nyfiken.

Kollade på ett radhus förra helgen, de hade inte räcke, å det var något som påpekades på visningen... Så jag antar att man måste ha det.

Jag har letat efter denna informationen men jag kan inte hitta den. Står mest om barnsäkerhet.

Ja vissa saker finns väl reglerat för att vem som helst ska kunna bo i huset. ex. handikappade, barnfamiljer m.m.

det är ju ditt hus, upp till dig att göra som du vill.. det är ingen offentlig plats så handikappreglering är inte nödvändigt.

Det finns inga regler på att du måste ha det i ett privat hem.

Dock så skulle jag välja att att ha det som en säkerhetsåtgärd om jag tex har små barn hemma.

Är det en offentlig lokal så finns det säkerhetsföreskrifter som måste följas. Men det gäller ju inte här.

//Waern

Byggregler gäller väl i de flesta fall även i privatbostäder annars är ju risken överhängande att vi får en massa enfamiljshus med livsfarliga konstruktioner.

det må vara klumpigt uttryckt såsom iaf jag uttryckte mig.. vad jag snarare menade var att renoverar TS kan denne gott och väl låta det vara som det är... dvs ledstång som det är nu..

Svarar alla.

Tack för svaren1
Men man behöver inte vara orolig att försäkringen inte gäller om man måste använda den i samband med olyck i trappa utan räcke?

Det enklaste är väl att ringa försäkringsbolaget och fråga. Då får du rätt svar istället för att vi gissar här. Kan ju bero på vilket försäkringsbolag du har också.

Vad gäller trappräcke eller inte tycker jag du borde höra med Boverket. Det är väl om jag inte missminner mig de som har hand om alla såna regler.
Lycka till!

Jag har sett massor med hus utan trappräcken.

Vill jag bara ha en lucka i taket med en stege under så har väl ingen annan med det att göra.

Skulle det finnas någon regel som säger att jag ska ersätta skadorna för en inbrottstjuv som faller från min stege så visar det ju bara hur knäppt samhället blivit. Då måste man väl snart ha sarger på sängen så inte inbrottstjuven råkar falla ur sängen och skada sig om han tar sig en tupplur under inbrottet.

Som fastighetsägare är du ansvarig om nån skadar sig i din trappa om den saknar räcke.

Den dan du vi sälja och tar ut en besiktningsman kommer du dessutom att få nedslag i protokollet för att räcke saknas. (Sen är det ju upp till den eventuelle köparen att välja om han vill köpa ändå).

ja det är du, likväl som om ett fyllo ramlar och drunknar i din pool.

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·
Hemmet Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus? Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer...
2
Svar
35
· Visningar
3 456
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar