Trappa ner bantning

Totola

Trådstartare
Nu skulle jag vilja bromsa viktnedgången för min häst så man hinner med innan det blir för mycket, alltså fortfarande lite på minus-sidan men mindre än i dagsläget.

Hittills har hästen fått 5-8kg/dag av detta torrhö:

Energi 8,1MJ/kg
Smältbart protein 41g/kg

5-6kg/dag när den haft gräs att pilla med i hagen också, 7-8kg när det inte funnits gräs att pilla med ex. borta på träning eller inne på natten.

Vilket den har gått ner hyfsat mycket av på 2 månader. :)

Tror ni det skulle räcka att öka till 7kg hö/dag även när den har gräs att pilla med? Eller blir kvoten fel så det skulle löna sig bättre att öka på annat vis?
Äldre häst, rids regelbundet men lätt, 460-470kg i dagsläget.

Ni som är bra på att räkna foderstater, hur tycker ni värdena låter? :)

Sv: Trappa ner bantning

Jag skulle eventuellt kolla över om han får i sig tillräckligt med protein på enbart ditt hö.

Om man inte räknar med gräs så får han 56.7 MJ och 287g smältbart råprotein på 7 kg hö.

Min egna äldre ponny behöver minst 450g smältbart råprotein när hon rids lätt för att hon inte ska falla ur i överlinjen.
Hon äter själv 400g smältbart råprotein och går på gräs på dagen, rids mycket lätt i mest skritt och lite trav, hon har
fallit ur i överlinjen, eftersom att jag var klantig och inte ökade proteinet när jag började rida henne igen.

Tack för synpunkt! :)

Vet inte hur man brukar räkna gräs. Han går i en stor vinterhage där det växer en del men den är inte stor nog för att det ska hinna växa mer än han äter, så det blir mycket ansträngning för lite mat jämfört med på bete. Å andra sidan var det någon som sa att kort gräs är det mer protein i?

8kg av höet skulle bli 328g protein/dag...
Ett halvt kilo lucernpellets från Krafft skulle bli strax över 50g om jag tolkat analysen rätt.
Alltså; ½kg krafft lucern, 8kg hö + lite gräs att pilla med ute, borde täcka proteinbehovet?

Vill såklart att han ska behålla (och gärna bygga) muskler! :angel:

Vad åt hästen innan bantningen när den gick upp i vikt? Det gäller att lägga sig där hästen håller en jämn vikt. Det gäller att inte öka för drastiskt så hela bantningen är bortkastad.

Jag skulle börja med att bara lägga på lucernet och se vad som händer. Det kommer nog bromsa ner takten så du får tid på dig att finjustera hömängden. :)

Tack för synpunkter!
Det var helt annat grovfoder. Tyvärr, eftersom jag kommer börja ge hösilaget igen till hösten. Hästarna behöver bara titta på det så går dom upp i vikt. :crazy:

Personligen tänker jag ju att Lucern måste jag köpa in, behövs det så gör jag såklart det men det är en bit att åka och kostar en slant. Så jag provar hellre att öka på höet till max han hinner äta först, än tvärtom. :)

Om du ger 8 kg hö och 0,5 kg lusern får du en kvot på 5,4. Du har alltså fortfarande ett proteinunderskott.
Eftersom du vill bygga upp muskulatur (om jag läste rätt) så borde du ligga på en kvot på drygt 6. Givetvis lite beroende på vilken kvot som hästen normalt funkar bäst på, men under uppbyggnadsperioder så är det bra att lägga sig på en lite högre kvot än normalt.

Senast ändrad:

Precis som bigganl skriver: ger du bara det där höet får hästen i sig för mycket kalorier jämfört med proteinmängden. Det är inte bra om hästen lätt går upp i vikt. Du bör byta ut lite av höet mot lucern, som också innehåller bra fibrer för magen. Skulle ha lagt på lite lucernhack så har den att plocka med, och inte öka höet för mycket om den fortfarande är lite för tjock. :)

Tack båda för info´n! :)

Om man ska börja lite högre i kvot får jag det till 1kg lucernpellets + 6kg hö, om jag räknat rätt. :o Får det till 351g smältbart rp och 57,1MJ energi. + lite från gräs-pill i hagen.
Med tanke på hur lite protein han fått nu och att han har någon muskelmassa kvar överhuvudtaget (syns inte märkbart på just överlinjen, men helt klart borde han haft mer muskelmassa), så gissar jag att han inte ligger riktigt så högt i proteinbehov som IW´s ponny. Men det återstår att se!

Ger helst inte strå tyvärr då jag har dåliga erfarenheter sen tidigare av att ge just den hästen lucernstrå. Just nu spelar det inte så stor roll för tuggtidens skull, med gräspillet ute, fast det märks att han är hungrig när höet varit slut ett tag. Det blir ganska stor dos lucern, men visst borde man kunna ställa ut en krubba i hagen som han kan gå och äta ur då och då? Hur snabbt blir det dåligt i sommarvärmen uppblött tro?

Tycker inte han behöver bli smalare nu, men bättre lite i underkant eftersom det är svårare att hålla hullet vintertid utifrån omständigheterna. Motsatsen till att ha lite att ta av. :angel:

Det ger en kvot på 6,1 så det är ju tillräckligt, ingen underskott i alla fall, men under uppbyggnaden skulle jag försöka få en kvot på minst 6,5 om det går. Kanske lite soja i början? (Med 100 g soja till det övriga fodret ligger kvoten på 6,6.) 389 g protein och 58,3 MJ.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite funderingar vad vi ska fodra våran tre åriga ungponny (D-ponny) med, just nu är hon överviktig och motioneras ca 4-5 dagar...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: Arwen
·
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 103
Senast: Inte_Ung
·
S
Foder & Strö Jag har en islandshäst som är överviktig. Så jättefarligt är det inte, man kan inte säga att hon är fet. Det är bara buken som är stor...
2
Svar
25
· Visningar
2 825
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve