Träpellets som strö

Sv: Träpellets som strö

Halmpelletsen har jag aldrig blött, behövs inte då den är sönder i princip dagen efter. Spånpellets och speciellt brännpellets är så hårt att det blir svårt för hästen att trampa sönder i rimlig tid varför vätska är nödvändigt. Här försvinner säkert en del av sugförmågan iom att den redan har fått i sig vätska.

Min häst lyckades aldrig trampa sönder halmpelletsen riktigt bra så jag prövade att blöta den och då blev det bra. Efter det tyckte jag att den sög bättre.

Jag köper pelletsen på en vanlig byggkedja.

Då har du fått tag på brännpellets, då även den används som det. Den som tillverkas till häst är betydligt mjukare och inte ovanligt att den redan är sönder i påsen.

Jag har prövat på båda och min erfarenhet är att spånpelletsen suger upp bättre. Med halmpelletsen luktade det dessutom illa ibland efter att tant kissat en ocean, det har det aldrig gjort med spånpelletsen.

Jag har samma erfarenhet som du.

Spånpellets betydligt bättre och luktar betydligt fräschare i stallet

Det har jag inte.

Har inte vad? Vissa fabriker tillverkar halmpellets till både häst och som brännpellets, de använder samma tryck när pelletsen pressas ihop och med stor sannolikhet är det det som ni har. Vi drabbades av detta i början, men numera frågar vi direkt hur hårt pelletsen pressas för att undvika att få hårda pellets, nu senast fick vi tag på pellets som var löspressat, hygienanalyserad, och kanon bra pris.:bow:

Men jag tycker om att pelletsen är hårdpressade och inte smular sig direkt - de har suverän uppsugningsförmåga och bildar en stabil och bra bädd.
Det som jag tycker har funkat riktigt bra har varit att kasta in en spånbal när man anlägger bädden, och resten pellets. Möjligen blöta det översta pelletslagret en aning, men bara så att bädden stadgar sig. Resten sväller ju i kontakt med urin.

Blöter aldrig när jag lägger in en ny säck pellets på gamla bädden - den sköter sig själv.

Måste fråga varför använder ni inte torv?? Jag är ny hästägare och kör torv nu, har ingen erfarenhet av annat, stallet jag red i förut hade också torv till sina hästar.
Hur är det med priserna på torv eller träpellets/halmpellets?
Vad jag läst mig till här på tråden så finns det tydligen pellets för hästar o pellets att elda med, vilken av dem föredrar ni?

Har träpellets som strö i stallet, vi kom över ett ganska stort parti med kasserad pellets där vissa säckar var trasiga och andra hela. Jag har "grundat" boxen med torv, började med 4 säckar torv för att anlägga ngn form av bädd, efter ett par veckor körde jag in det första av träpelletsen. Lägger 2 säckar i en skottkärra som det helst ska vara hål i:) och häller sen på 2kannor vatten ca 20 liter, låter det stå en stund för att suga åt sig vattnet sen är det bara att köra in i boxen. Funkar även att lägga in hel pellets. De andra i stallet har inte grundat med torv och det funkar också väldigt bra. Det går åt ca 1 säck i veckan. Lättmockat, billigt och ljust men ngt dammigt.

Måste fråga varför använder ni inte torv?? Jag är ny hästägare och kör torv nu, har ingen erfarenhet av annat, stallet jag red i förut hade också torv till sina hästar.

Mörkt, hästen blir skitig, och för mig halvt omöjligt att mocka eftersom min häst är en skitgris. Dessutom fryser det. Själv tycker jag torv är en trädgårdsprodukt:D

Vad jag läst mig till här på tråden så finns det tydligen pellets för hästar o pellets att elda med, vilken av dem föredrar ni?

Jag grundar gärna med torv unders eftersom jag tycker att det har en bätter förmåga att ta hand om amoniaklukten.
Men för ljusets skull vill jag gärna ha något annat ovanpå.

kl

jag har spånpellets (från ett byggvaruhus) till min ena häst och för henne är det suveränt! Hon var stökig när jag hade halm och det gick åt minst två balar i veckan. Nu lägger jag in en säck i veckan max. Jag blötte upp det första gången jag la in (13 säckar i min relativt stora box), sen har jag bara fyllt på utan att blöta upp. Det suger upp fukten bra och packar sig fint.

Den andre är en dröm på halm (stökar inte alls) men hopplös på pellets då hon drar runt sitt hö en del. När hon har halm kan jag låta höt ligga kvar i bädden men när jag hade pellets var jag tvungen att ta ut det. Nu har jag halm ovanpå pelletsbädden i hennes box och det funkar bra.

Så jag får nog stå ut med att ha två olika typer av strö till mina hästar så länge jag har dessa två i alla fall.

Torv= bra uppsugningsförmåga, minimal pisslukt, packar sig bra till botten på permanentbäddar. Nackdel som jag ser det är priset. Har bara plastad torv 115-120 kr/bal beroende på sort och inköpsvolym. Svårt att få tag i på vissa orter, de flesta kör med spån. Tar mycket plats vid förvaring. Har haft kombination av torv i botten och spån ovanpå, mjukt och lite bätte ekonomiskt än bara ren torv, nästintill ingen lukt alls.

Bränslepellets/biobränsle= Lättmockat och ljust. Packar sig bra efter ett tag i boxen. Bra pris om man jämför med färdigpackad torv/vanliga spånbalar/ halmpellets. Priset ligger runt 40-45 kr/säck ca 14-16 kg/säck minns inte exakt. Köper pallvis. Ger mindre lukt än vanligt spån om bädden sköts rätt men luktar mer än torv. (Har permanentbädd). Lätt att förvara påsarna och lätt att bära in i boxen. Betydligt mindre gödselstack!

Så...hoppas du blev lite klokare. :)

Senast ändrad:

Jag har torv i botten, grundbädden. Över det har jag vanlig eldningspellets, ren träråvara och inga tillsatser. Blir ljusare än med torv. Torven är dyr, pelletsen är bra mycket billigare. Ger 38 kr/16 kg.

Jag som har värmepump har ingen aning om hur eldningspellets ser ut och undrar om någon kan beskriva, länka, eller på annat sätt kan hjälpa mig att fatta vad jag ska leta efter. Har hört att hästar äter pelletserna och får (fullt förståeligt) problem med magen. Är detta en vandringssägen eller har någon av er faktiskt varit med om det? Jag har en mycket renlig häst som står på spån, det funkar bra men är dyrt så därför letar jag efter ett prisvärt alternativ.

Tack för länken och bådas svar om ätandet. Ska allt testa och se om det blir så bra som det sägs.

Grannstallet har det på prov nu! Lättmockat, ljust och fint, men.. luktar ganska snabbt starkt av ammoniak. Ingenting för oss. Men plus måste vara de små "påsarna" som man kan lyfta/bära enkelt jämfört med de stora torv/spån/torv-mixbalarna.

Sen kan man ju dryfta om vad som är bäst för hovarna i längden. För oss har torv förbättrat hovkvalitén på många hästar som var dåliga när de kom till oss och hade stått på spån tidigare. Så, vi har för hovkvaliteten och lukten valt torv, lite tråkigt och inte så "fint", det är mörkt i boxarna även när man har nystrött- men det är också väldigt lättmockat. / Åsa

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 364
Hästvård Närmare bestämt någon muskelskada insida lår. Min stackars E (22år) är halt, det som hittats (av veterinär) hittils är att något skett...
Svar
11
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V