Tränsväska??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fabbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 029
F

Fabbe

Nu när det är vinter så blir mina träns mögliga. Tyvärr så har vi ingen sadelkammare ännu. Så tränsen får hänga ute i stallet. Såg att Hööks säljer tränsväskor. Är dom bra?? eller skall man sy egna?

Tacksam för svar

Sv: Tränsväska??

Väskan lär ju knappast skydda mot fukt.
För hur det än är, så brukar alltid fukten ha tendens att leta sig in precis överallt... :smirk:
Jag tror inte att det fungerar.

Måste hålla med dig, jag tror inte heller att det funkar så bra.
Det bästa är ju om man åtgärdar problemet och får bukt på detta i stället! Men annars kan du ju testa dry bags som hööks har, dom där
små gula påsarna. Kostar 69:- för 2 st har jag för mig.

Tror bara dom är till för transport av tränset...tror knappast att det inte släpper igenom fukt - och skulle det inte göra det så skulle väl tränset mögla pga av det. :smirk:

det lär ju bli betydligt fuktigare i en väska en om det hänger fritt? såvida stallet inte är ett akvarium förstås.

och jag fattar inte riktigt hur ett välvårdat träns kan mögla..? impregnera kan du ju göra om inte annat.

Det beror väll på miljön det hänger i också. T.ex. så ska ju inte läder förvaras i en fuktig miljö..

Ta med dig tränset hem, skulle aldrig våga lita på ett träns som möglat, sömmarna kan ju gå upp! Annars(nödfall) kan man köpa en typ sadel box och proppa den full med sådana där påsar som drar åt sig fukt...

Främsta anledningen till mögel på läder brukar vara överskott på smörjmedel. Det är oftast medlet som möglar, inte lädret. Tvätta av ordentligt, ha inte på mera fett och låt det torka. Sen tror jag på tvärs med de flesta andra i tråden att en tygpåse (verkar onödigt att kosta på en särskild väska) med en "torrboll" i kan vara till hjälp vid förvaringen i stallet.

Den verkar väldigt smart...
Själv har jag sytt egna men aldrig varit riktigt nöjd...
Hittar dock inga roliga på nätet, någon som vet???

*knapplån*

Dom där påsarna från hööks mot fukt, kan man hänga en sån i ett skåp eller blir det för litet utrymme?

jag har sådan väska, den funkar bara bra att ha tränsen m.m i när du åker på träning/tävling eller att ha i stallet för att få lädret mindre dammigt! :D

När då??? Tycker den verkar väldigt bra!!! Mer diskreta färger också eller??? ung pris???

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
900
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 630
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 307
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka