Transpotering av föl!!

P

prins_rollo

Undrar om nån har lite tips om detta. Det är nämligen så att vi sålde ett dräktigt sto där fölet fortfarande tillhör oss och nu är hon 6 mån och vi skall ta hem henne. Hade hoppats kunna ta hem henne senare till våren men enligt hon som har stoet så håller mamman på att tunna ur för mycket så vi måste ta det nu. Frågan är hur vi skall transpotera hem henne. Hon har inte blivit avvänjd från mamman, eftersom de säger att de inte har tillräckligt med boxar för detta, jag tycker det känns jätte fel att bara rycka upp ett föl från mamman men vi har ju inget annat val. Hon har aldrig åkt transport förut och det är en sträcka på ca 15 mil det handlar om. Kan man bara lyfta in den stackaren stänga och åka? Eller är det helt livsfarligt? Jag skulle vilja att mamman åkte tillsammans med ner och stod kvar ett tag så att vi kunde vänja av dem och så fölet kunde vara trygg med mamman första dagarna i en ny omgivning. Men ägaren till mamman är väldigt motvillig till detta och hävdar att det är helt överdrivet och att det inte är några problem att låta fölet åka själv. Vad skulle ni gjort?

Sv: Transpotering av föl!!

Jag köpte ett föl förra året och hämtade henne när hon var 5 mån och 3 veckor.
Hon hade aldrig varit ifrån mamman men det vaar bara in i transporten och åka.
Vi hade 55 mil hem så jag var skit nervös men gick hur bra som helst.
Rensade släpet invändigt från ALLT. MASSOR med halm och hö+ att jag gjort extra säkerhets spärrar på överluckan.
Om man håller bilen i rullning så få de lite att tänka på men de första 4 milen var jobbiga.

Detta är egentligen mot mina principer men min uppfödare har alltid gjort så av praktiska skäl hemmavid. Lite boxar
Ettår exporterade hon en hingstunge till USA, han åkte i 36 timmar första gången utan mamma men gich okså bra.

Sendte mitt 6 mnd føl til løsdrift i november. 18 mil.
Sto på vanlig Gaupen henger, dobbel henger med midtlemmen i midt posisjon og front bommen i lav posisjon.
Hengte høy nett foran henne så hun ikke skulle tenke på å rese seg opp og hengte en jakke fra bommen og ned så hun ikke skulle finne på å krype under bommen.
Hun reiste løs, men med grime på (lærgrime)
Ingen problemer, var ikke avvennt mamman før hun reiste pga manglende bokser her hjemme. Men hun var vant å stå igjen alene da mamman var på trening!
(kan ikke stoeieren gjøre det? Ha føllet hjemme også ta ut mamman og ride eller gå tur så den lille blir vant å stå litt alene iallefall)

Jag har hämtat flera föl ensamma och åkt både 50 och 60 mil.

Alltid med strippad transport, halmat och lite hö i ett av de bakre hörnen. Större delen av tiden står de baklänges på diagonalen och balanserar sig fint.

Jag skulle inte ens kunna tänka mig att köra ett så litet föl som 6 månader på något annat vis.

Flera av de jag hämtat har varit helt otämjda, har inte haft grimma på sig eller varit ledvana. Det har gått hur bra som helst.

Jag haller med alla andra.
Ta ut allting ur transporten, fyll pa med halm och stang bakluckorna.

Resan behover du inte oroa dej for, det ar lastningen som ar det roliga!! :) :devil:

Se till att låsa skötardörren fram om du kan, eller spärra den på något vis så den absolut inte kan få upp den ens av misstag! Halma ordentligt och ställ några balar fram i den strippade transporten och låt den stå lös.

Vi använder alltid tvär avvänjning och det är aldrig några problem. Den som möjligen skriker lite först är mamman. Fölen brukar inte säga ett pip.
Transporten ska vara tom, men med rejält med strö. Se till att främre dörren går att stänga ordentligt.
Vi brukar backa intill stalldörren och så leder vi både modern och fölet tillsammans fram mot släpet. Modern stannar precis nedanför, medan fölet leds in. En axel bakom rumpan som skjuter/lyfter är bra. När fölungen är på släpet så stänger vi luckorna och mamman fraktas till hagen.
Gör ingen stor affär av lastningen så brukar det gå bra.
Om modern ska vara med kräver det att hon är en lugn och lättlastad individ som inte stressar upp ungen. Är mamman strulig är det bättre att lasta utan hennes närvaro.
Se till att ni är helt klara att åka när ni väl ska lasta så att ni kan åka omedelbart för det som kan göra bägge oroliga är om de hör varandra ropa.
15 mil är inte så långt, vi har haft småttingar som åkt betydligt längre utan att ha tagit skada eller varit påverkade.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 905
Senast: EmmaW
·
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 781
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar