Transportträna unghäst.

S

Seita

Idag har jag transport tränat ett 2 årigt fjordsto som jag har tränat en massa
Horsemanship med, så hon kan backa/komma fram för tryck.
Hon är väldigt cool av sej och var som väntat inte rädd för transporten.

På första försöket gick hon nästan rakt in :), vi stod stilla inne i
transporten en stund och sku sedan sakta (en fot i taget) backa ut.
Men de gick inte.. :mad: Hon hade btåttom ut, kastade sig inte, men det gick för fort.
Jaha, nått att träna på tänkte jag :cool:..
Och så höll vi på några steg upp, några steg ner.. Men hon ville inte sätta upp bakhovarna på rampen. Hon var absolut inte rädd, stod och gäspade och höll huvudet lågt.
Men när jag bad henne komma fram ett steg, sträkte hon bara halsen så långt det gick och det tog jättelänge tills hon ett dera började backa eller tog ett ministeg fram..
Gick hon fram fick hon självklart eftergift genast.
Backade hon höll jag sträckt grimskaft tills hon tog ett steg fram igen.
Höll på med detta tills hon satte upp en halv bakhov på rampen.

Gjorde jag rätt?
Jättetacksam för tisp och råd
.:bump:
Vill inte muta henne med mat..

// Seita

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transportträna unghäst.

Är du säker på att hon inte är rädd? Min häst kan verka helcool men det ska man inte låta sig luras av. Jag har märkt att vid viss typ av stress ex lastning är det ett sätt för henne att fly undan. Hon stänger av och går ej att nå. Hon gjorde så ibland det första året jag hade henne, köpte henne som tvååring. Nu är hon tryggare med mig och jag har nog lärt mig att undvika det för det händer nästan aldrig längre. Därmed inte sagt att din häst är likadan.
Jag har fått lära mig av en person som hållt på mycket med NH att man ska låta hästen backa ut så den känner att den inte sitter fast. Om den vill ut så kan man ju ändå inte hålla emot. Men det tycks finnas lika många sätt att träna detta på som personer man frågar. Det gäller nog att hitta ett sätt som passar. Det viktigaste är nog egentligen att tro på det man gör. Hästar har en enorm förmåga att läsa av oss och om de märker att vi är osäkra eller stressade så blir de misstänksamma.
Att hon hade bråttom ut kan kanske bero på att hon tyckte det var obehagligt att backa ut ur den. Det är bara att låta henne träna på det tills hon känner sig säker.

hästar gäspar väl inte om dem inte är riktigt avslappnade? eller?

hästar gäspar väl inte om dem inte är riktigt avslappnade? eller?

jo det gör de.
vad jag sett gäspar de ofta när de "tar in" ngt - tex en tillsägelse efter att ha surat i boxen och man säger till. eller om de "tar in" och processar ngt. så det kan betyda olika saker och tyder absolut inte nödvändigtvis på avslappning.

även hundar brukar ju gäspa vid en tillsägelse/korrigering med tex rösten att NEJ sådär får man inte göra, och FY. :angel:

jo det gör de.
vad jag sett gäspar de ofta när de "tar in" ngt - tex en tillsägelse efter att ha surat i boxen och man säger till. eller om de "tar in" och processar ngt. så det kan betyda olika saker och tyder absolut inte nödvändigtvis på avslappning.

även hundar brukar ju gäspa vid en tillsägelse/korrigering med tex rösten att NEJ sådär får man inte göra, och FY. :angel:

Instämmer.Jag tror att de gör det när de inte riktigt vet vad de ska göra. Många djur och även vi människor gör vissa handlingar, kanske inte alltid gäspar, när vi känner oss osäkra. Det finns ett särskilt ord för det inom etologin, överslagshandlingar tror jag att det heter.

Men jag vill samtidigt än en gång säga att jag påstår inte att det är så med ts häst. Det var bara en tanke som dök upp när jag läste i början av tråden. Det kan vara så att hästen är mer osäker än vad det verkar.

Senast ändrad:

Instämmer.Jag tror att de gör det när de inte riktigt vet vad de ska göra. Många djur och även vi människor gör vissa handlingar, kanske inte alltid gäspar, när vi känner oss osäkra. Det finns ett särskilt ord för det inom etologin, överslagshandlingar tror jag att det heter.

Men jag vill samtidigt än en gång säga att jag påstår inte att det är så med ts häst. Det var bara en tanke som dök upp när jag läste i början av tråden. Det kan vara så att hästen är mer osäker än vad det verkar.

:bow: du är ännu mer insatt än jag runt detaljerna runt det hela - instämmer i det du säger det stämmer in och låter vettigt! :bow:

ang. NH och lastning har jag fått precis samma råd, vilket fungerat bra. Man väntar tills hästen är trygg innan man lägger press på den att inte backa. och den pressen läggs aldrig aldrig genom att försöka hålla emot/dra.

Jag är 100% säker på att hon inte var rädd..
Hon fick självklart nosa och undersöka hela transporten innan jag bad henne om mer.
Sen vill jag också tillagga att inte drar emot när hon backade ut, jag höll bara kvar ett lätt tryck för att visa att "det var fel svar". Hon kastade sig inte heller ut, utan när hon backade utan "lov" gjorde hon det lugnt.

Hursom helst var jag och tränade lastning med damen dagen efter också..

Körde lite horsemanship före, flytta fram- och bakdel, rygga, komma fram osv.
Sedan prövade vi transporten igen.
Då gick hon på första försöket spikrakt in, stod där lös en stund och sedan jättelugnt och fint ut! :)

Jag tror det bara var lite respektlöshet *int ork ja gå in dit... :cool:*, första gången vi prövade.
Efter horsemanshippen var hon mycket mer uppmärksam på mig och följde minsta vink. :):love:

// Seita

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 554
Senast: Liran
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 971
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det Hovstadag, för att hälsa på pappsen och mammsen... :heart Okey... Chauffören satt i bilen utanför min port på framsidan...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama