Transportskydd på åring?

A

_amanda_

Hej

Ska iväg och visa min åring om 3 veckor. transportiden kommer nog ligga runt en timme, ev lite mer. Hon har aldrig haft transportskydd på sig, eller skydd över huvudtaget. Dessutom har hon fortfarande väldigt smala ben och därför kommer mina transportskydd knappast att sitta kvar.. är det okej att hon åker utan skydd till utställningsplatsen? jag tror hon skulle stå lugnare i stransporten utan skydd än med skydd....

lindor är väl ett annat alternativ... men tror ändå inte att de skulle avra så populärt för denna tjejen...

hur gör ni?

Sv: Transportskydd på åring?

har hon åkt transport innan?? hur är hon när ni kör? står hon still och är lugn eller sparkar hon och lever?? om hon inte är lugn så hade jag förberett hästen på att ha transportskydd på sig! ta på dem och ut och promenera :idea: ! då vänjer de sig vid skydden! det kan du gott och väl göra varje dag innan ni åker! är transportskyddeb för stora hade jag satsat på en bra padd och bra fleeclindor!
Lycka till :banana:

när jag köpte min dam hade hon aldrig åkt tranport förut, hon åkte 6 timmar hem till mig helt utan skydd inga problem!

Jag har aldrig skydd på mina hästar.

Jag kör i princip alltid oskodda unghästar som är okomplicerade att lasta och åka med utan skydd.

Sen brukar det inte vara hela världen den dag de får skydd, sällan ngn brytt sig. Men de brukar åka bäst utan skydd, slipper de fundera på dem med, och är de bara lugna och normalt sansade och tar det här med lasta och åka med ro behövs inga skydd heller.

Kör faktiskt vuxna 'barfotisar' utan skydd med om de är lugna och sansade. Så skippa skydden du!

Jag hade åkt utan skydd!
Dels för att inte stressa upp den ovana hästen i onödan, men oxå för att jag tycker det är svårt att hitta skydd som sitter bra och säkert på smala unghästben. Och om skyddet börjar glida är det i sig en skaderisk.

Jag använder bara transportskydd på broddade hästar. (Nej, jag kan inte skruva ur broddarna eftersom jag inte vill att de ska halka på snö och is vid i- och urlastning.)

Jag ska testa skydden på henne, och se avd hon säger, tror dock att dom inte sitter kvar speciellt, tror dom glider av så fort hon börjar trampa runt.. De där med lindor hade nog avrit bättre, men samtidigt så är det inte "enkelt" och snabbt att få av dem som skydden är... Inte så lätt o få av lindorna om hon inte vill stå still när vi väl kommer till utställningen... vet inte riktigt hur hon kommer bete sig... hon är för det mesta rätt cool, men man vet ju aldrig med så unga hästar.

Hon ahr åkt transport frut, 3 gånger tur och retur :) men då åkte hon lös i en oinredd transport, då utan skydd.. massor av mat att äta, så hon var cool lugn och gjorde inget väsen av sig. NU ahr vi börjat last träna med mellan vägg och bommar. Hon gick in utan någon större protest, men vi gar inte budit upp henne där inne än, inte heller fällt upp rampen.. bara gått in och backat ut igen.

Om du vill ha skydd. Ha sådana där neopreneskydd som går ner under kotan + boots. Det kör jag småttingarna i när de blivit skodda, dvs behöver skydd, men innan de vuxit i transportskydden. (Köper inga dyra transportskydd till växande unghästar, och billiga transportskydd - då kan man oftast lika gärna köra med disktrasor, dessutom brukar passformen vara sisådär)

Jag hade åkt utan skydd.

Min egen häst hade sönder alla transportskydd jag satte på henne och till slut prövade jag utan. Det har jag gjort i flera år nu och det värsta som hänt är ett ytligt sår.

Jag åker alrig med transportskydd.. Tjocka där häsatrna går konstigt och sparkar med benen för att försöka få av dom.
Dom kan fastna och skada dsig..
Jag har vanliga senskydd och boots ist funkar superbra hästarna störs inte av de ens=)

Håller med alexandra.
om du ska åka med skydd så ska hästen haft dem på sig och vara någorlunda van innan transporten. om det är risk att skydden som finns tillgängliga kasar av eller kan trampas av, är skaderisken större med skydd än utan.

jag skulle ha lätta damasker och boots, alternativt lindor som sitter åt ordentligt, om något.

jag har alltid skydd. sen om det är just transport skydd eller inte beror ju på. kan du inte ha bara vanliga senskydd eller liknande?

Jag åker alrig med transportskydd.. Tjocka där häsatrna går konstigt och sparkar med benen för att försöka få av dom.
Dom kan fastna och skada dsig..
Jag har vanliga senskydd och boots ist funkar superbra hästarna störs inte av de ens=)

Väldigt offtopic från TS fråga.

Men det där är liksom vitsen med att ha ordentliga transportskydd med bra passform. Mina skodda stackare som gått ur lekskolan åker i hellånga transportskydd. Arabvalacken lekte 'sparka av bakskydden' i 3 - 5 steg varje gång, sen var det bra. Fblstoet och fblvalacken gick inte ens med tuppsteg första gången de fick hellånga på sig. Arabstoet sa heller inte flaska, utan gick helt normalt.

Och samtliga helt coola med dem på sig i släpet etc. Det är liksom vitsen för att de ska SKYDDA och inte blir en skaderisk på just det sätt du säger.

Senskydd + boots kan jag köra 'smått' i, men de ger ett alldeles för dåligt skydd för att jag ska vilja ha det på skodda hästar.

Sen, mina skulle teoretiskt vara utmärkta för att åka utan skydd alls, lättlastade, står som små ljus, lätta att lasta av. Men för mig är transportskydden en billig 'livförsäkring' och försäkring mot onödiga, långdragna senskador. Så skor på, och det spelar ingen roll hur coolt de åker, skydd på.

Sen, mina skulle teoretiskt vara utmärkta för att åka utan skydd alls, lättlastade, står som små ljus, lätta att lasta av. Men för mig är transportskydden en billig 'livförsäkring' och försäkring mot onödiga, långdragna senskador. Så skor på, och det spelar ingen roll hur coolt de åker, skydd på.

Precis så var en av mina hästar. Han lastade sig själv, stod som ett ljus, och väntade lugnt på kommandot "backa" innan han gick ur trailern. Av någon anledning fick han panik under transporten EN gång, och, hade det inte varit för skydden tror jag INTE att han hade överlevt. Däremot, åter till ursprungsfrågan, åringar åker utan skydd.

Senast ändrad:

Precis så var en av mina hästar. Han lastade sig själv, stod som ett ljus, och väntade lugnt på kommandot "backa" innan han gick ur trailern. Av någon anledning fick han panik under transporten EN gång, och, hade det inte varit för skydden tror jag INTE att han hade överlevt. Däremot, åter till ursprungsfrågan, åringar åker utan skydd.

varför inte vänja dem vid det från början? :crazy:

Vänja med vad? *nyfiken* Skydd? Kan svara varf jag inte gör det. Åringar är oskodda, och har dessutom små spinkben. Att köpa skydd för dem för 800 spänn, om man nu hittar några som sitter bra, och sen 'en kvart' senare få köpa ännu en uppsättning etc anser jag är overkill.

Så åker de lugnt och fint åker de skyddslösa, nu har jag inte haft ngn stökig i det sammanhanget, men haft några småknytt jag tvingats sko (och brodda) och då har de åkt i heltäckande skydd (till nedanför kotan) och boots. Enklare och billigare att byta ut efterhand.

Sen den dag de växt i transportskydden åker de i sådana, då brukar de vara skodda med.

Ha ngt på benen vänjer sig mina vid tidigt, de brukar aldrig bry sig dock.

Men det är SVÅRT hitta vettiga transportskydd för småben, och kasande skydd är en större säkerhetsrisk än utan.

Och som sagt, vuxna barfotisar som åker lugnt åker skyddslösa här med.

Jag skulle inte tagit på skydd på en så ung häst som varken är van vid att åka transport eller ha skydd på sig.

E oskodd häst skadar sig ytterst sällan

varför inte vänja dem vid det från början? :crazy:

Hade jag lyckats få tag i skydd med BRA passform så... Hellre köra utan än med skydd som sitter illa och stör hästen för den skull. Har heller aldrig haft några problem att sätta på hästarna skydd när de blivit såpass stora att skydden passar. Alla har accepterat dem från dag 1, även om de oftast är 3 år innan skydden åker på

Nej, jag skulle inte ha skydd på en åring. De blir gärna mer irriterade på skydden och står och stampar och vill ha bort skydden. Den stora riskfaktorn brukar vara urlastningen. Många hästar kliver av snett och kan då skrapa upp benet mot lämmen. Se till att stå vid lämmen och försöka att styra så att hästen kliver av rakt bakåt så går det säkert bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 524
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 263
Senast: MiniLi
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 661
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 142
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka