Transportproblem...

foxy_lejdy

Trådstartare
Min shetlandsponny klättrar över bommen när man ska transportera henne, så länge man kör går det bra men när man står still är hon över bommen med frambenen på 1 sekund.

När man lastat henne hinner man knappt stänga dörren föränn hon står med frambenen över bommen. Brukar köra henne lös men det går ju inte om man ska iväg med flera hästar.

Det är inga problem att lasta henne annars, hon kliver rätt in, hon är inte stressad eller så, men hon klättrar över boxväggar också när det passar henne så hon går ute i ligghall nu.

Nån som har nåt förslag på hur man ska lösa lastningen?

Sv: Transportproblem...

I vilken höjd sitter bommen? När jag transporterar min shettis, så sitter bommen i boghöjd (ungefär där hals och bog möts). Han är fastsatt ganska kort. Om "transportgrimskaftet" är för långt kan du slå det ett varv runt bommen (se till att du har det på den kortaste "inställningen") så blir det perfekt. Se till att inte bommen sitter för högt dock, den finns ju där för att hästen ska kunna få ett bra stöd vid inbromsningar. Det låter som att problemet är ett för långt grimskaft? Ha inte allt för kort bara, det måste finnas möjlighet till att stå i en normal ställning.
Lycka till!
/Malin

Har byggt om min transport på bommen kan sänkas till shettishöjd..
Livsfarligt annars ju...

Körde henne alltid lös innan den blev ombyggd...

Har provat att bara ha några cm grimskaft men hon får över frambenen ändå...
Det var bara besvärligare att krångla ner henne då...

Ett annat förslag:
När min shettis var liten så transporterade jag honom bak o fram (pga att bommen satt för högt i fram). Alltså, jag band honom i mellanväggen längst bak. Har du en bom som ligger an mot väggen och inte "glipar", så kan du ju binda henne i den. Annars är det nog säkrast att ta bort bakre bommen så att hon inte klättrar och fastnar mellan bom och vägg.
/Malin

[/QUOTE]Har provat att bara ha några cm grimskaft men hon får över frambenen ändå...
Det var bara besvärligare att krångla ner henne då...[/QUOTE]

Är hon släkt med Houdini eller:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Blivande cirkushäst kanske...

Gömde jag säga att hon öppnar dörrar, grindar, foderlådor och så knyter hon upp knutar också...

A just det... Stängde in henne i stallet själv en stund när hon skulle skos, förvånad blev jag efter en kvart när ponnyskrället kom spatserande på gårdsplan...:confused:

Då hade hon klättrat över 2 boxväggar (140 cm höga) OCH öppnat stalldörren som var ordentligt stängd...

Ska prova bulta fast en öggla bak i transporten, bara hon inte kommer genom övre luckan när man fällt upp lämmen...

Lånar tråden lite...
Kan man köra hästen baklänges om man har kedja bak?

Ja alltså! Shettisar! De är verkligen helt otroligt smarta. Verkar som att hjärnan växte i takt med att hästen krympte *skrattar*. Min öppnar också diverse låsanordningar. Boxlås och fodertunnor är en lätt match:idea:

Bulta fast en ögla var en bra ide. Lite lättare att fästa transportgrimskaftet då.
Fast hon kan väl inte klättra ur om du har satt fast henne i öglan innan du stänger?

Fast hon kan väl inte klättra ur om du har satt fast henne i öglan innan du stänger?

Kanske inte om jag binder henne så pass kort så hon inte kan ta sig upp. Fast det kan kanske bli spännande när man öppnar och tar ut henne.. Ponnyskrället knyter som sagt var upp knutar också... Och hon kan ha lite bråttom ut.

:idea:Hänglås och kedja...

Lånar tråden lite...
Kan man köra hästen baklänges om man har kedja bak?

Hästarna åker baklänges i många lastbilar...
Tror det finns nåt märke på hästtransport också där man lastar framifrån och hästarna åker baklänges, med urlastning bak.

När min häst har stått lös ställer hon sig alltid bak och fram.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 463
Senast: mars
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: HannaZ
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama