Transportproblem!!!!

L

Luci

Vet att det finns andra trådar om detta, men jag börjar bli desperat!!
Min häst går snällt rakt in i släpet MEN beter sig som ett monster när vi transporterar henne... Har verkligen testat allt!!! Inget hjälper...
Så till min fråga: Vet någon nån duktig människa som är "proffs" på det här med transportproblem... Som helst bor i Stockholmsområdet som kommer ut till en, känns inte som en bra ide att sätta sig å åka långt med min kära häst :devil: :devil: .
Jag börjar få idètorka!!!!
Å nej, det är inte pågrundav "dålig körning" som hon beter sig så här.

Sv: Transportproblem!!!!

Mycket möjligt!!
Men det är väl typ det å att ha henne lös som jag VÄGRAR testa!!(Hur sätter man föresten fast dom om dom ska åka baklänges i transport?!..Nyfiken!!)
Så om jag inte vinner en massa pengar å kan köpa en tvåhästars lastbil så får hon bannemig åka framåt!!:angel:

Både med och utan....
Nu åker hon utan å får otroligt mycket spelrum när hon börjar steppa runt... Inte kul!!!

hej inte kul när det blir så här..
mitt tips är; stoppa skumgummi/bomull i öronen, en de hästar blir rädda av alla ljud. Sen en sak som man inte FÅR göra men SKA ;) göra tycker jag o det är, låt nån annan köra o provåk med henne, då ser du kanske problemet eller upptäcker att det är nåt i transporten som lever om alldeles eller så...
lycka till
mvh prillan

VAD är "allt" ni har testat?

Har ni boogie transport?
Kör ni med luckan öppen eller stängd?
Med eller utan mellanvägg?
Hur är den med sällskap?

prova att åka baklänges!
Hästarna brukar trivas väldigt bra med det och det är även ett bra sätt att bryta ett visst mönster för hästarna när de börjar krångla vid transportåkning.
De står likadant som de gör när de åker vanligt men blir ilastade genom en frontramp och när man lastar ur fäller man bara ner bommen franför dem istället för bakom och de kliver rakt ur på en ramp frammåt istället.

Din häst kanske inte gillar transporten eller har ni provat olika? Syrrans häst levde rövare i ett släp och stod som ett ljus i ett annat, båda var enaxlade.

Har du gått igenom hästen så att det inte föreligger någon form av smärtproblematik? En av mina tidigare hästar stod som ett ljus ända till han fick pålagringar och fick jobbigare att parera svängarna. En annan häst hade en gammal bogskada och hon var riktigt otrevlig i transporten...:cool:

Ja, skumgummi i öronen har jag faktiskt tänkt på... Ska se om jag hittar nåt bra som verkar sitta kvar, min dam har en förmåga att få lite tix för sig när nåt inte passar (typ äckliga saker i öronen!!)
Jag har stått med i transporten, dock inga långa sträckor, å då är hon lugn (självklart :devil: !)
Har dessutom tagit bort allt som låter å har sig i släpet så det väsnas inte allt för mycket...
Kan tillägga att jag körde henne en sväng idag å då stog hon som ett ljus.. Det går liksom bra när HON känner för det!!! :devil:
Men nåt i öronen ska jag definitivt lägga till på min "att göra lista"!!

Jag har ett rejält å stadigt boggi släp, har även testat att köra henne i andra släp utan framgång.
Har kört både med å utan mellanvägg å med luckor som både varit stängda å öppna!!
Har inte kört med sällskap i släpet då jag bara har en häst å jag känner ingen som har en självmordsbenägen kuse!! :smirk:
Dessutom känns det inte som ett alternativ att alltid släpa med sig nån annan häst på tävlingar...

Men om hästen åker baklänges, vad händer då om nåt "händer" med hela ekipaget, då finns ju ingen bom som tar emot hästen... Huvudet måste ju åka rakt in i bakrampen, eller?:confused:
Är inte emot att testa, men vill veta om det är säkert!!

Min häst är nog den mest genomgångna hästen jag känner!! Med den oturen som unghäst så har hon fått en VÄLDIGT nojjig matte!!:angel:
Man ska aldrig säga aldrig men jag har svårt att tro att hon har ont!

Det kan även vara obalans och rädsla att belasta något som tidigare varit smärtsamt...behöver alltså inte vara smärtsamt idag. Minnet av smärta lever kvar rätt länge hos en del hästar;)

Såg att du åkt med henne och att hon då stod bra samt att hon gjorde det nyligen...Kan det vara så att hon protesterar? Min unghäst kan bli skitsur över att stå fast och leva rövare för det...sist blev hon skitsur för att ett gupp väckte henne och då small det rätt bra några gånger då med...ston, alltså:cool:

Senast ändrad:

Jo jag tror ju att det är det som är problemet... Min dam är ett riktigt sto med allt som det medför!! Hon har blivit sååå mycket bättre med allt annat (hon har haft många underliga saker för sig vad gäller ALLT, inte bara transporten!!) Men i transporten är det enda stället där jag inte kommer åt henne, hon sköter sig ju så länge man är i närheten!
Jag va på väg att åka till en westernkille förra sommaren men han ramlade av en häst å skadade sig dan innan jag skulle dit. Typiskt!!! Jag tror att det skulle vara super med någon sådan hjälp för jag tror inte att det är själva transporten som är problemet utan hennes starka vilja eller hur man ska säga det...
Det var meningen att jag skulle åkt dit när han blev frisk men tävlingarna hann ta slut för säsongen å "man har ju hela vintern på sig å träna", jo tjena!!
Det va därför jag undrade om nån visste nån duktig i stockholmsområdet för det är lite långt att åka till den här killen så slipper jag så blir jag glad!!:)

Jag känner inte till vilka som håller till i Stockholmstrakten längre...kolla WRAS hemsida och på vilka klubbar du har där (western, alltså) och se om någon klubb i närheten av där du håller till kommer att ha någon träning för kunniga tränare. Dom flesta åker runt i hela landet och håller clinics:D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 074
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar