Transportkursens vara eller icke vara...

Novali01

Trådstartare
Jag skrev till Jordbruksverket ang. om man som hobbyryttare måste vara godkänd transportör när man åker till och från tävling. Fick detta svaret:

Hej!
nej, om du bara har hobbyverksamhet och inte har djuren i någon typ av företag, omfattas du inte av EG-föordningen (se vår hemsida www.sjv.se).
Om du åker utomlands bör du dock skaffa dig de tillstånd som behövs, andra länder kan göra andra tolkningar än vi av vad som är hobby och inte hobby. du bör i vart fall kontrollera vad som gäller i det land du ska åka till.

Hälsningar
Kristina Odén
Jordbruksverket

Sv: Transportkursens vara eller icke vara...

Härligt, då hade killen jag pratade med där också rätt. Han lät inte så säker. :angel:

Vad säger att detta är rätt?
Jag avvaktar nog tills de vet på riktigt hur det ska vara.

Fast detta är hämtat från deras hemsida...
"Om man har annat än hobbyverksamhet - alltså i någon typ av företag räknas det som ekonomisk verksamhet och man ska följa EG 1/2005. Om man sedan behöver registrera sig som transportör och få ett transportörstillstånd avgörs av omfattningen av transporterna.
Undantagna är transporter:
- till veterinär
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km

Har man transporter så att säga mer i företagskonceptet (t ex kör ofta till tävlingar, inköp/uppfödning/slakt, betäckning etc) det vill säga det blir mer än enstaka transporter, måste man ha ett transportörstillstånd. "

Och detta tolkar jag som att om man ska tävla och åka längre än 65km, vilket händer inom hästvärlden, så måste man ha kompetensbevis även som hobbyryttare...

Läs den andra tråden om kompetensbevis så ser du VARFÖR Jordbruksverket eg inte alls kan svara på de här frågorna ännu.

Liknande trådar

Trav Angående de nya Transporteringsbestämmelserna... Tydligen är det inte så klart som man trodde från början,. Jag vet att sådana här...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 873
Senast: Natasja
·
Trav Angående transporter av djur 071113 kl 15.14 Det har tillkommit en del bestämmelser från EU för att få transportera djur i en...
2
Svar
23
· Visningar
2 311
Senast: Mehl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar