Transportfråga behöver råd!

7

7days

hej
jag undrar om vad ni tycker om att transportera en unghäst ca 36mil? unghästen har inte åkt transport mer än ca 5gånger innan. men den har åkt själv och ca 30mil en gång innan i livet.

jag behövr råd nu vad man ska tänka på och vad ni tycker? ska man stanna och låta den gå ut? efter hur länge? vart? hur länge kan man åka innan man måste släppa ut den?. fler saker man bör tänka på?
(obs inte min häst denna heller)

tacksam för alla svar jag kan få. :bow:

Sv: Transportfråga behöver råd!

36 mil är ingen match, tycker jag. Snarare så att det är BRA att lära dom åka långt.
Lär de sig att man bara åker 5 minuter brukar de fortfarande vara lite stressade när de lastas ur.
De som åker långt kopplar av efter ett tag, och minns resan som riktigt trevlig. :)

men Gullan86 du kan väl komma med nåt bra tips eller?

ingen mer som har några förslag på vad man ska tänka på m.m?
hur/när ska man ge hästen foder? vad för slags foder?/vatten
hur ofta går ni ut och "rastar" hästen?

Att ta ut o rasta är nog mer jobbigare för hästen än att låta den stå kvar.Stanna efter 3 timmars färd eller nåt och ge vatten och foder.

Stoppa i några rejäla bomullstussar i öronen (på hästen), kör lugnt o fint med ett ägg under foten så är det inga problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 825
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 171
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama