Transportfirmor

Lipperta

Trådstartare
Har någon hyrt transportfirma vid köp. Jag bor långt ifrån en stor stad så finns inte med på någon transportsträcka alls, vilket verkar bli väldigt dyrt om dom ska köra utanför sina vanliga sträckor.

Har hästarna haft det bra i transporten osv? Vad betalade ni cirka?
 
Jag har skickat hem en häst från varberg till Sundsvall. Då var det övernattning för honom i Sthlm och sen körde jag och hämtade honom på en ridskola i närheten. Han åkte superbra på lastbilen och det kostade ca 5.000:. Imorgon ska jag skicka iväg en jag sålt på lastbil från Sundsvall till Växjö. Blir övernattning för henne också. Hon kommer lastas på en travbana i närheten som jag måste köra henne till.

Tycker transporterna brukar fungera väldigt bra, har faktiskt aldrig hört något negativt. En bör dock tänka på smittor och hålla häst som rest så på karantän i 2-3 veckor för att vara lite på den säkra sidan.
 
Jag har skickat häst från Örebro till södra Skåne för drygt 3500 kr men det var 7 år sen. Han hämtades hemma i sitt stall och kördes hem till oss så vi behövde inte hämta/lämna någon stans. Resan tog ungefär 11 h och han kom fram pigg o fräsch.

Vi har även skickat shettis södra Skåne - södra Norrland, då blev det övernattning i Stockholmsområdet. Även han åkte stall till stall och det kostade ungefär samma som den som åkte halva sträckan.

Hittar man ingen som kör så brukar det kunna få ihop att man hämtar/lämnar på närmsta travbana. Ring runt till transportfirmor o hör, de verkar ha rätt bra koll på varandras rutter .
 
Tack så mycket för svar.
Det är ingen lång sträcka det handlar om, mer bara att jag inte kan köra själv och ingen i min närhet.
Bara 4 timmar max
 
Jag har anlitat transportör några gånger och är jättenöjd med både service och hästhantering.
Skåne-Västerås 2500 kr
10 mil söder om Hamburg-Västerås 5500 kr
 
Jag fick min häst transporterad från sthlm till östersund för ca 5000kr. Det var övernattning någonstans mittemellan. Skicka PM om du vill veta vilka jag skickade med. Otroligt nöjd. Rymlig lastbil där hästarna åkte komfortabelt. Dessutom väldigt kunnig personal som hade bra hand om hästarna. Köper jag någonsin häst igen som finns långt bort så tvekar jag inte att skicka med samma transportfirma (eller någon annan transportfirma med gott rykte heller för den delen).
 
fick just prisuppgift på 3000+moms Linköping-Malmö. Jag har flera gånger anlitat olika transportfirmor och tycker att alla har varit bra, de har hanterat hästarna väl och hästarna har kommit fram välbehållna.
Minns speciellt en gång för längesedan där det pga olika anledningar blev en 12 timmar lång resa för min då stora, tunga och gamla (20år) häst. Jag själv åkte med i förarhytten. När vi kom fram var jag stel som en pinne och hade ont i hela kroppen. Hästen däremot klev spänstigt och piggt ut ur lastbilen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 217
Senast: L(i)FE
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 688
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 704
Senast: sjoberga
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 957
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp