Transportering av föl...

M

Mobby

Hur gör ni när ni transporterar era föl och ston?

Ska åka med stoet och fölet ca 15mil.

Stoet får såklart stå bunden i bommen framför henne, och mellanväggen tas bort...
Men sen då??
Ska bommarna på båda sidor vara kvar?
Kan inte fölis hamna framför bommarna då?
Ska man ha något framför bommarna?

Sv: Transportering av föl...

Jag gör precis som Dig, stoet bunden, mellanvägg bort, och har hel frambom (går ej att dela). Jag har inget särskilt därframme, vet att en del sätter en hö eller halmbal där. Jag är dock uppmärksam på att inte snöret till dörröppnaren är så lätt åtkomlig att fölis kan stå och trixa med det under färd = mardrömsscenario......
Fölet kan ju alltså komma framför bommarna, men det brukar inte vara några problem. Det beror lite på hur stora de är också naturligtvis. En liten unge brukar inte ha problem med att slinka under lite här och där. Med de större är det ju naturligtvis en risk för att de skall fastna eller bli för trångt och bli rädda.
Nina

Vi har en skiva fram just för att fölet inte ska kunna komma fram till dörren eller fastna under bommen på något sätt.

Aldrig grimma på fölet i transporten men det visste du säkert redan.

Mobby skrev:
Hur gör ni när ni transporterar era föl och ston?

Ska åka med stoet och fölet ca 15mil.

Stoet får såklart stå bunden i bommen framför henne, och mellanväggen tas bort...
Men sen då??
Ska bommarna på båda sidor vara kvar?
Kan inte fölis hamna framför bommarna då?
Ska man ha något framför bommarna?
Tänk på att låsa framdörren alternativt "låsa" på annat sätt (med band låsa fast öppningsanordningen om det ej går att låsa den)
Detta för att ej riskera att fölet kommer ut denna väg.
Vi hade typ knopp på innerdörren som skall dras bakåt, vi tänkte ej på att binda fast denna och vår fölis kom ut denna väg FASA.
mvh Elshacera

Strippar transporten från ALL inredning inkl bommar och kör dem helt lösa som i en box. Har extra reglar för framdörren som dras för utifrån, galler för fönstret och extrabrett dubbelaxlat släp.

Funkar kanonbra!

hanna_shetland skrev:
Precis inte kul....
Hade varit och hämtat vår lilla arabfölis som alltså då var för liten för att stå uppbunden.
Följt alla råd strippat transporten på bommar, mellan väggar och lagt in massor av halm.
Varken jag eller någon annan hade tanken på att fölis skulle lyckas med att öppna framdörren.Var av den anordningen "kula"på insidan som dras bakåt.
Som tur var jag envis och ville prompt ha grimma på fölis, vilket fd ägaren tyckte var dumt då hon kunde fastna i denna. Jag var dock envis och sa att det var bäst eftersom om något skulle hända, jag och fölet kände ju inte varandra..
Nåväl precis innan vi skall ut på motorvägen skriker mina barn i baksätet "Mamma, mamma dörren rör på sig"...
Eftersom det var bilar bakom oss gick det inte bara att stanna utan jag fick hoppa ut i farten,samtidigt som jag hoppar ut kommer fölis ut genom framdörren..
Min enda tanke var "Det var den hästen"... Fullt med bilar som körde på vägen sprang ut och försökte stoppa dessa samtidigt som jag sprang efter fölis. Du skall inte tro att bilarna stannade nejdå tuta åt mig och gasa på :devil:
Nåväl fölis var superlugn(och jag lovar att jag var glad att hon hade grimma på) bara att hämta upp sedan fick vi promenera längst vägen en bit för att kunna lasta på vid en sidoväg.
Du kan nog gissa vem som fick sällskap resten av vägen hem i transporten olagligt javisst men tordes inte annat.
Har sedan länge funderat hur fölis fick upp dörren, när vi sedan bytte stall fick vi föklaringen.
Denna tjej går runt hela boxen och provar varje vägg på så vis att hon sätter sidan mot väggen och drar sig bakåt...
Prata om att hästar är smarta.
mvh Elshacera
p.s behöver jag nämna att mannen vägrar köra detta sto efter den händelsen. Den enda han numera kör är Horizon

Usch då. Tur att det gick bra i alla fall. Hade ju kunnat gå hur som helst...

Jag hann tyvärr inte komma fram och hälsa i Ärentuna, hade en ettåring hingst att göra i ordning som gick i klassen efter din fölis och sen ett ettårssto att visa och sen såg jag dig inte.

hanna_shetland skrev:
Usch då. Tur att det gick bra i alla fall. Hade ju kunnat gå hur som helst...

Jag hann tyvärr inte komma fram och hälsa i Ärentuna, hade en ettåring hingst att göra i ordning som gick i klassen efter din fölis och sen ett ettårssto att visa och sen såg jag dig inte.
Ingen fara hovis (Emmeros Ida guld på Ärentuna) och jag planerar att åka på de närbeliggande nästa år, så vi kanske kan synas då?
Hur gick det för dina då? Vi åkte hem efter vi visat så även jag missade dig.
mvh Elshacera

Har transporterat min fölis 16 mil x 2 till fölvisning idag.
Dom åkte utan mellanvägg, stoet fastbundet och fölet löst brevid. Ingenting framför bommen, men bommen såpass låg att han ej ska kunna ta sig under.
gick utmärkt. :)

Hihi, jag har en granne som åkte och köpte en fölis, lastade och for iväg, efter ett tag så stannade dom för att ta en fika och tittade till fölisen, allt var bra...när dom sen kom ut fanns ingen fölis kvar i finkan :rofl:...men hon var ute och spatserade på parkeringen :D...Så på nåt sätt hade hon kommit ut ur framdörren( som t om var STÄNGD efteråt :crazy: )

martha skrev:
Hihi, jag har en granne som åkte och köpte en fölis, lastade och for iväg, efter ett tag så stannade dom för att ta en fika och tittade till fölisen, allt var bra...när dom sen kom ut fanns ingen fölis kvar i finkan :rofl:...men hon var ute och spatserade på parkeringen :D...Så på nåt sätt hade hon kommit ut ur framdörren( som t om var STÄNGD efteråt :crazy: )
Hmm den fölisen var med andra ord ännu smartare eller försökte hon spela oskyldig fniss..
mvh Elshacera

Min gick trea i klassen med 88788=39 poäng (ettåringt sto). Det är jag jättenöjd med, hon är i en växtfas vilket även domaren påpekade.

Unghingsten är inte min men jag lovade att hjälpa till eftersom ägaren inte har erfarenhet av utställningar. Han fick 8877- då han var halt i traven.

Jag kommer åka runt en del även nästa sommar så vi ska nog ses!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka