Sv: Transportering av föl...
hanna_shetland skrev:
Under färd?
Precis inte kul....
Hade varit och hämtat vår lilla arabfölis som alltså då var för liten för att stå uppbunden.
Följt alla råd strippat transporten på bommar, mellan väggar och lagt in massor av halm.
Varken jag eller någon annan hade tanken på att fölis skulle lyckas med att öppna framdörren.Var av den anordningen "kula"på insidan som dras bakåt.
Som tur var jag envis och ville prompt ha grimma på fölis, vilket fd ägaren tyckte var dumt då hon kunde fastna i denna. Jag var dock envis och sa att det var bäst eftersom om något skulle hända, jag och fölet kände ju inte varandra..
Nåväl precis innan vi skall ut på motorvägen skriker mina barn i baksätet "Mamma, mamma dörren rör på sig"...
Eftersom det var bilar bakom oss gick det inte bara att stanna utan jag fick hoppa ut i farten,samtidigt som jag hoppar ut kommer fölis ut genom framdörren..
Min enda tanke var "Det var den hästen"... Fullt med bilar som körde på vägen sprang ut och försökte stoppa dessa samtidigt som jag sprang efter fölis. Du skall inte tro att bilarna stannade nejdå tuta åt mig och gasa på
Nåväl fölis var superlugn(och jag lovar att jag var glad att hon hade grimma på) bara att hämta upp sedan fick vi promenera längst vägen en bit för att kunna lasta på vid en sidoväg.
Du kan nog gissa vem som fick sällskap resten av vägen hem i transporten olagligt javisst men tordes inte annat.
Har sedan länge funderat hur fölis fick upp dörren, när vi sedan bytte stall fick vi föklaringen.
Denna tjej går runt hela boxen och provar varje vägg på så vis att hon sätter sidan mot väggen och drar sig bakåt...
Prata om att hästar är smarta.
mvh Elshacera
p.s behöver jag nämna att mannen vägrar köra detta sto efter den händelsen. Den enda han numera kör är Horizon