Transportering av Åring-05

kexet01

Trådstartare
Jag har en liten undran och det är hur man transporterar åringar??

Jag har transporterat min åring (född maj-05) 4 ggr (tillsammans med mamman) som föl. Men nu har jag skickat i väg mamman och undrar hur man ska transportera åringen.

Ska hon stå lös/uppbunden? Med eller utan mellanvägg?? Motivera era svar, för alla säger olika och då är det svårt att veta vad som är "rätt eller fel". :confused:

Eftersom det är min första åring, så får ni (vana uppfödare) även komma med andra tips och råd på man kan gör med åringen (träna den). Eftersom jag har lånat ut mitt sto så har jag all tid i världen för åringen.:bow:

Jag kan berätta att hon leds några gånge i veckan, både ensammen och med kompis. Hon står uppbunden i både boxen och i stallgången. Jätte snäll att verka. Ja än så länge är det helt problemfritt :rofl: och så länge hon är positiv och vill lära sig nya saker hade jag tänkt att träna henne. Natrurligtvis tränar jag henne i korta pass (innan hon blir less och det negativt). Men än så länge verka hon var nöjd och belåten.:banana:

Mvh Johanna

Sv: Transportering av Åring-05

Första gången vi skulle köra vår ettåring (nu är hon tre) själv fick vi lasta fullt m höbalar framför bommen.Hon försökte att lyfta frambenet över bommen o vi var rädd att hon skulle ta sig över bommen.Först ville hon krypa under bommen så vi fick även sänka den en bit,men när hon väl fattat att hon skulle stå kvar där så stod hon hur fint som helst.Vi körde henne smalt endast för att vänja henne för framtida åk m vår andra häst.För att undvika onödigt bråk gjorde vi iordning linorna ifall hon skulle bråka vi själva lastningen men vi har bara behövt använda dem en gång.Lycka till o hoppas allt går bra.

cajsa skrev:
Första gången vi skulle köra vår ettåring (nu är hon tre) själv fick vi lasta fullt m höbalar framför bommen.Hon försökte att lyfta frambenet över bommen o vi var rädd att hon skulle ta sig över bommen.Först ville hon krypa under bommen så vi fick även sänka den en bit,men när hon väl fattat att hon skulle stå kvar där så stod hon hur fint som helst.Vi körde henne smalt endast för att vänja henne för framtida åk m vår andra häst.För att undvika onödigt bråk gjorde vi iordning linorna ifall hon skulle bråka vi själva lastningen men vi har bara behövt använda dem en gång.Lycka till o hoppas allt går bra.

Tack för ditt svar... :bow: var hon lös eller satte du fast henne?? När jag körde min åring med mamman var hon självklart lös utan mellanvägg och med balar framför bommen.

Körde du henne själv eller med andra hästar?? Vill oxå att min ska kunna åka smalt då jag har två hästar och hon ska i framtiden kunna åka med andra hästar.

Min fölis som föddes i våras har åkt mkt transport men henne binder jag upp, precis som med dom stora hästarna, och hon har åkt ensam så oxå och hon står hur stadigt och stilla som helst.:love:

Å det låter hur underbart som helst, blir lite avis... :love: men jag är lite feg och är rädd att hon ska få panik i transporten, när hon står uppbunden. Hur började du att träna henne??

Jag är lite överbeskyddande matte... men jag vill verkligen inte att nått ska hända henne, speciellt inte när det gäller transportering. Hade en kompis som hade jätte jobbigt transportering av sin häst och jag vill inte ha en häst som är rädd för transporten.

Eftersom det var ett tagsen hon åte och det vara med mamman, hur ska jag börja??

Jag började provlasta henne som 1 veckas, sen åkte hon första gången när hon var 1 månad tillsammans med stoet upp till hingst, lös i transporten...
Men sen böt vi transport där det var superkrångligt och ta ur mellanväggen så då fick hon stå uppbunden bredvid märren eftersom vi inte ville ha nått trassel om hon skulle få för sig å gå framför/under bommen, vi sänkte bara hennes frambom så den passade henne lixom, allt har gått supersmidigt :angel:
Kan du inte låta fölisen provåka bunden med kompis??
Är h*n van att vara bunden??

Min dam åkte med mamma (lös) några gånger, sen när hon 6 månader gammal skulle åka själv så fick hon första gången åka i helt 'naken' transport, dvs både bommar och mellanvägg var urplockade.

Andra gången så var det sådant företag att få ur bommarna på den transporten att hon fick åka utan mellanvägg, men med bom, i sådan höjd att hon inte kunde gå under. Inga problem. Däremot envisades hon med att putta ner maten på golvet och äta med huvudet under bommen, så gång tre hon åkte band jag upp henne. Det sammanföll med att hon åkte smalt och med kompis för första gången. Band enbart från sidoringen i grimman och till sidoringen på släpet.

Efter det har hon åkt själv, utan mellanvägg och uppbunden. Åker i 'stallgångsuppbindning', dvs ett grimskaft från vardera sidoring i bommen till vardera sidoring i grimman. Långa grimskaft (och elastiska), så hon kan höja huvudet fritt hur högt hon vill, och hon kan backa bakåt så att hon kan ta stöd mot bakbommen/rampen. Däremot kan hon inte vända sig om.

Jag kör med mellanvägg och och bommar. Sätter fast i båda sidor på grimman.....

Vår förra fölis körde vi lös som åring.
Låg bom och höbalar fram.
Men denne 05 har bara åkt 1 gång med mamma. Då han lyckades komma under bommen och blev hängade i halsen på mammas fast spänning.
Fastän att vi hade hö balar framm.

Men han skall nu åka i maj till hingst betet.
Vi kör han lös.Han är inte van att sitta fast.
Får se hur detta går .

Rotterö skrev:
Men han skall nu åka i maj till hingst betet.
Vi kör han lös.Han är inte van att sitta fast.
Får se hur detta går .

VARFÖR lär du honom inte att sitta fast?? Han är åring nu, det är en hingst. Varför vänta en enda dag till med att lära honom sitta fast?? Hade jag fått bestämma hade han redan halvårsgammal lärt sig sitta fast, innan de blir så starka att de kan ge sig själv skador om de slåss mot uppbindningen. Men okej, gjort är gjort. Men varför vänta ännu längre?

Köra lös till hingstbetet kan du ju göra ändå om du vill, men lär honom sitta fast nu!

Enklast är ju å lära dom redan när dom är riktigt små... typ 1 vecka eller så...:bump:

Polgara skrev:
Enklast är ju å lära dom redan när dom är riktigt små... typ 1 vecka eller så...:bump:

Man bör enligt mig ha lärt dem att gå i grimma och grimskaft ordentligt först och ge efter för tryck i grimman, så en vecka är lite väl tidigt. Men det går att lära dem långt innan 6månadersdagen. Vid 3 -4 månader är de flesta redo för det om de är rätt hanterade.

Vi tränar . Ingen fara det går nog bättre än väntat.
Vi har varit slappa jag vet.
Han står upp bunden i ena sidan o jag på andra . Står still.
Lugm vi tränar. Han går i grimma mm utan problem.

Vår andre kille kunde detta tidigt. ja vet att jag är sent ute..

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama