Transportera

Sv: Transportera

Det jag menade var att man skulle rent tekniskt kunna bygga in bommen, men man ska inte ta bort den. Kan tänka mig att den hjälper till att stabilisera upp transporten men framför allt ta emot kraften som blir av hästen i en kraftig inbromsning.

Står de sidledes? Gissar på att det inte är en vanlig hästtransport du har då? Antar att de är konstruerade för en sådan last.

Vanlig och vanlig den säljs i Sverige och just denna modell har funnits flera år på marknaden då jag första gången såg den i Falsterbo för 4-5 år sedan. Så det är inget hemmabygge eller importerat däremot tillverkas de inte i Sverige vad jag vet. Så jag är nog inte den första i Sverige som har en sådan.

Finns ju dock en bakbom, det gör det, men ingen frambom som hästarna kan gå över och de åker ju som sagt i sidled så vid en inbromsning far de inte framåt utan åt sidan

Den som jag menar som vanlig hästtransport och som jag trodde tråden handlade om är den som är byggd för hästar att åka samma håll som du kör, dvs en sådan där man kan stå antingen en eller två hästar bredvid varandra i färdriktningen. Sen finns det massa andra olika transport typer som din till exempel som man ska köra hästarna sidledes.

Att det inte finns någon bom framför dina hästar är för att man inte räknar med att det ska behövas pga det naturligt inte blir någon sådan kraft från sidan. Däremot kan jag sätta en bra peng på att de är väl förstärkta i den främre delen av transporten, dvs den delen mot bilen om du förstår vad jag menar?

Den som jag menar som vanlig hästtransport och som jag trodde tråden handlade om är den som är byggd för hästar att åka samma håll som du kör, dvs en sådan där man kan stå antingen en eller två hästar bredvid varandra i färdriktningen. Sen finns det massa andra olika transport typer som din till exempel som man ska köra hästarna sidledes.

Sant det är nog den vanligaste typen av hästtransport.

Tråden handlade ju egentligen huruvida man kan köra en häst lös, men vi är nog alla överens om följande.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Eller vi borde vara överens om detta eftersom detta är en regel

Men jag kan passa på att berätta vad som hände förra sommaren. Då körde jag mitt fullblodssto till seminstationen för betäckning. Vid sidan hade hon en månad gammal fölunge. Stoet har åkt många gånger förrut men är lite nervöst lagd så hon blir lite stressad. Detta år blev jag tvungen att åka nio gånger på tio dagar, inte alls planerat, men nu blev det som det blev. Tanken fanns att lämna henne men seminstationen har inte så många hagar och hon väver om hon står på stall så jag ville helst ha henne hemma.

I alla fall de sista dagarna var det riktigt sommarväder trettio grader i skuggan och bara svag vind. (jag är inte alls förtjust i detta väder). Smal krokig väg gör att man bara kan köra sakta till och från stationen, hjälper föga att ta en annan väg det blir längre och massa fartbegränsningar. Så det blev varmt i transporten. Då fölungen var med hade jag honom bredvid stoet, lös naturligtvis, och utrymmet större än vanligt.

Så börjar hon väva i släpet, trots att hon var uppbunden och det var inte det minsta roligt alls, fy vad det gungade. Det kändes ett tag som om släpet var på väg att börja vobbla. Och i det här fallet var det nog tur hon stod på tvären. Så att ha en hästen helt lös i släpet så den kan röra sig rekommenderar jag inte. Jag har kört henne många gånger och hon har aldrig gjort så tidigare men förmodligen blev hettan och de många resorna för mycket. Jag tog mig hem i alla fall men det var otäckt att köra och jag kunde ju gärna inte stanna och lasta ut henne och föl längs vägen

Senast ändrad:

Jag har ingen bom, transporten sitter ihop i alla fall. Hästarna åker sidleds
Jag utgick givetvis från vanliga transporter.

Så börjar hon väva i släpet, trots att hon var uppbunden och det var inte det minsta roligt alls, fy vad det gungade. Det kändes ett tag som om släpet var på väg att börja vobbla. Och i det här fallet var det nog tur hon stod på tvären. Så att ha en hästen helt lös i släpet så den kan röra sig rekommenderar jag inte.
Återigen så är det ju fråga om hästen står still eller inte. En häst som inte gör det behöver självklart bindas upp.

LIA

Nu har inte det här något med frågan om att ha hästar lösa i transporten eller ej, men!

Som jag tror någon annan påpekat låter det som om din häst är en "bred-åkare", dvs allt går bra tills den försöker sätta ut benen då är det kört. En del testar direkt hur mycket utrymme de har andra står snällt tills man kör iväg eller kanske första kurvan. Graden av panik kan variera, en del blir skvatt galna och okontaktbara.

Mina empiriska studier säger att inte sällan uppstår problemet efter att någon kört ovarsamt med hästen. Jag har känt ett gäng bred-åkande hästar och ingen av dem har varit så sedan födseln i alla fall.

En av mina är bred-åkare efter han var ute på foder och han halv-förstörde en transport första resan efter det. Jag har sen inte kört honom i transport på något år men skickade honom däremot nyligen med en erfaren häst-transportör; vi lastade honom och sen kom de 2 meter och så lät det som han skulle riva bussen. Chauffören hoppade ur och berättade att vår häst är bred-åkare som hade reagerat med att försöka klättra över väggen när han inte kunde sätta ut fötterna. Han fick mer utrymme och sen stod han som ett ljus, gick in igen dagen efter och stod som ett ljus u 70 mil. :)

Jag har sen dess kört honom i transport igen och jag satte då ut mellanväggen rejält bak-till, ända till ena sidoväggen så att säga. Jag oroade mig för att han inte skulle ha nog med stöd men han stod i alla fall som ett ljus och flyttade knappt en hov så han har väl helt enkelt balansen för´t. :)

Testa och rapportera hur det går! :)

Ok. Tack Zaidi, jag ska prova det. Ska jag ha henne bunden eller lös?
Det är faktiskt jättejobbigt att inte kunna transportera henne nu när det är långritter och annat skoj på G. :cry:
Inga som helst problem att lasta henne och hon står blickstilla så långe det inte transporten rör på sej...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ni som fått häst transporterad av hästtransportör Stockholm - Skåne för inte så längesedan; vad betalade ni?
Svar
0
· Visningar
358
Senast: kolblakkur
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 284
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka