Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att hästar kan "vandra runt" i transporten innebär ju inte att alla gör det.
LIA
pröva att köra henne brett istället. Många hästar får tokspel av att åka smalt.
Jag har kört min 1-åring lös utan inredning alls i transporten nu senaste dagarna när jag först hämtade honom och sedan kört honom fram och tillbaka för kastrering på klinik.
Han åker jättebra men man får ju tänka på att ta det easy i kurvor och sådär men det gör jag alltid oavsett vilken häst jag har i släpet så.
Varför jag kör honom lös beror väl egentligen mest på att han inte är tränad något att stå uppbunden + att han inte åkt släp innan alls heller så då känns det säkrare att ha honom lös än att stressa upp honom med att behöva stå uppbunden också.
Min ridhäst har jag också kört lös men med inredning. Han får panik av att sitta fast så då var det bättre att ha lös i transporten också. Och då tog jag av grimman med för att minimera att han skulle fastna i nåt, man vet ju aldrig med dessa djur.
Han stod jättefint och lugnt hela tiden. Spiltan anpassad så han inte kunde få huvudet under bommen även om han var lös.
Nu har vi dock tränat och åkt så mycket så att sitta fast i släpet inte är några problem längre.
Från det jag citerat tidigare i tråden (från SJV)
Tama hästar ska bära grimma under transporten.
Man kan undra varför hästen inte ska kunna bredda frambensställningen?10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov även kunna bredda bakbensställningen.