Transportera

Sv: Transportera

fast med bommar, mellanvägg mm kan inte hästen vandra runt, min stora kan ta kanske ett halv steg åt varje håll, den lille som är lös kan kanske ta ett litet steg fram o bak.

Jag har fattat det som en rekomendation och inte som ett krav. Har det nyligen ändrats kanske? Vart går gränsen egentligen med när man måste ha hästen uppbunden? Är det olika för olika raser? Nån speciell ålder? Ska hästen stå uppbunden från ett, två års ålder?

Om det händer något tex. en olycka får man inte tillbacka på försäkringen om man har hästen lös i transporten?

När jag läser "lös" i transport så utgår jag ifrån att mellanväggen är urplockad (kan vara fel antaget av mig), och då kan hästen vandra/vända.

Sen handlar det om lastsäkring också (även om alla är medvetna om att man inte han säkra levande last på samma sätt som död last). För att en häst ska räknas som lastsäkrad skall den vara bunden och ha bom framför (enl den trafikskolelärare jag hade då jag tog BE), och vid bristfällig lastsäkring kan man dömas till penningböter eller körkortsingripande (indraget körkort) för "brott mot ur trafiksäkerhetssynpunkt väsentlig regel"

Enl den jag körde upp för E-kortet för, fanns inga sådana regler. I o f s ett antal år sedan.
På min uttryckliga fråga var kravet att hästen skulle stå still (för att inte påverka ekipagets vägegenskaper). Gjorde den det utan uppbindning, så behövde den inte bindas.

LIA

lätt att säga samma fast mena olika :)

Min är lås o då menar jag att han har mellan vägg, fram o bakbom, grimma men sitter inte fast. Jag riskerar hellre böter än har en tokig häst där bak.

Jag har kört min 1-åring lös utan inredning alls i transporten nu senaste dagarna när jag först hämtade honom och sedan kört honom fram och tillbaka för kastrering på klinik.

Han åker jättebra men man får ju tänka på att ta det easy i kurvor och sådär men det gör jag alltid oavsett vilken häst jag har i släpet så.

Varför jag kör honom lös beror väl egentligen mest på att han inte är tränad något att stå uppbunden + att han inte åkt släp innan alls heller så då känns det säkrare att ha honom lös än att stressa upp honom med att behöva stå uppbunden också.

Min ridhäst har jag också kört lös men med inredning. Han får panik av att sitta fast så då var det bättre att ha lös i transporten också. Och då tog jag av grimman med för att minimera att han skulle fastna i nåt, man vet ju aldrig med dessa djur.

Han stod jättefint och lugnt hela tiden. Spiltan anpassad så han inte kunde få huvudet under bommen även om han var lös.

Nu har vi dock tränat och åkt så mycket så att sitta fast i släpet inte är några problem längre.

Jag har kört min 1-åring lös utan inredning alls i transporten nu senaste dagarna när jag först hämtade honom och sedan kört honom fram och tillbaka för kastrering på klinik.

Han åker jättebra men man får ju tänka på att ta det easy i kurvor och sådär men det gör jag alltid oavsett vilken häst jag har i släpet så.

Varför jag kör honom lös beror väl egentligen mest på att han inte är tränad något att stå uppbunden + att han inte åkt släp innan alls heller så då känns det säkrare att ha honom lös än att stressa upp honom med att behöva stå uppbunden också.

Min ridhäst har jag också kört lös men med inredning. Han får panik av att sitta fast så då var det bättre att ha lös i transporten också. Och då tog jag av grimman med för att minimera att han skulle fastna i nåt, man vet ju aldrig med dessa djur.

Han stod jättefint och lugnt hela tiden. Spiltan anpassad så han inte kunde få huvudet under bommen även om han var lös.

Nu har vi dock tränat och åkt så mycket så att sitta fast i släpet inte är några problem längre.

Från det jag citerat tidigare i tråden (från SJV)

Tama hästar ska bära grimma under transporten.

Du har länkat till ett dokument från 2006 från Djurskyddsmyndighetet som väl inte finns längre?

Jag skulle tro att det är detta:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf som gäller nu för tiden. Rätta mig om jag har fel men föreskrifter utfärdade 2010 gäller väl före de som utfädades 2006 av en myndighet som inte existerar längre

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur;
SJVFS 2010:2
Saknr L5
Utkom från trycket den 25 februari 2010
beslutade den 22 februari 2010
Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte bindas om de inte vants vid det.
Att hästar yngre än 24 månader måste kunna ligga ned vid transporter längre än åtta timmar framgår av 5 kap. 18 §. Då flyttningsbara väggar används för att göra utrymmet större och hästarna ska kunna ligga ner ska väggarna vara täta ner till golvet.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Allmänna råd till 6 kap. 9 §
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.
10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov även kunna bredda bakbensställningen
.

Senast ändrad:

Från det jag citerat tidigare i tråden (från SJV)

Tama hästar ska bära grimma under transporten.

Ärligt talat struntar jag i jbv föreskrifter, min häst är det käraste jag har och jag skulle aldrig utsätta honom för fara om det går att undvika. Min bedömning så var grimma större fara än att åka utan.

Som sagt, spiltan var anpassad för honom, bommar bakom och framför ställdes in så han inte skulle kunna få huvudet under bommen och även om han hade fått det så gick bommarna att lösa ut utifrån transporten.

Hade jag blivit stoppad så hade dom nog förstått också, att hellre än lugn häst lös än en panikslagen pålle fastsatt.
Till saken hör också att hästen tidigare fått panik och blivit hängande i grimman i transporten så han fick skäras loss och medans han låg fick vi montera ut inredningen innan han kunde resa sig och veterinär tillkallades och gav honom lugnande så han åkte lugnt resten av resan.

Men som jag skrev, detta är ju åratal sedan och idag är han mer erfaren med transport och att sitta fast. I stallet föredrar jag att ha honom lös ändå men i transporten är det idag inga problem att ha honom fast så då åker han med grimma och transportgrimsakftet fastsatt.

Hästar är individer och ingen vanlig last man kan spänna fast med spännband. Ibland måste man därför tumma lite på saker och ting fast man vet hur det egentligen måste vara.

10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov även kunna bredda bakbensställningen.
Man kan undra varför hästen inte ska kunna bredda frambensställningen?

LIA

Fast det har dom väl inte lika stort behov av? De kan väl inte ens bredda lika mycket mellan frambenen som mellan bakbenen? Min ena häst är bredåkare men jag har aldrig sett att hon står speciellt mycket mer isär med frambenen i släpet än vad hon gör på fast mark, en aning kanske. Jag har ett rymligt släp med mjuk mellanvägg så hon skulle kunna bredda mer även fram om hon ville. Däremot breddar hon otroligt mycket bak.

Behovet kanske inte är lika stort, men nog breddar våra även fram. Fr a gammelstoet. Dom vill också stå en bit från väggarna, vilket ju inte går om man har mellanväggen i, och "väga med" i svängarna.

LIA

Det finns ju minimimått även för transportspiltans storlek och rekommenderade mått på jordbruksverkets sida. Vet inte hur väl tilltagna de är?

Från http://www.jordbruksverket.se/amnes...nsporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

Minsta utrymme per häst Kategori Mått
Fullvuxna hästar 1,75 m² (0,7 x 2,5 m)
Unghästar (6–24 månader) vid mindre än 48 timmars transport 1,2 m² (0,6 x 2 m)
Unghästar (6–24 månader) vid mer än 48 timmars transport 2,4 m² (1,2 x 2 m)
Ponnyer 1 m² (0,6 x 1,8 m)
Föl (0–6 månader) 1,4 m² (1 x 1,4 m)

Rekommenderade mått
Hästens storlek Spiltans bredd (m) Spiltans totala längd (m) Takhöjd (m)
Ponny A+B 1,8
Ponny C 2
Ponny D 0,75 2,3 2
Stor häst 0,8 2,5 2,1
Mycket stor häst 0,9 2,75 2,2
(tabellen blev lite konstigt)
Jag har ju numera ett släp där hästarna står diagonalt så jag kan bredda spiltan hur mycket som helst, både fram och bak då mellanväggen inte är fäst i någon fast bom.

kl. med min tvahastars var den konstruerad sa jag hade en helvagg och foderkrubba/plan yta framfor hasten. alltsa ingen bom. under det var fran utsidan accessible tackutrymme. dessa trailers finns nog inte i sverige..
det hande jag korde dem losa, men for det mesta hakade pa trailerchain. det var ingen storre del.
i min stocktrailer med gate i mitten hade jag de losa da de tyckte om att sta baklanges och aka. plus de kunde ligga ner pa sa satt, om jag korde tva hastar. had jag fler (3) stod tva i fram och med gate stangd och den tredje akte baklanges/slanted i bak. men da var de bundna.
Jag forstar inte den har bommen framfor hastarna. det ar ju livsfarligt och de kan fastna i den om de gar over.. varfor det inte ar en hel vagg vet jag inte.. Jag har bom i min svenska 2 hastars nu men kommer att satta full brost hog vagg dar i stallet..

Bommen har man för att kunna ta upp de laster som kan uppkomma om du måste tvärbromsa och hästen skjuts framåt. Man skulle kunna bygga in bommen med en stabil vägg men det borde göra det svårare fär hästen att ta fram benen och själva bromsa upp sin kraft vid inbromsning.

Jag skulle aldrig aldrig köra en häst utan någon typ av bom framför den. Transporter är inte byggga för att en häst ska komma flygande mot dom i full hastighet som skulle kunna hända vid kraftig inbromsning. Spelar ingen roll hur noga man är i kurvor, man kan ändå möta på en älg eller ett barn som springer ut framför bilen.

Bommen fram måste vara där, både för hästens skull vid inbromsningar etc och för att transporten ska hålla ihop.
Ett sätt, om man inte vill lära hästen att stå still, är att trava upp några halmbalar längst fram.

LIA

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ni som fått häst transporterad av hästtransportör Stockholm - Skåne för inte så längesedan; vad betalade ni?
Svar
0
· Visningar
358
Senast: kolblakkur
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 284
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka