Transportera

Popcorn

Trådstartare
Jag undrar lite om det här med att transportera hästen lös i transporten.
Någon som har erfarenhet av det? Något man bör tänka på? :)

Sv: Transportera

Varför vill du köra hästen lös, jag tycker det låter lite riskabelt om det inte handlar om minishettis eller föl.
I så fall ta ur all inredning (mellanvägg), fyll upp framför frambommen med halmbalar eller något, och säkra alla dörrar noga så de inte går att få upp inneifrån.

Är det verkligen tillåtet att köra vuxna hästar lösa?
Kolla upp det.

Senast ändrad av en moderator:

På vad sätt menar du att det skulle vara riskabelt? När vi köpte en islandshäst för 8 år sedan sa dom till oss att vi skulle låta honom vara lös i transporten för han hade aldrig varit bunden när han åkt transport.
Det var inga som helst problem. Han stod blickstilla.

Man bör t.ex tänka på att SJV rekomenderar att hästar transporteras bundna.

Saxat från http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf

"Särskilda bestämmelser för vissa djurslag

Tama hästdjur

9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.

Allmänna råd till 6 kap. 9 §

En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och
grimskaft på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.

10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov
även kunna bredda bakbensställningen."

Risken med att transportera hästarna lösa är bl.a att trafiksäkerheten äventyras. Tänk dig själv hur 400-600kg häst som rör sig ohindrat fram och tillbaka påverkar släpets/ekipagets stabilitet... Och vad som händer vid en kraftig inbromsning...

fast man surrar ju inte fast hästen, de kan ju gå fram o tillbaka även om de är uppbundna, eller hur kort binder du, 2 cm från bommen?
Bromsar du så hårt att hästen flyger fram rycker garanterat antingen grimman eller grimskaftet.
Min ena stor lös eftersom han lätt får panik när han märker att han sitter fast o det är betydligt farligare...

Detta är ingen rekommendation; det är ett krav. Det är alltså inte lagligt att transportera annat än föl lösa i en normal hästtransport

---
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen
---

Föl ska alltså alltid transporteras lösa, vuxna hästar FÅR INTE transporteras lösa. Det är en överhängande risk att de skadar sig allvarligt om de inte är bundna och har bogbom.

Detta är ingen rekommendation; det är ett krav. Det är alltså inte lagligt att transportera annat än föl lösa i en normal hästtransport

Föl ska alltså alltid transporteras lösa, vuxna hästar FÅR INTE transporteras lösa. Det är en överhängande risk att de skadar sig allvarligt om de inte är bundna och har bogbom.
Av texten Boccia lagt in framgår att hästen bör bindas, inte att det är ett krav. Text: ... "vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt ...".
Har du annan lagtext?

Till TS:
Om hästen är lugn och lärd att stå stilla, går det bra att ha den lös. Våra åker lösa, inga problem.

LIA

Ok. Tack alla för era synpunkter. Det var som jag trodde att man inte får ha vuxna hästar lösa, eller rättare sagt dom bör vara bundna.

Anledningen till att jag frågar är den att min häst håller på att sparka sönder transporten för mej. Jag klädde ena sidan med en gummimatta men den var alldeles söndersparkad när jag kört 2 mil...:confused:

Då var den någon som föreslog att jag skulle köra henne lös i transporten.
Det är inga som helst problem att lasta henne och så länge transporten står stilla så är hon lugn.

Jag har haft en equterapeut hemma och kollat igenom henne flera gånger och hon hittar inget. För jag tänkte att hon kanske står och spänner sej i transporten och sedan i en kurva när hon måste hålla emot så gör det ont och då sparkar hon.

Så jag vet inte vad jag ska göra nu. Hästkurser, långritter, hästkliniker osv. Jag MÅSTE ju kunna transportera henne. Hjälp!!!

Fast det står ju texten:

"9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft."

Det tolkar i alla fall jag som att det är fullt tillåtet att ha även vuxna hästar lösa i transporten. Vi har t.ex. en minishettis som alltid åkt lös.

Jag binder i princip aldrig min häst i transporten. Hon står ju med mellanvägg och fram/bakbom och står stilla, det finns liksom ingen poäng mer än att jag hindrar hennes rörelsefrihet med huvudet om jag binder henne.

Min häst åker alltid lös, han trivs bäst med det :). Dock är det givetvis bom framför samt att han står smalt. Upptäckte detta av en slump för några år sen att då jag glömde sätta fast honom och han stod i princip stilla hela vägen. Släpet är ett gammalt enaxlat Trane och hästen halvblod modell lång och grov så han har ju inte så mycket yta att röra sig på :grin:

http://www.jordbruksverket.se/amnes...nsporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

Det här gäller alla kortare transporter
•Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning.

Jag blir lite förvirrad och jag har mailat till jordbruksverket men inte fått något svar. För det första är det ens möjligt för en vuxen häst att lägga sig ner i en vanlig transport med sidovägg och frambom. För det andra varför ska en vuxen frisk häst överhuvudtaget behöva lägga sig ner under en kortare transport. För det tredje är det inte en stor fara att släpet börjar vobbla eller till och med välter, kanske inte när hästen lägger sig ner men framförallt när den reser sig upp? Jag hittar ingenstans att vuxna hästar ska vara eller bör vara bundna.

Senast ändrad:

Kan du länka till denna lag då det inte jag inte kan hitta någonting om detta på jordbruksverkets sida om att transportera häst?

Vad har du för transport?
Det påverkar väldigt mycket hur den beter sig på vägen.

Det är en boggie och tja, smalt å smalt. Den ser väl ut som dom flesta transporter invändigt skulle jag tro.
Mellanväggen är av hårdplast.

pröva att köra henne brett istället. Många hästar får tokspel av att åka smalt.

Det är en enorm skillnad på en häst som är bunden och bara kan stå i en riktning, jämfört med en helt lös häst som kan vandra runt som den behagar. Det tror jag att du förstår själv ;)

Oc som svar på hur kort jag binder mina hästar: Inte kort alls, de har full rörelsefrihet med hyuvudet, och kan stå med det i naturlig ställning

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ni som fått häst transporterad av hästtransportör Stockholm - Skåne för inte så längesedan; vad betalade ni?
Svar
0
· Visningar
358
Senast: kolblakkur
·
Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 284
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka