Transportera valp långt (bil)

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Chebban98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 28 440
C

Chebban98

Undrar vad ni har för tankar och idéer när man ska hämta sin valp långväga hemmifrån.

Han kommer vara 8 veckor på dagen, vi ska köra 45 mil för att hämta honom (uppfödaren möter oss så vi slipper de sista 20 milen) Det blir lång väg för valpis och därför vill vi ju såklart göra det så bra vi kan för honom.

Vad tror ni om bur? Typ kattbur eller gallerbur? (man kan ju lägga över filt vid oro på gallerburen) Fastspänd i bagageutrymmet eller baksätet, så man kan prata med valpis vid oro?

Blir det rörigt eller en trygghet om vi tar med vår andra hund? Jag tror på trygghet där då Bosson är väldigt mån om andra hundar..

Mer man behöver tänka på? Vatten och mat och rastning är såklart inräknat i planeringen ;)

Fått reda på idag att vi får hämta honom Måndag den 14/2 ::banana:

Sv: Transportera valp långt (bil)

Åhh vad härligt med vappe! Vad blir det för nåt?

När jag hämtade Ebun 30mil hemifrån åkte hon i mitt knä hela resan. Körde givetvis inte själv då.
Hon låg och sov på sin filt som hon haft hos mamma och syskon innan. Hade med ett litet tuggben, liten leksak och vatten då givetvis. Stannade nog faktiskt bara 2ggr under den resan på drygt 3timmar. Just för att hon låg och sov nästan hela resan. Var också 8v då.

För mig fanns inga alternativ är just att hon skulle va i mitt knä. Kanske inte det säkraste alternativet men dock det som gör att bilåkandet blir så trevligt som möjligt "första" gången. Inbillar jag mig iaf;)

Vi har ca 4 timmars körning till våran uppfödare, när vi hämtade våran som valp så körde maken och jag satt brevid med knyttet i famnen/knät. Sen stannade vi när vi märkte att det behövdes, dvs när han började gny och trampa runt lite. Vi hade även uppblött mat så han fick äta en gång under vägen, han åt inte så mycket, men fick i sig lite grann ialla fall. Nackdelen var att han sov nästan hela vägen hem, men när vi kom hem på kvällskvisten var han rätt pigg så det var en lite jobbig första natt... :D

Personligen hade jag väldigt svårt att sätta honom i bur när vi hämtade honom, men då var vi två och då kändes det bättre att ha honom i knät. Men redan dagen efter när jag skulle lämna sonen på dagis fick han åka i buren, det kändes säkrare än ha honom klättra runt i bilen.

Jag behövde bara åka ca 13 mil för att hämta min valp, så det blev ju bara ca 2 timmar i bil för honom. Men jag tror det är bättre för hunden om den får sitta i knät på nån av er. Det tror jag känns mycket tryggare än att sitta i en bur. Jag hade aldrig kunnat sätta en nyhämtad valp i bur på vägen hem. Det känns helt fel för mig,

Senast ändrad:

Tack alla för svaren!
Min tanke var först också att ha honom i knät, men så tänkte jag på säkerheten just när det är så himla långt.

Bosson hade ju bara en timme hem, men han satt i bur direkt och älskar att åka bil idag ändå, så han har inga men av det iaf.. Så det är ju väldigt individuellt.

Men tack för tipsen, blir nog en kombo, en bit i mattes knä och en stund i bur osv, så får man ju se vad som funkar.

För er som undrade så är det en till sheltievalp vi ska hämta :)
32004720.jpg

Han är 3 veckor nu, så det är ju ännu ett tag tills vi ska hämta honom, men det är ju såå kul att börja planera :)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1086361
(hans egen tråd) :)

Min förra hund fick åka 100 mil när vi hämtade honom, han satt i mitt knä och varierade med att krypa ner på golvet och rulla ihop sig. Vi stannade ett par gånger och var ut och kissade och gav vatten, han sov i stort sett hela tiden så mer behövdes inte.

Vi åkte ungefär 34 mil när vi skulle hämta min lilltösa. Jag hade med en liten tygbur/väska som fick stå i mitt knä och som hon fick ligga i emellanåt men jag hade den inte stängd så hon kunde sitta och titta ut och så hade jag min hand där och kelade. Nu sov hon visserligen större delen av resan men när hon var pigg så fick hon sitta i mitt knä ett tag så egentligen var hon mest i väskan när hon ville sova.

Det längsta jag åkt är 44 mil, och då åkte jag ensam.
Min "gamla" hund hade som vanligt i sin hundbur.
Till valpen hade jag köpt en gallerbur som jag spände fast på passagerarsätet. Då kunde jag sticka in några fingrar om det skulle behövas.
Så körde vi iväg, valpen somnade snart (var biltränad av uppfödaren) och stannade inte förrän valpen vaknade efter c:a 30 mil. Då ut och rasta och jag fick äntligen sträcka på benen. Sen hem.
Allt gick galant.

Vi har typ 3 timmar till Camaros uppfödare. Jag och Camaro satt i baksätet tillsammans. Hon satt mest och tittade ut men sov även en del.
Lyckades kissa på sig + kräkas under vägen hem. ;)

Hon var då 6 månader och lite för stor för att sitta i knä.
Var visserligen ganska van vid att åka bil men kände ju inte oss och hade aldrig åkt så lång sträcka. Vill inte sätta henne i buren..

Skulle jag hämta liten valp så skulle jag ha den i knäet, även om det blir lång resa.

Jag kommer sitta med valpen i knät. Sannolikheten att man ska råka ut för en olycka är så himla liten och jag vill att bilburen ska vara en positiv plats.

Tack för alla svaren! Verkar vara många som har dem i knät ;)

Det längsta jag åkt är 44 mil, och då åkte jag ensam.
Min "gamla" hund hade som vanligt i sin hundbur.
Till valpen hade jag köpt en gallerbur som jag spände fast på passagerarsätet. Då kunde jag sticka in några fingrar om det skulle behövas.
Så körde vi iväg, valpen somnade snart (var biltränad av uppfödaren) och stannade inte förrän valpen vaknade efter c:a 30 mil. Då ut och rasta och jag fick äntligen sträcka på benen. Sen hem.
Allt gick galant.

Just så tänkte jag i natt när jag låg och grubbla, att vi skulle spänna fast en gallerbur i baksätet, så kan man varva med knät vid oro. Sover han där så är det ju bra :)

Aja, det blir nog bra ;) får se vart det barkar hän. :p

Äh, 45 mil är ju inte så mycket ;)
Jag åkte 100 mil i bil med min unga dåre när vi skulle hem från kenneln.

Vi hade massor av hundar i bilen, så några åkte i bagageluckan och några valpar satt i gallerbur i baksätet. Jag satt också i baksätet och höll koll på alla fyrbeningarna.

Jag skulle absolut inte åka med valpen lös i bilen om det gick att undvika. Om den lyckas sprattla iväg så kan det ske så många olyckor och om man skulle råka hamna i bilolycka så är det säkrast om hunden är i bur.

Om du tror att valpis blir lugnare av att Bosson är med, så är det ju bara att ta med honom. Min valpis åkte som sagt var med andra (bland annat syskon) så hon hade ju trygghet där + att jag varit med valparna från dag 1 så mig kände de. Resan gick helt smärtfritt för vår del, bortsett från lite illamående valpar i början av resan.

45 mil långt!?! :D
Med norrländska mått mätt är det ju nästan nästgårds! ;)

Vi har hämtat valpar med bil mer än 130 mil bort (samt med flyg betydligt längre).

Hur valpen har åkt har styrts av flera olika faktorer, främst valpens "personlighet".
Vissa valpar - som är vana vid bur - rullar lugnt ihop sej och sover, andra blir lugnast i någons knä och slutligen vissa börjar ligga i någons knä men har efter resans gång flyttats till bur.

Iband har vi haft en kattbur på baksätet och ibland har valpen kunnat placeras tillsammans med eller brevid någon av de vuxna hundarna bak i bilen.

/Swat

Haha, nää med norrlandsmått är det väl inte så där mycket, men hon bor ju 65 mil iväg, så möter hon ju upp lite som sagt, men för att komma från gotland så är det låångt ;)

:) tack för svaren!

Jag åkte 42 mil med min valp och hade honom i knät hela vägen. Jag tycker som någon annan skrev att det viktiga är att bilfärden och bilburen blir en positiv plats. Jag skulle också undvika att ge valpen mat under resan, dom har lätt att bli åksjuka och kräkas innan dom hunnit bli vana.

När jag hämtade min valp tyckte också uppfödaren att det var bra att jag skulle ha honom i knät för att det skulle kännas tryggare fr hunden.

Hade personligen bara haft valpis i knät. Den kommer ju precis från mamman o syskonen och mycket kroppskontakt och bli satt i en bur direkt från det hade inte känts helt ok för mig, (är väl så att många uppfödare faktiskt tipsar en om att man ska köra valpen i knät).

Sen hade jag också lämnat vuxen hunden hemma och försökt göra ett eget band med valpen under bilresan (så mycket det går under en bilresa då ;) ).

Men fråga uppfödaren om vad han/hon tycker? De borde ju ändå känna sina valpar/ras bäst! Det kanske till och med är så att de märkt att valpen trivs jättebra i bur när de kört den till/från vetundersökningen?!

Lycka till! :)

Jag valde att åka tåg. Valpen hade då möjlighet att gå omkring och leka, och kissa (på tidning). Hur bra som helst.

Jag valde att åka tåg. Valpen hade då möjlighet att gå omkring och leka, och kissa (på tidning). Hur bra som helst.

Det skulle jag däremot inte göra... :D Jag tycker att det var ganska så skönt att kunna stanna och låta honom lufsa omkring på någon grässlänt, men han var visserligen väldigt van att kissa ute, och dessutom koppelvan så det var inget nytt för honom.

Sen beror det ju även på var uppfödaren bor, vi har 30 till närmsta tågstation och uppfödaren har nog närmare 1 timme... :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 791
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka