Transportera unghästen.

mimus

Trådstartare
Vilket är att föredra i början när de är ovana att åka trailer.

Ensam eller med bästa kompisen som är lugn och trygg?

Sv: Transportera unghästen.

Ja, jag har funderat på det med tussar i öronen när man åker på trafikerade vägar.
Vi har ju många motorcyklar som drar förbi.

Hon är lugn, men kan bli otålig.

Jag provade att sätta fast min tjej efter att hon åkt mycket transport lös som föl. Jag hade väl tur som hade en dam som tyckte att det gick bra. Min skulle nog bli tokig om man stoppade saker i öronen på henne, men sen är hon ju van att åka vid det här laget..

Me dkompis tills han/hon löugnat ner sig. Sedan kan man vänja han/hon succesivt att vara själv i transporten när den står stilla på gården med stängd lucka o.s.v åka en lite sväng, behöver inte vara längre än runt huset till en början! bara han/hon är lugn.

när vi börjar sätta fast unghästarna har vi numer alltid halm framför.
hårt packad och ända upp till bommen, skulle hästen "hoppa" så slår den inte runt..

Jo, jag har tänkt på det, men vågar man det med tanke på alla balsnören ifall de gör som min, sparkar med frambenen.

JAg tror hon är lugn, det är jag som inte är det....

Mina tidigare unghästar har jag bara lastat och åkt med.

Men den här damen har lite humör.

Hon kan stå upp bunden i en timme utan att bry sig, vi har tränat på det.
Först så vevar hon på lite med frambenen, sen ställer hon sig och sover när hon inser att hon är fast.

Nu ska hon till semin station, ca 45 min resväg.

Hon är lättlastad och bakar sansat ur.

Jag hade börjat med torrsim.

D v s lastat, kanske fodrat i transporten. Ut igen efter en timme. Så hon har vevat klart och kommit i sovstadiet. Efter fem dagar borde det vara en trevlig upplevelse, holk med mat är kanske inte så illa?

Då har du grundlagt tryggheten för henne, och med försiktig körning (lasta tidigt och låt henne stå i transporten som hon "brukar" innan ni kör iväg) tror jag inte det blir något problem att köra henne ensam.

Jag håller med om att det här är ett bra sätt.

Men ofta så står de ju still när man väl kör, en del larmar mer när trailern är still.

Hursom, jag ska lasta ikväll, men hon upplever inte släpet som obehagligt, hon går rätt in.

Går hon rätt in och är van att stå uppbunden så är det ingen fara!
Fast om du tycker det är obehagligt kanske du ska åka i följebil istället:idea:

Faktum är att jag pratade med K som har Smulan hos er att det är ju DIG jag ska be om hjälp att köra henne.
Du är ju så cool och hetsar inte upp dig i första taget!!!

Liknande trådar

Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Ajsing
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
551
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar