elle12
Trådstartare
Jag ska transportera en 2-åring för första gången ( han åkte flera gånger som föl med sin mamma). Det är en sträcka på ca 5 mil. Han har tränat lastning, är snäll att lasta och går in i trailern direkt. Jag har haft en medhjälpare som tagit upp luckan bakom honom så han är van vid det. Han är dock inte körd i transporten ännu. Jag har en 2-hästarstransport utan mellanvägg som man även kan ta bort den främre bommen på. Hur hade ni gjort, bundit fast hästen längst fram och haft frambommen kvar eller låtit honom stå lös utan frambom? Han är van att stå uppbunden inne, men jag tänkte att om det strular på vägen så sitter han iaf inte fast ( har tidigare varit med om en unghäst som suttit fast när den gått över frambommen, och den var svår att få loss). Enligt min veterinär kör de sina unghästar så till och från sitt bete, hästarna står sedan i stort sett alltid med nosen mot bakluckan då de, om de själva får välja, helst åker bakåt och det är gott om plats att vända sig på om det vore så. Han ska naturligtvis lära sig att stå uppbunden som "vanligt" i trailern, men jag tänkte öva det när han har flyttat på lite kortare sträckor och mindre vägar, det finns inte tid till den övningen nu innan han ska åka några mil på motorvägen. Vill inte att hans första resa ska bli en skräckupplevelse.