Transportera sto och föl med mellanvägg ?

Sv: Transportera sto och föl med mellanvägg ?

Hejsan!
Vi brukar använda en plyfaskiva, som vi monterar fast under bommen. Och ut med mellanväggen.
Har alltid fungerat bra, och aldrig varit med om några skador.
Att ha väggen kvar, har jag bedömt som värre, just med tanke på tryggheten för föl och sto. En ev panikslagen fölunge, på andra sidan väggen, kan nog skada sig mer där, än om den har möjlighet att få stöd av mamma.
Sen får man ju givetvis göra sin egen bedömning, av individen, sträckan man ska åka mm...
Ang hö/halmbalar i fram, så har jag testat den varianten, med resultatet att fölungen tyckte det var skitkul att riva ner balarna med frambenen. :rofl: Vilket hade kunnat leda till intrasslade ben i balsnören. Nu gick det dock bra. Men det var då vi tillverkade vår skiva istället...

Sv: Transportera sto och föl med mellanvägg ?

Jag vet iallafall en fölunge som har varit tvungen att avlivas pga att den försökte hoppa över mellanväggen in till mamman. Fölet blev hängande över mellanväggen och skadade sig mycket. Jag vet även en fölunge som hängde sig eftersom den var uppbunden! Det finns många dåliga sätt att transportera föl... Det absolut bästa är att låta föl och sto stå utan mellanvägg. Har man ett så stirrigt sto så att man tror att de ska bli upprörda och glömma sin fölunge (och därför trampa på den) så tycker jag att man får strunta i fölmönstringen.

En liten avstickare: Har även hört talas om en bebis som öppnade framdörren i farten och hoppade ut. Låset var ett vanligt boxlås (med skjutpinne även på insidan) Se till så att dörren inte går att pilla upp från insidan.

Liknande trådar

Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästhantering Sto och föl som är lite äldre än 6 månader ska köras för första gången, B-kortsbuss. Stoet åker bra. Den lilla är lastad tillsammans med...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: axel
·
Avel Har funderat lite på hur man ska bete sig angående lastning .. mitt sto har under dessa 5 år jag haft henne, alltid varit supertöntig...
Svar
12
· Visningar
2 387
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka