Transportera sto och föl med mellanvägg ?

gylle

Trådstartare
Sitter och funderar hur man skall göra när det blir dags att transportera sto och föl till fölvisningen (ute i god tid jag vet men måste tänka på beställningstid). Funkar det att ha stoet och fölet på varsin sida av mellanväggen ? Vårt problem är nämligen att vi har delade frambommar alltså går det inte att köra häst i transporten utan mellanväggen i. Funkar inte heller att ha dem helt utan frambom då framtill är det tunn glasfibervägg mot sadelkammaren = enorm skaderisk om någon skulle döna in i den om man skulle behöva panikbromsa.

Vår transport finns inte på marknaden i Sverige (enbart i Tyskland), kollat med andra märken som har samma typ av frambommar och de har hela bommar att köpa lösa men tyvärr så funkar det inte då vår transport är extra bred och bredare än deras bredaste. Alltså återstår att hitta någon som i så fall kan tillverka en ny efter mått. Så därför sitter jag här och spånar på om det kan gå att köra dem på vars en sida ?

Sv: Transportera sto och föl med mellanvägg ?

Det går jättebra.. vi gjorde så när vi skulle på premiering -05 och det gick hur fint som helst, lasta fölet som stor häst bara, men man får ta ut dom då å då så lillan/lillen får snutta :d

Är det så himla svårt att tillverka en hel bom då? (kanske med en hel "vägg" undertill, så att föle inte kan komma fram till sadelkammaren vid ev häftig inbromsning.... Eller sätt i alla fall en plyfaskiva mot glasfiberväggen så att den håller!)
Jag skulle inte transportera fölet på andra sidan mellanväggen... Står de utan mellanvägg så kan fölet både vända sig om och lägga sig ner utan problem = lugnare resa.

ameo skrev:
Är det så himla svårt att tillverka en hel bom då? (kanske med en hel "vägg" undertill, så att föle inte kan komma fram till sadelkammaren vid ev häftig inbromsning.... Eller sätt i alla fall en plyfaskiva mot glasfiberväggen så att den håller!)
Jag skulle inte transportera fölet på andra sidan mellanväggen... Står de utan mellanvägg så kan fölet både vända sig om och lägga sig ner utan problem = lugnare resa.

Detta har jag också tänkt på...hur man bäst transporterar sto och föl. Visst måste det väl vara säkrast med en mellanvägg så inte stoet trampar på fölet? Sen måste man väl ändå ha fölet löst så det kan lägga sig ner? Man kan väl inte binda fast det som med stor häst? Men ryms det då på ena sidan mellanväggen?

Jo..det borde rymmas för vi hade vårt sto en gång i transport med mellanvägg och hon halkade och lade sig och låg ner när vi kom fram och hon fick plats så då borde väl en liten bebbe få plats också på ena sidan?

Låna/hyr ett annat släp när du åker med fölet? Är ju inte så många resor det kan handla om.

Hannely skrev:
Låna/hyr ett annat släp när du åker med fölet? Är ju inte så många resor det kan handla om.

Håller med om detta, vi åker alltid utan mellanvägg då vi transporterar sto med föl.

Jag är kluven.
När jag transporterade mitt sto med föl till Bollerup 04 så var det inte kul när Birgitta Larsson upptäckte vid visningen att mitt föl inte gick rent... Fölet hade med stor sannorlikhet blivit klass 1 (8,8,7) men då hon inte var ren fick vi inget på gången.
Stoet hade trampat fölet på h,bak under resan, vi körde utan mellanvägg.
Kändes väldigt tråkigt då vi lagt ned så mycket jobb på att öva inför visningen samt att det hade varit bra att ha poängen från fölvisningen nu när jag ska sälja min tvååring.
Maximal otur kanske, fast folk jag pratade med vid visningen sa att det inte var helt ovanligt.
Eva

Jag hade avrått till det ,man ska alltid "ta det säkra före det osäkra" anser jag...
Eftersom du är ute i god tid - gå in till en duktig svetsare i närheten och be att han fixar till en rak bom åt dig-det gjorde jag kostade runt 500! Fungerade aldelles utmärkt i de år vi hade debn transporten..

Jag har kört transporter med sto/föl sedan början av 80 talet utan mellanvägg, med gott om halm i transporterna , och aldrig fått en skada på varesig sto eller föl!
GIVETVIS KÖR JAG SOM OM HELA TRANSPORTEN VORE FYLLD AV ÄGG I sådana sammanhang!

Tar sista knappen och ställer lite frågor och funderingar och svar till alla.

Era svar väcker en del tankar. Varför skulle det egentligen vara säkrare att köra dem utan mellanvägg ? Vilken skaderisk finns med mellanväggen (under förutsättning att man sätter för framtill så att inte den lille kommer under bommen) ? Vår transport är 1 meter bred i vart fack så att lägga sig eller vända sig är inga problem för en fölis. Mellanväggen är hög/rejäl och helt klädd med plast, så att klättra över den har jag mkt svårt att tro att någon skulle göra, inte heller skadar dom sig om de "dunsar" in i den.

Man eliminerar ju klart tramprisken om man kör dem separerade. Finns det egentligen någon anledning att inte göra det ?

Det handlar inte om någon lång sträcka (här nere i Skåne är avstånden inte så långa) så diandet borde inte vara några problem.

Har man en av de bästa transporterna på marknaden vad gäller åkkomfort (och säkerhet) för hästarna (står man i den så känner man inte i stort sett alls när det svänger bla) så känner man inte precis för att hyra en skranglig hyrsläp när man skall köra ovan fölunge, dessutom är hyrsläpen alltid enaxlade vilket jag inte skulle få för mig att sätta in häst i så det alternativet går helt bort.

Så finns det egentligen någon skaderisk jag missat som gör det säkrare utan mellanvägg, för annars borde det väl egentligen logiskt vara säkrare med än utan ?

Jag tror att Du kan vända Dig till vilken återförsäljare som helst av något tyskt märke. Dom flesta märken har ungefär samma lösningar och helbommar brukar finnas i längderna 165 och 170 cm, dom brukar vara ställbara, så att Du kan få eller dra av några cm. Kostar ca 1500- 2000 kr.

Annars är ett enkelt alternativ att göra en egen bom som Ancan sade.

Jag skulle aldrig köra sto och föl med mellanvägg, det finns då massor för den lilla fölungen att fastna i.

Problemet är att vår är 2 meter de längsta bommar jag hittat är 1,80m.
Var menar du att fölis skulle fastna om man använder mellanvägg?

Herregud vilken stor vagn, har aldrig hört talas om en transport bredare än 180 cm. Om den är två meter bred har ju fölungen hur mkt yta som helst att hålla sig undan för mamma.

När jag kör sto och föl vill jag ha så "rent" i vagnen som möjligt, så att det inte finns något som den lille skulle kunna fastna i eller göra sig illa på.
Jag har varit med om en häst som stoppade upp benet mellan mellanvägg och mittstång och fastnade där, sånt vill man inte vara med om. Nu tror jag iof inte att Du har ngn mittstång i Din vagn, men tro mig, dom brukar kunna få till det ändå.

Fölet kommer i en ny och för den otrygg situation när den åker transport, stoet blir ofta också oroligt om fölet är otryggt, och jag tycker då att närkontakt med stoet är viktigt, både stoet och fölet känner sig tryggare då. Fölen vänder sig nästan alltid om i transporten och åker baklänges då de kan balansera upp sig bättre då, jag ser det som större risk för att fölet fastnar om det har mindre yta att vända sig på, vilket det väl ändå är på ena sidan i din stora transport jämfört med om de åker i hela vanliga transporter.
Vi har heller aldrig råkat ut för några trampskador när vi kört stoet uppbundet med fölet löst i hel transport.

ancan skrev:
Jag har kört transporter med sto/föl sedan början av 80 talet utan mellanvägg, med gott om halm i transporterna , och aldrig fått en skada på varesig sto eller föl!
GIVETVIS KÖR JAG SOM OM HELA TRANSPORTEN VORE FYLLD AV ÄGG I sådana sammanhang!

Vi har väldigt nära till Bollerup så transporttiden var inte speciellt lång. Vi körde med "ägg i lasten".
Den klumpiga morsan fick dock bra kritik vid premieringen och var mycket nöjd med sin dag.

Men vilken svetsare som helst kan göra en bom av just den längden du behöver!

Var det inte ett Stemasläp du hade (diskuterades någon gång i en annan tråd)? De finns numera i Trelleborg: http://www.titano.se/
Kollade upp det när jag var i transportköpartagen i vintras.

Jo vist är det den stora Stema vagnen vi har, kikade på sidan och de har ju bara deras små standardvagnar (och en parantes vilka ockerpriser de tar för dem jämfört i Tyskland). Antagligen kan de ju också ta hem tillbehör till denna (om det finns hel bom har inte hittat det på tillbehörslistan dock) men man kan väl nästan gissa att de tar lika saftigt betalt för detta.
Det knepiga är att jag hittar inte vår modell alls längre ens nere i Tyskland (det stället vi köpte ifrån finns inte längre utan vi köpte när de sålde ut sina vagnar för att sluta).

Ja den är bred (och hög - vilket mina föräldrar fick erfara när de körde hem den från Tyskland och mkt snyggt körde in taket i tullstationens tak där transporter normalt går under.......) tom min lilla bamse på 175+ (och lika grov nästan) har gott om plats för en gångs skull. Jättesmidigt är det att regnar det kan man lugnt komma in bredvid hästen och brodda i släpet.
Där finns ingenting att fastna i på mellanväggen, helt rundade hörn dessutom klädd med tjock pvc över allt järn, bommarna är direkt fästa i mellanväggen i mjuka rundade öglor.

Jag körde sto och föl till visningen med mellanvägg i. Det var lugnast så tyckte jag eftersom fölet var närmare 6 månader vid tillfället, och både jag och fölet tyckte det var trångt bredvid mamma häst utan.

Jag lade i höbalar framtill så fölet inte kom fram under bommen. Fölet var lös på sin sida och stoet fastsatt. Halmströ på golvet. Det gick jättebra och de stod stilla hela vägen.

Liknande trådar

Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästhantering Sto och föl som är lite äldre än 6 månader ska köras för första gången, B-kortsbuss. Stoet åker bra. Den lilla är lastad tillsammans med...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: axel
·
Avel Har funderat lite på hur man ska bete sig angående lastning .. mitt sto har under dessa 5 år jag haft henne, alltid varit supertöntig...
Svar
12
· Visningar
2 387
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka