Transportera sto med föl

M

marre_86

Hejsan.
Jag har köpt mig ett sto med föl som jag ska hämta hem under sommaren står kvar hos förra ägaren på bete.
Men hur ska man göra när man ska transportera sto med föl ska man ta ut mellan vägg och sätta för nått under frambomen så fölis inte går under där?
Vi ska åka ca 40mil vanligt släp eller är det bäst att försöka få tag på en hästlastbil?.

Berätta gärna hur ni har gjort! :)

Sv: Transportera sto med föl

jag tycker du tänker rätt! ta ut mellanväggen, lägg balar framför bommen så att inte "fölet" kommer under bommen, och bind stoet, men låt fölet vara löst!
jag tycker det brukar gå bra att köra i transport, men har du en lastbil att hålla till godo med så ta den! men jag har kört sto, och föl i vanlig transport, men bara 10 mil.. hur van är stoet att åka transport? lugn eller stirrig?
ta med en kniv att skära loss med i fall det skulle hända något!
Lycka till!! :banana:

Tack så mycket för ditt svar. Då va jag på rätt väg allafall.

Vet inte hur stoet är men det tar jag reda på.
Tänkte inte hämta förens i början på juni men måste ju va ute i tid och planera.

ja det är alltid bra att vara väl förberedd! är stoet svårlastat kan man ju lasta fölis först! då brukar ju märren gå på. Lycka till när det blir dax!

Jag skulle inte lägga balar framför bommen. Det är så lätt att fölet och/eller mamman står och skrapar och trasslar in sig i balsnöret.

ok det är ju sant hur ska man då göra fast kanske inte gör så mycket om fölet kommer under fram bomen?

Hejsan.
Jag har köpt mig ett sto med föl som jag ska hämta hem under sommaren står kvar hos förra ägaren på bete.
Men hur ska man göra när man ska transportera sto med föl ska man ta ut mellan vägg och sätta för nått under frambomen så fölis inte går under där?
Vi ska åka ca 40mil vanligt släp eller är det bäst att försöka få tag på en hästlastbil?.

Berätta gärna hur ni har gjort! :)

Tog ut mellanväggen. Ordentligt med strö på golvet. Tog in fölet först med en människa som höll fast det i det främre hörnet. Stoet följer då med in i hundra nittio. (Om du tar in stoet först finns risk att hon backar ut på både föl och ledaren till det, då hon oroligt vill ut efter sitt föl.). Stoet fastbundet sedan och fölet löst. Fölet lägger sig då gärna ner under resan.

Hälsning Maja

Jag skulle inte lägga balar framför bommen. Det är så lätt att fölet och/eller mamman står och skrapar och trasslar in sig i balsnöret.

Man behöver ju inte ha bal snörerna på, de sitter bra i hop ändå och sen begriper jag inte riktigt hur de skulle fastna.. :confused:
balsnörerna brukar ju vara jättesvåra att klippa av just för att de sitter så hårt..
har du något annat lämpligt att lägga framför?

*knapplån*

Jag ska också köra sto med föl.
tar ut mellanväggen coh fyller upp med höbalar fram.
Men jag har ingen lång bom bak.
Kan jag köra utan bom bak?För övrigt tänkte jag binda stoet och ha fölet löst.

jag skulle inte köra utan bakbommar! det beror ju iof på hur stoet är vid transport men jag hade inte kört utan bakbom

Kan du inte sätta typ kedjor istället för bom då? Det har vi haft tididagre när vi har kört sto med föl..

*kl*
vi har kört samma metod, ut med mellanvägg, hö framför bommen och bundit fast stoet men låtit fölet stå löst. har fungerat kanon. har nog inte vart så nervös över detmed balsnöre, men som nån sa, klipp av dom då! Eller lägg nån spånsäck fram kanske?

Hm, vi har plockat ut mellanväggen (den är ju för liten för att använda till vår ardenner ändå :eek:) och kört så. Vi hade faktiskt ingenting framför bommen så Plutten bytte plats i transporten. Han ville åka på vänster sida, där det var som trängst, och baklänges. Därmed basta! :rofl: Det gick bra i alla fall. Både sto och föl överlevde och kom fram välbehållna.

*knapplån*

Jag ska också köra sto med föl.
tar ut mellanväggen coh fyller upp med höbalar fram.
Men jag har ingen lång bom bak.
Kan jag köra utan bom bak?För övrigt tänkte jag binda stoet och ha fölet löst.

Vi har som... Tjocka remmar bak som man kan skruva ihop med varandra. Kedjor går nog också bra men egentligen borde det ju funka med hemmabygge som ett rep/lina med hakar i båda ändar. Exempelvis brandkårshakar.

knapplån*

Hur gör dem som kör hästlastbil flera mil edm sto med föl? för jag tränar itt sot m föl att lastas men jag vet ju inte hur hästlastbilar gör ?

Men så svårt att svara på en åsn simpel fråga ? puttputt** :D

Lastbil är väl ingen större skillnad motför en transport..bara att utrymmet i en lastbil är större. Blir som en box.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar