Transportera sto med föl

RebeccaJoli

Trådstartare
Har en liten fråga, jag ska få mitt första egna föl i sommar, men jag undrara, hur transporterar man sto med föl lämpligast i en Star Trailer -98?

Är ju ingen hel bom där framme, annars hade man ju bara kunnat ta ut mellanväggen, men i en Star Trailer är ju mellanväggen delad i två, en främre kortare del som sitter framför "mitt-pinnen" och sedan fram till frambommen, som är ca 20cm bred, och sen den bakre mellanväggen som går bak till bakbommen. Hur löser man detta? Mycket tacksam för svar! Vill ha allt förberett ifall man måste till djursjukhus eller liknande! :)

Sv: Transportera sto med föl

När jag körde mitt sto och föl i en Star Trailer -99 så tog jag bara bort den långa mellanväggen. Stolpen fram, den främre kortare mellanväggen och frambommarna var kvar. Jag band upp stoet och fölet åkte löst. Ingen bakbom

va bra! Det va så jag tänkte man fick göra, men va inte säker på att det funkade så, men va bra! Tusen tack för hjälpen!! :)

Jag är inte säker på hur din transport ser ut men om det är öppet i det främre partiet till sidoingången och det främre fönstret. Om det är öppet dit sätter jag alltid nånting mellan det utrymmet och hästarna då jag har hört talas om flera föl som har öppnat t.ex sidoingången och ramlat ut under färden. Jag brukar använda mig av höbalar.

Tack för tipset! Så har jag sett att folk gjort och det verkar ju väldigt smart! Har ingen "knopp" på min dörr, för att hästarna inte ska kunna öppna, men det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra, är ju lätt att lägga lite balar där:)

Fast ser man till att säkra dörren är det inga problem. Jag ser betydligt större fara i att fölet skulle trassla in sig i massa balsnören. Ryser bara jag tänker på hur det kan sluta.

Vi körde fölis på ena sidan mellan väggen (som i en spilta fast ej uppbunden å mamma häst uppbunden som vanlig på andra sidan å de har funkat i alla år.. dock om jag skulle köra längre så hade de sm de sa ovan vatt bättre tror jag men de handlar ju mkt om vilket sto man har.. som mitt kan man ej ha utan mellanväggen för då rantar hon runt som attan.. därför har man ej så mkt val än å köra med mellan vägg...

Okey! Mitt sto måste alltid stå brett, så jag får nog ta ut mellanväggen helt enkelt, men tack för tipset! Kan va bra att ha i bakhuvudet i framtiden ju :)

Vilket är bästa och säkraste sättet och transportera en 2 åring som aldrig har åkt transport förut?

Jag tycker det är oerhört viktigt att hästen har lärt sig att stå uppbunden innan man transporterar den första gången.

Ja det är svårt. Vi har ett umeåsläp. Säkrar alltid sidoingången med ett spännband då dörrarna är ganska klena och en tung fölis som lägger manken till säkert skulle få upp den men inte då vi använder spännbandet. Jag är mest orolig för det främre fönstret därav höbalarna. Klart att allt kan hända oavsett hur säkert du försöker göra det. Jag har t.ex en häst som förlorade ögat då han kastade sig på gången trots olika säkerhetsanordningar. Bäst är väl en vägg som skiljer främre partiet och hästarna men tänk om fölet klättrar över och man är tillbaka i samma veva...

Träna, träna, träna... Och som det påpekades innan hästen bör vara van att bli uppbunden. Bara du vet hur känslig din häst är och hur mycket den behöver träna. Svärmor har en 2åring som inte är super mycket hanterad och väldigt känslig, hon låter han äta morötter från rampen och mest kolla in transporten. Våran nu 3åring lasttränade vi en gång som ettåring och sen åkte vi på hingstbete, otroligt snäll att lasta än idag.

Senast ändrad:

Svärmor låter som sagt sin 2åring äta från rampen då får han nosa, stampa på rampen hur mycket han vill. Jag skulle säga att steg två för honom är att gå upp på rampen och sedan ner igen. Stanna stå stilla på rampen, allt under lugna stressfria former. Steg 3 gå hela vägen in och sedan ut. Stå stilla inne i transporten. Steg 4 gå in stå stilla stänga rampen och sedan öppna den igen. Repetera ett par gånger med stängandet och öppnandet. Steg 5 stänga och åka en sväng eller två. Ibland kan stegen göras under samma träningstillfälle ibland får man baka ett steg eller två. Jag tycker att mycket beror på hästen och hur denna är. Viktigaste är att ha tid på sig och inte vara stressad. Detta är hur jag skulle göra med en orolig häst. Om hästen är så känslig att jag känner att vi inte kommer framåt och jag vet med mig själv att inte jag är problemet skulle jag lasta en annan lugn häst och bara låta den känsliga titta på. Finns säkert någon annan som gör på något annat sätt men detta har fungerat för mig.

Senast ändrad:

Vilket är bästa och säkraste sättet och transportera en 2 åring som aldrig har åkt transport förut?
En 2-åring transporterar jag som vanligt, dvs uppbunden med bommar och mellanvägg. Säkerhet framför allt och den säkerheten får jag när hästen vet vart den ska stå.

Föl och sto med föl transporterar jag med kärran tom. Det blir bäst så tycker jag.

tror ej de e lagligt å köra en häst lös som e över 1 år gammal (eftersom man ej får binda upp dom när dom e små. sen ang bom så tror jag de ska vara där för de e ju ändå en säkerhets grej som "håller ihop" släpet eller hur man ska utrycka sej.. sammt att den ser till att hästen ej flyger genom väggen fram vid kraftig inbromsning... enda gången jag kört med lös häst de va med ett 5 veckors föl å med min mini shettis... men nu står även hon uppbunden och har halm balar som "bom"

Jo, finns det en bra stadig frambom så använder jag den. Men jag kan köra helt tomt också. Jag kör inte så fort när jag har föl i kärran, så även en panikbromsning blir inte så farlig att stoet inte klarar av att parrera utan bom.

Liknande trådar

Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: Masse
·
S
Träning Hur transporterar man sto och föl? Jag antar att man tar bort mellanväggen, men hur gör man sedan? Låter man stoet stå bundet som...
Svar
1
· Visningar
726
Senast: Siluette
·
Avel Sitter och funderar hur man skall göra när det blir dags att transportera sto och föl till fölvisningen (ute i god tid jag vet men måste...
2
Svar
21
· Visningar
5 815
Senast: Lill-my
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025