Transportera nyfött föl..

Fortsättning..

När kan man tidigast transportera ett nyfött föl en längre (Från växjö till Danmark med buss samt båt) sträcka om man använder sig av en hästbuss och skapar en "box" i den?

Anledningen till frågan är att vi tänker låna ut vårat sto för betäckning i år och hon kommer föla i Juni och "låntagaren" vill transportera sto+ föl till Danmark och hinna betäcka på "fölbrunsten"...
Vad säger lagen och finns det några rekommendationer?

Re: Fortsättning..

Fölis ska vara 7 dygn gammal har jag för mig.
Fast i mina öron låter det som en mastig resa för en sådan liten unge. vet ej hur reglerna är om båtresor.
Allt OK med Lisa.
AM

Åh! Är du tillbaka!!! :D
Jo, jag kollade upp det på Jordbruksverket och fölet måset vara 7 dagar och stoet får inte heller transpoteras inom 7 dagar efter fölning..
Jo, jag var lite upptaen när han ringde och pratade om detta... började tänka efter nu!?
Verkar ju vara en regäl resa, speciellt med tanke på att de vill betäcka på fölbrunsten!? :confused:

Nu har jag ju såklart massor av frågor, så du kan ju vänta dig ett samtal... :eek: :D

Hade fölet varit 2-3 månader hade jag inte sagt så mycket, men ett nyfött föl? På en så pass lång resa?

Skönt att höra om Lisa :love: som jag saknar... men vet ju att hon är i goda händer så det går ju ingen nöd på henne..

Hej :)

Jag skulle nog rekommendera resan ca 5-6 veckor FÖRE fölningen.. så är hon ju på plats och kan i lugn o ro föla samt komma i brunst med hingsten i syn-/hörhåll, kan bli väldigt traumatiskt med en resa efter 7 dygn (hemifrån dig)!

jag var ju inne på att om hon nu promt skulle till Danmark (vilket jag i.o.f.s ställer mig tveksam till) att hon skulle köras dit snarast (april)... och då föla där.

Tveksamt om en märr hinner bilda antikroppar mot den nya miljön på så kort tid.
AM
Ja, om hon fölar tidigare förstås, 2-3 v +/- är ju inte helt ovanligt.. hon bör alltså åka 2 månader innan beräknad fölning för att vara 'garderad'.

Kan de inte välja en hingst som går på transport AI så att hon semineras hemma i Sverige? Om inte, så skulle jag inte släppa iväg dem förrän till 30-dygnsbrunsten och om de prompt ska bestäcka på fölbrunsten skulle jag låta stoet åka i god tid innan fölningen.

Jag håller nog med Jarrah.
Transport semin, annars får de vänta...
Och det av hänsyn till både sto och föl.
Nu vet jag ju inte var du bor, kanske nära bron?
Men jag hade inte tillåtit att betäcka på fölbrunsten i alla fall.
Inte minst av att jag vill njuta själv av "junior" först, samt hantera den som jag vill, den första tiden.

På station, så är det sällan det finns tid till annat än mat och in/ut släpp.

Men det är ju min egoistiska syn!

Lycka till!

innan dom är högdräktiga.
Så för hennes del som är beräknad till midsommar så skulle hon då åka i mitten av april.
Men allmänt sagt är ju att förstagångsmärrar och märrar med trasslig fölning och äldre som är insjunkna INTE skall betäckas på fölbrunst.
Om det trasslar då är hela betäckningssäsongen åt skogen.
Vad är det för hingst hon ska till?
Antar att det är en listhingst som är fullbokad i Sverige?

Så gjorde i alla fall Arribamärren hemma.
Till SJ:s Photo i Danmark.
Fast hon tog sig ju inte...i alla fall inte med honom ;-)

AM

Det skulle ju jag oxå föredra förståss... Men detta var hingsten de vill använda och det är en jätte fin hingst!

Tyvärr så fölar hon så himla sent, ungefär till midsommar och då blir det väldigt sent...

Jag skulle flytta mitt sto innan fölning. Bara en kortare bit. Då rekomiderade de mig 6-8 veckor innan.
Och när hon fölat tidigast efter 3 veckor. För att de ska komma igång med mjölk , lära känna varandra mm
Jag flyttade mina hästar efter 3 veckor . Det gick mycket bra . :banana:

Sv: Re: Transportera nyfött föl..

Återanvänder tråden - jag ser att den minimala tiden innan fölning som man kan flytta ett dräktigt sto verkar vara 2 månader. Gäller detsamma om det är ett sto som normalt stressar väldigt vid flytt? Hinner hon så anpassa sig, och är det risk för kastning?

Vi ska köpa gård mitt under dräktigheten (dåligt planerat, men drömtillfället dök upp plötsligt, och vad gör man?). Gården ligger långt borta, och måste därför flytta stoet under dräktigheten. Alternativet är att göra det omgående (i 5:e månaden) till ett inaccorderingsstall där hon så får stå kvar tills efter fölningen, då jag tar hem henne och fölet, eller avvakta och flytta henne samtidigt som jag flyttar, januari/februari (hon beräknas föla runt den 5:e april).

Vad hade ni gjort - kan jag flytta så sent som i starten av januari om hon ska föla i början av april??

Sv: Re: Transportera nyfött föl..

Krasst räknat så skulle hon kunna föla redan i mitten av mars..
Då har du ca 6 veckor till godo..
För litet eller för kort tid..
Är hon sedan av den stressiga typen så bör du nog tänka till två gånger..
Tänk också att många som tar in fölston snart slår igen portarna för utomstående..

AM

Sv: Transportera nyfött föl..

Jag har transporterat sto med föl vid sju dygn som tidigast. Skulle inte göra det om det inte absolut krävdes, lite väl tidigt för fölungen.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård