Transportera hund i baksätet?

Lingon

Trådstartare
Jag skulle eventuellt behöva transportera en mellanstor hund i min bil som inte har lämpligt kombiutrymme. Inte varje dag, bara nån gång ibland inte långa sträckor.

Vilket är säkrast? Tygbur i baksätet eller bilsele? Finns det nåt annat alternativ?

Det är inte min hund så byte av bil är inte aktuellt. Går det inte att göra på säkert sätt får jag meddela hundägaren att jag tyvärr inte kan hjälpa till.

Har inte hund själv, men sele verkar fungera bra. På en del bilar går sittdynan att vika upp frammåt, lås den med en rem så blir där en lite lägre och trevligare plats för hunden att ligga.
Hund i bakluckan är vansinne, inte får man sätta barn i deformationszonen om de inte är byggda för det, så varför ska man sätta hunden där om man kan undvika på rimligt sätt.

Metallbur alla gånger. Man får in rätt stora burar, speciellt om man vecklar ut dem först så de är inne.

Vad för metallbur?

Nåt som tar tid och är tungt/krångligt att sätta in/ta ut är uteslutet då det inte är min hund och vi behöver använda baksätet till annat mellan gångerna hunden åker.

Vad för metallbur?

Nåt som tar tid och är tungt/krångligt att sätta in/ta ut är uteslutet då det inte är min hund och vi behöver använda baksätet till annat mellan gångerna hunden åker.
Vilken som helst. En bur är till för att skydda passagerarna, inte för att rädda hunden.

Väldigt enkelt att lyfta in, speciellt om du fäller bakbänken.

Vilken som helst. En bur är till för att skydda passagerarna, inte för att rädda hunden.

Väldigt enkelt att lyfta in, speciellt om du fäller bakbänken.

Spelar det nån roll om det är metall eller tyg i så fall? Det viktiga är väl att hunden inte kan komma farande vid en krock? Om man bara tänker på att skydda passagerarna, inte hunden? Då borde sele funka också?

Spelar det nån roll om det är metall eller tyg i så fall? Det viktiga är väl att hunden inte kan komma farande vid en krock? Om man bara tänker på att skydda passagerarna, inte hunden? Då borde sele funka också?
Metall är ju lite starkare än tyg liksom. Den kommer att fara igenom metallen också iofs...

En tygbur kan dom faktiskt flyga igenom tyget på, dom är inte säkra för transport.
Om du på engelska googlar hund tygbur kollision så kan du se bilder på vad som händer vid en krock med hund i tygbur
Jag är dock rätt skeptisk till bilsele med...

Jag skulle eventuellt behöva transportera en mellanstor hund i min bil som inte har lämpligt kombiutrymme. Inte varje dag, bara nån gång ibland inte långa sträckor.

Vilket är säkrast? Tygbur i baksätet eller bilsele? Finns det nåt annat alternativ?

Det är inte min hund så byte av bil är inte aktuellt. Går det inte att göra på säkert sätt får jag meddela hundägaren att jag tyvärr inte kan hjälpa till.

All Safe sele tvü godkänd sele för hund i bil. Hunden sitter ordentligt i bältesfästet.
Det finns få metallburar som är krocksäkra. MiM är en vet inte om det finns fler testade burar?
Tunna ”utställningsburar” är inget att ha hunden i i bilen.

I ditt fall rekomenderar jag allsafe bilsele. Den är rätt rejäl och krocktestad (dock tror jag endast i 50 km/h men det är såvitt jag vet den säkraste bilselen på marknaden).

Tack! Det låter smidigt med sele. Jag får fundera och prata med hundägaren.

Tänk på att den varianten som man sätter i bälteshållaren inte fungerar på alla bilar.

Till Volvo funkar det inte, även ett gäng andra bilar.

Jag fick byta hela bälteshållaren, den kostade 1600 kr.

Tänk på att den varianten som man sätter i bälteshållaren inte fungerar på alla bilar.

Till Volvo funkar det inte, även ett gäng andra bilar.

Jag fick byta hela bälteshållaren, den kostade 1600 kr.

Men de krocktestade selarna (typ allsafe) sätts i bältet, inte bälteshållaren?
Jag rekommenderar en krocktestad sele som enkelt fästs i bältet och fungerar på alla bilar. Det går att ta av selen men ha kvar hållaren i bältet även om en passagerare behöver använda bältet när inte hunden är med.
Rekommenderar även att använda sätesskydd, dels får hunden lite mera utrymme och du slipper smuts, grus och hår.
Finns för under 200 kr.

Min mamma har allsafesele i bilen då hon ibland passar mina hundar men inte vill ha en bur då hon behöver baksätet till annat också. Jag tycker att det är absolut smidigaste lösningen.

Då ni säger krocksäkra, menar ni för hunden eller människorna?

För hunden.

En bur som är krocktestad ska väl inte vika ihop sig och klämma hunden vid krock. Bara ett exempel. Sen ska väl en säker metallbur ha två öppningar man kan ta ut hunden ur?

För hunden.

En bur som är krocktestad ska väl inte vika ihop sig och klämma hunden vid krock. Bara ett exempel. Sen ska väl en säker metallbur ha två öppningar man kan ta ut hunden ur?
En sele är ju inte särskilt säker för hunden heller om en krockar i lite högre hastigheter - vet att det har varit info om det i tidigare trådar också hur hög hastighet en kan förvänta sig att hunden överlever i typ. Men kommer inte ihåg vilka hastigheter det var och hittat det inte nu heller såklart :/

Så det handlar om att säkra för människor (men därifrån till en metallbur som viker ihop sig och skapar onödig fara är det ju en bit)

Senast ändrad:
All Safe sele tvü godkänd sele för hund i bil. Hunden sitter ordentligt i bältesfästet.
Det finns få metallburar som är krocksäkra. MiM är en vet inte om det finns fler testade burar?
Jag har Robur, den är krocksäker för både hund och människa.

"Buren är belastningstestad och
den klarar av över två tons tryck från alla vinklar.
Alla våra hundburar är utrustade med en evakueringslucka som öppnas enkelt på endast några få sekunder om olyckan skulle vara framme.
Det är en helt skrammelfri pulverlackad stålkonstruktion.
Av lång erfarenhet i branschen vet vi att våra hundburar ger hunden ett oöverträffat skydd vid en ev. olycka."

Men de krocktestade selarna (typ allsafe) sätts i bältet, inte bälteshållaren?
Jag rekommenderar en krocktestad sele som enkelt fästs i bältet och fungerar på alla bilar. Det går att ta av selen men ha kvar hållaren i bältet även om en passagerare behöver använda bältet när inte hunden är med.
Rekommenderar även att använda sätesskydd, dels får hunden lite mera utrymme och du slipper smuts, grus och hår.
Finns för under 200 kr.

Min mamma har allsafesele i bilen då hon ibland passar mina hundar men inte vill ha en bur då hon behöver baksätet till annat också. Jag tycker att det är absolut smidigaste lösningen.
Det är möjligt, men det finns de som man ska sätta i bälteshållaren. Och därför ville jag ändå varna för det, för det var inte kul att behöva betala den summan för att byta något som från början fungerade alldeles utmärkt.

Allsafe fungerar ju inte till riktigt små hundar.

Mim är inte säker för baksäte.
Att den är säker är för att den trycks ihop vid en smäll bakifrån så att den inte ska tränga in i kupén och krossa ryggen på baksätespassagerare.
Har man den på tvären i ett baksäte är den inte säkrare än vilken stadig metallbur som hellst.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 009
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 037
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 391
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar