Transportera häst.

M

mellon

Är på väg att köpa en unghäst. Halvblod.
Den står 30 mil bort. Den har bara åkt transport 2 gånger
förut. Är inte så orolig för lastningen, det löser sig säkert,
eftersom det finns flera hästvana runt omkring då.
Men är lite nervös för hur det är att köra så långt.
Tänker på om hästen skulle bli galen under transporten hem.
Vad gör man då. Har min dotter med i bilen, men vi är inte
så transport vana.
Är det vanligt att en unghäst blir tokig under transporten?
Vad gör man då? Stanna och tar ut den eller?
Då kanske man inte får på den igen.
Var går gränsen för när man skall stanna, rör sig gör den kanske
hela tiden. Vissa hästar sparkar ju i väggarna. När är det nog.

Eftersom denna häst bara åkt kortare sträckor, så är det ingen som
vet hur den beter sig. Och någon gång måste ju bli den första.

Eller är det så att den lugnar sig efter hand?

Tackar för svar. Det hade varit underbart om den kunde åkt med
någon transportfirma, men hur vet man att de inte skadar hästen
fysiskt eller psykist när man inte är med?

Sv: Transportera häst.

Hej!
Hämtade hem min unghäst för ganska precis 1 år sedan då hon enbart åkt transport 1 gång tidigare. Jag var supernervös! Men det gick galant! När vi lastade ur efter 7 timmars resa var hon inte ens svettig. (givetvis med flera stopp för att kolla läget)
Faktum är att jag personligen tror att det är bra att de får åka långt i ett tidigt skede då hästen då lär sig att hitta balansen.
Så du ska se att det går bra, lycka till!

Jag tror det bästa för hästen är att åka i hästbuss... och ang. transportfirmor så finns det många bra...

annars skulle jag nog lasta och köra och hoppas att hästen sköter sig... skulle inte stanna i onödan... vore bra om ni hade möjlighet att ha en transport så man kan se hästen genom fönstret på transporten så man kan se om hästen lägger sig ner eller försöker ta sig över bommen...

Stoppa bomull i öronen på hästen, och kör med mellanvägg i transporten så att hästen har stöd, kör sedan med ett ägg på både gaspedal och broms så går det galant. Det kan ju inte hända så mycket i transporten om hästen står på sin plats och är tjudrad så att den inte tar sej över bommen fram! Jag ska åka 55 mil imorgon med min häst !

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle ta en hästtransporteringsfirma som kunde transportera hästen åt mig om det var så att man är osäker eftersom de är kunniga och ruttinerade!!!!
Det är dessutom mycket bättre åkkomfort i en lastbil än i en transport dessutom åker hästen oftast inte ensam. Skade risken är mindre, eftersom de inte har någon bom att hoppa över!
// Mahogney

mellon skrev:
Är på väg att köpa en unghäst. Halvblod.
Den står 30 mil bort. Den har bara åkt transport 2 gånger förut. Är inte så orolig för lastningen, det löser sig säkert, eftersom det finns flera hästvana runt omkring då. Men är lite nervös för hur det är att köra så långt. Tänker på om hästen skulle bli galen under transporten hem.
Vad gör man då. Har min dotter med i bilen, men vi är inte
så transport vana.
Är det vanligt att en unghäst blir tokig under transporten?
Vad gör man då? Stanna och tar ut den eller?
Då kanske man inte får på den igen.
Var går gränsen för när man skall stanna, rör sig gör den kanske
hela tiden. Vissa hästar sparkar ju i väggarna. När är det nog.
Min erfarenhet är att om allt går lugnt och fint vid lastningen och hästen inte jagar upp sig brukar de flesta hästar hålla sig lugna under resa. Detta oavsett ålder förutsatt att släpet är OK och man inte kör som en biltjuv. Vad som är extra viktigt med en unghäst är att köra ännu försiktigare än vanligt. Det tar ett tag för dem att komma på hur man gör för att hålla balansen. Jag köpte min häst som 3-åring. Då hade han bara åkt ett par mil totalt och det var den dagen jag köpte honom. Han har alltid stått lugnt i transporten, men de första gångerna vi åkte (ca 7 mil/enkel resa) stod han med benen brett isär när vi kom fram och verkade säga "Har vi stannat nu?". Värre än så blev det inte.

Om man ska stanna eller ej beror på hur tokig hästen blir. Inte lätt att svara på alltså. Men om den rör sig och sparkar lite skulle jag inte stanna utan fortsätta köra. De flesta lugnar sig. Ofta är det bättre att köra en lång sträcka därför att hästen vänjer sig. Adrenalinnivån kan inte vara på topp hur länge som helst. Däremot skulle jag stanna och titta till hästen med jämna mellanrum, ha hö i transporten och göra transporten till en så trevlig plats som möjligt. Ja, jag vet att en del inte tycker att hästen ska ha tillgång till hö under resan, men jag tror att fördelarna överväger nackdelarna. Hästen lär inte äta medan släpet rör sig, men kan passa på när man stannar i korsningar, vid raster etc. Förutsatt att man sätter hönätet så att hästen inte kan trassla in sig i det naturligtvis.

mellon skrev:
Tackar för svar. Det hade varit underbart om den kunde åkt med
någon transportfirma, men hur vet man att de inte skadar hästen
fysiskt eller psykist när man inte är med?
Jag tror inte att det är något du behöver vara rädd för om du anlitar en välrenommerad firma. De är proffs och kör hästar värda X00 000 kr regelbundet.

Reagerade på "...vi är inte så transportvana." Vad innebär det? Du vet väl vad man ska tänka på när man kör en pålle i transporten iaf?
Annars så har jag filosofin "det löser sig." Precis som någon annan sa, står den fint i transporten den första gångerna, så brukar den stå senare också, såvida man som förare inte gör något fel.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 640
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 807
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar