Transportera häst

C

Catinca

Skall snart transportera pållan en längre bit (5-6 timmar längre om vädret är dåligt) och undrar om ni har några bra tips att dela med er av. Jag har aldrig kört häst så långt, men har chaufför med mig (vill inte köra själv eftersom jag inte är så van att köra med släp).

Jag vet att åsikterna om utfordring under resan går isär och vill gärna höra vad ni tycker. Hönät eller inte? Vattnar ni hästarna? Det är ju en ganska lång resa men jag har hört både det ena och det andra.

Vad rekommenderar ni för täcke nu på vintern i transporten?

Tacksam för alla råd och åsikter!
 
Ákte med min häst, i transport, frán Sverige till Holland.
Hon hade hönät hela tiden och fick med jämna mellanrum vatten. Det fungerade utmärkt för mig.
Självklart fár man väga för och nackdelar med hönät.
Det finns ju risker ocksá....
I mitt fall, med en vanligtvis nervös häst, sá tog jag det säkra före det osäkra. ;)
Om det är minusgrader, skulle jag nog lägga pá ett termotäcke under resan. Men det beror ju pá om hon vanligtvis är täckad eller inte.
Lycka till!
M V H Lotta
 
Det längts jag har åkt är 4timmar, då hade han lite hö (nervig pålle)..sen stannade vi 3gången och kollade till hästen.
På vintern kör jag med ulltäcke, eller tjockare fleece så att om hästen blir varm så transporteras svettet till täckets yta så hästen inte står dyngsur,men det beror som sagt på om hästen är van eller inte.
Tror dock inte man ska klä dom för varm, blir ganska varm i släpen ju!!

Lycka till!!

//Becka
 
Jag vet att det finns förordningar man skall gå efter på Svenka ridsports hemsida. Gå till sidan där det står TIPS i högerspalten.
Sen skall man transportera så många timmar som 5-6 timmar så tycker jag personligen att man lastar ut dom vid halva vägen och går en stund med dom.
Man vet ju själv hur det är att åka bil i så många timmar utan att sträcka på benen.
Lycka till
 
jag transporterte min häst från sverige till norge.
det var en resa som kom upp i nestan 12 timmar om jag inte kommer ihåg fel.
hon hadde hela tiden hönät,och vi stannade jämnligt för att ge henne vatten å påfylla hönätet.
 
Jag har aldrig hönät i transporten. Det finns ju risk för transportsjuka.

Sist jag åkte långt (60 mil) med häst så stannade vi några gånger under resan och gav hästen vatten och när vi själva åt så fick hästen hö. Har gjort så förr oxå och tycker att det funkar bra.

Lasta ur tycker jag inte att man sak göra. Då bör man nog stanna på en lugn avskild plats isf. Man vill ju inte stå efter motorvägen med en häst som inte vill gå på släpet :crazy:
 
Du behöver inte fodra hästen för en så pass kort resa. Bjud en vatten vid uppehåll. De flesta hästar märker inte ens av en resa på 5-6 timmar.
 
I somras blev det två resor på 60 mil för min pålla, resan tog ca 8 timmar. Först var det på tävling i april t o r. Och sedan var det på betäckning i juni och hem i juli.
Nu är min häst cool lugn att transpotera, inga problem alls. Hon har hönät hela tiden så hon kan äta när hon vill. Vi stannar och kollar henne och vattnar en gång per timme. Hon dricker dåligt under själva resan, så jag brukar vattnat höet. Dricker destå mer då vi kommer fram. Stannade en gång efter ca halva vägen så hon fick gå ut occh sträcka på sig, passade även på att mocka ur transporten då, det blir ju endel...
Vad gäller täcke så beror det på hur hästen är att transportera, är den lugn eller stressig så den blir svettig? Om sistnämnda så skulle jag inte sätta på mer än fleece/ylletäcke som andas bra och ha med ett till så jag ev kunde byta. Men som tex min som är väldigt lugn kan man ha på vintertäcke osså, annars finns risk att hon står och fryser o spänner sig. Du får prova dig fram.
 
Tack för alla råd och synpunkter! :bow: :bow: :bow:
Det är så himla skönt att snabbt kunna få svar och åsikter från er alla!

Jag börjar nog med fleecetäcket så får jag se hur hon beter sig den här gången. Vill ju inte att hon skall svettas ihjäl.
 
Det láter som en bra idé. Det är ju lätt att ta med ett extra täcke, utifall det skulle behövas.
Lycka till och lita pá ditt eget omdömme!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
3 818
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 588
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 834
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp