Transportera häst utan mellanvägg?

Lotus

Trådstartare
Kan man transportera en häst i en dubbeltransport utan mellanvägg? Risker/fördelar? Finns lag/regler kring detta? Någon som provat???

Tack!
 
Hur det är med lagar osv vet jag faktiskt inte. Men jag har aldrig mellanvägg i.

Min häst är på tok för stor för att kunna ha väggen i. De få gånger jag har försökt att "pressa" in han mellan väggarna, så är han orolig och slår med frambenen.
 
Två av mina ston åker alltid utan mellanvägg, annars river de släpet. :eek: Så det är beroende på hur pållen är...
Det är fullt lagligt så för den sakens skull har det ingen betydelse. :)
 
Är dubbel = tvåhästars??

Isf, varför skulle man inte kunna det?
Har en stallkompis som har en STOR häst och det är lögn att han skulle få plats i en transport tillsammans med en mellanvägg :smirk: Han åker alltid utan och det går hur bra som helst!

En nackdel är dock att det inte går att använda bakbommarna som man ska...
Fördelar finns det massor.
Lagar/reglar får ngn annan ta... Finns mycket att läsa om transporter på Svenska Jordbruksverket också.
 
Bakbommen är inga problem, jag har en som är så lång så den räcker hela bredden utan mellanväggen i.
 
Vad har du för märke?

Vi har star trailer safir och till den så finns det inte en hel lång bakbom utan bara en lång+kort bom då man måste ha mellanväggen i...
 
Det blir inte vingligt för hästen om den inte har något att ta stöd emot? Min häst har svårt att stå i transporten när man har mellanväggen i och brett bara i bak, så jag undrade om det skulle gå lättare för honom om han fick mera plats även i fram.

Men då törs man prova alltså.
 
Någon som vet om man får transportera hästen helt lös i transporten, alltså utan någon inredning alls, bara strö på golvet? Bara en undran alltså...
 
Har man en häst som är över 165 cm i mankhöjd, och inte
BE-körkort, så har jag aldrig förstått poängen med att tränga ihop den med mellanväggen.

Men jag vet att vissa hästar vill stå trångt, och andra är sk bredåkare.

Jag har en bredåkare. Som förra ägaren klämde in med mellanvägg, och då fick en häst som hoppade och krängde som en känguru i kärran när han kördes.
Jag blev tom varnad för att han kastade sig i de första kurvorna när man körde.
Han kastade sig även ut när han kom hem till mig.

Jag har aldrig kört den hästen med mellanvägg, och han har aldrig kastat sig ur kärran, och står så still att man undrar om han är fastlimmad i golvet när man kör.
Har haft hästen i fråga i ca 15 år.

Lagen säger ingenting om utan eller med mellanvägg. Det gäller som hästägare att tänka själv i det fallet, och göra det som hästen trivs bäst med.
 
Jag transporterade en d-ponny utan mellanvägg. vi (eller ägaren då) band fast den med balsnören, eftersom den inte gick att ta bort helt. Som bakbom tog hon också några balsnören, då kommer ju hästen ut i en paniksituation, om bommen krånglar. Varför skulle det vara olagligt att köra utan mellanvägg???
 
Jag kör alltid utan mellanvägg, förr hade jag den åt sidan men nu har jag plockat bort den helt.
Har en hel kedja jag använder då.
 
En fundering till.. Tror ni att man skulle kunna knyta ihop två korta bakbommar med några balband? Efter att ha tagit bort mellanväggen altså.
 
Eller om man har en mindre på ca 157cm heller. :angel:

Aminette kan inte åka trångt så varför skulle kag tvinga henne.

Tycker gott att man kan låta sin häst stå utan mellanvägg om man har den möjligheten.

Som svar på din sista fråga:
Balsnören vet jag inte om det är en så bra idé. De går ju rätt lätt av och hästen kan definitivt inte stå med bara de och baklämmen (stavas det så?) nere under en längre tid.

Det borde ju finnas så att man kan köpa till en lång bakbom, vet ju att det finns, men var är frågan.
 
:confused:

Vart kom det ifrån...
Hon frågade ju om man kunde ha balsnören som "bakbom" och jag svarade bara.

Sedan måste man kanske inte, men det är himla praktiskt.
 
Jag ser inte att Kopparberg (vars inlägg du besvarade) har skrivit något om balsnören. :confused:

Antog att du svarade på inläggen ovanför ditt. Det här med bakbommar verkar har ha övergått i hysteri, och därför skrev jag min kommentar.

Vad gäller att ha lämmen nerfälld, kan man klara sig även utan balsnören. Det hänger mest på hur hästen är uppfostrad.

LIA
 
:confused:

Vart kom det ifrån...
Hon frågade ju om man kunde ha balsnören som "bakbom" och jag svarade bara.

Sedan måste man kanske inte, men det är himla praktiskt.

Balsnören är bra till att tillfälligt laga trasig hage med.. ingenting annat, det är min åsikt!

Jag förstår inte varför så många binder upp i stallgången & faktiskt även i transporten.. med lite balsnöre emellan för att hästen ska kunna 'KOMMA LOSS' vid ev panik!?

Däremot så är jag 'FÖR' en bom då man lastat hästen.. innan man stänger lämmen, jag har inte lärt mig nåt annat sätt :smirk:
 
Okej missförstånd med andra ord. Lite klumpigt gjort av mig, men jag svarade på Álin's fråga om balsnören.

Jo, men om du t.ex. är ute på en tävling och vill lämna baklämmen nere ett tag (medans du är där eller i bilen) så är det praktiskt att ha en bakbom. Då spelar det ingen rill hur väl uppfostrad häst man har för det händer så mycket runt om hela tiden. Dessutom känns det som att det inte borde vara tillåtet p.g.a. riskerna, fast det vet jag ju inte, men de är ju så petiga med allt annat... :angel:
 
Angående hellång bakbom, så är det inte säkert det finns att köpa till kärran.
Jag hade förut en Kylingekärra, och till den fanns ingen hellång bakbom.
Men min dåvarande pojkvän som kan svetsa fixade en åt mig.
Köpte ett lagom tjockt rör på skroten, samt två mindre rör som man kunde trä igenom "pinnarna" som finns för bakbommarna.
Kostade en halvtimme i arbete, 50 spänn i material, och man behöver inte ens vara ngn svetsexpert.

Jag har alltid bom bakom mina hästar när jag kör dem i kärran. Inte för att jag är rädd de ska kasta sig ut när dörrarna är öppna, för det gör de inte.
Men jag tänker på att om dörrar eller läm av ngn anledning skulle öppnas under färd, så tycker jag tanken på att hästen ska stå utan NGT bakom, kanske i full fräs på en landsväg, inte är SÅ lockande! :crazy:
 
Så kasst att det inte finns till alla släp.
Det måste ju finnas många som kör utan mellanväg tycker jag.

Tur att vissa har händiga pojvänner somkan lösa det då. ;)
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
3 818
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp