Transportera häst utan mellanvägg?

HADE händig pojkvän ska det vara! :D
Han dumpades för några år sedan. :smirk:

Nyare Kylingekärror har "bredbom". En konstruktion som gör att man kan ställa mellanväggen nästan helt åt sidan.
Så har man en lång bom och en kort. Smart konstruktion tycker jag!
Men jag vet inte om det finns hellång bakbom numera kanske?
 
Nog spelar det roll hur väluppfostrad/lärd hästen är. Jag tycker faktiskt det är det allra viktigaste. Mycket viktigare än div "säkerhetsgrejer".
Vi har inget bakom våra vuxna hästar, oavsett var transporten står, och dom står där. Som fastlimmade, som Kopparberg uttryckte det. Oavsett vad som händer runt omkring.

men de är ju så petiga med allt annat...
Antar att du syftar på Rid F och deras regler kring tävlingar etc. Där har jag samma uppfattning. Petiga, det är vad dom är. Och inför regler som är fåniga.

LIA
 
Nåja så kan det också gå (med pojkvännerna). :angel:

Lia

Visst spelar det roll hur uppfostrade de är, menade inte riktigt så, men jag kan inte håller med att det skulle vara en onödig regel om den nu finns (det om bakbom). Jag menar hur många vet helt säkert att dess häst verkligen står som fastlimmade i en transport. Tänkt dig att ha 5 stissiga halvblod runtspringandes på tävlingsbanan. :angel:
Även om jag kan tycka att vissa grejer är lite mycket så hellre det än för lite för som sagt allt kan och brukar hända på tävlingar.

Kan villigt erkänna att min häst inte hade stått kvar i transporten utan en bakbom. Hon är alldeles för nyfiken på allt utanför. Och jag har inte gjort några större försök att uppfostra henne på den punkten.
 
Som du skriver: allt kan och brukar hända. Lösa, vimsiga hästar (alla sorter ;) ) med matte skrikandes bakefter, är legio.

Jag tycker så här: Reglerna i det här fallet bör vara, att man skall ha kontroll över sin häst. Punkt!

Om t ex jag väljer att ha det mentalt, skall det vara mitt ansvar. Jag skall inte tvingas till att utrusta häst och egendom med en massa "säkerhets"-prylar.
Om lilla Lisa behöver all slags prylar och pinaler, skall det vara hennes ansvar, att hon har kontroll den vägen.
OCH, det är lilla Lisa som alltid tappar sin häst! :smirk:

Bättre och säkrare att ha en vällärd häst, än en vimsig häst + massor av prylar.

Binder du inte fast din häst med minst 3 grimskaft?? :confused:

LIA
 
Okej nu har du tappat bort mig igen: :angel:
"Binder du inte fast din häst med minst 3 grimskaft??"

Vart? I transporten eller är det något som jag skrev någonstans? :confused:

I transporten har jag ett kortare grimskaft som jag vet går av om hon lägger sin tyngd bakom och sen är det bara att knyta ihop det igen. Hon har redan provat en gång i stallet när det var panik över att hon inte fick gå med ut. :crazy:

Jo, men säg det till alla tävlingsmänniskor: att de ska ha kontroll. Då hade det blivit tävlingar med kanske 1 häst. :angel:

Håller med om att det vore den bästa lösningen, men efter de tävlingar som jag hunnit vara på så inser man att det aldrig skulle gå, alla har inte den själv insikten så att de vet vart det felar och brister.

Som sagt jag skulle aldrig kunn ha min häst med öppen "bakdörr" utan bakbom....jo förresten om det är att jag satt in henne så skulle hon stanna, men inte när jag öppnar "bakdörren".
 
Det beror väl på vad man har för häst... Jag måste ta ur mellanväggen. Mina hästar får inte plats annars....
Jag ser nästan bara fördelar. Nackdelen jag kan se är att det blir svårt att få in två om man ska ha det med sig och en stor nackdel kan vara att en häst som vant sig vid att kunna breda ut sig över hela burken inte accepterar om han en dag kliver in i den och där står en mellanvägg....
 
3 grimskaft i transporten= bara skoj. På tal om säkerhetstänkande!

När det gäller kontrollen, antar jag att du har rätt. Ändå, se på skillnaden på tävlingsplatser för "engelsk" ridning respektive western. Det BORDE kunna gå. :p
Varför finns ingen obligatorisk "utbildning" i hästhanterande, typ körkort?

Vi är väl bortskämda här. Dom vuxna hästarna står still i transporten utan vare sig grimskaft eller bakbom, unghästen med grimskaft (än så länge) och lillbusan är okontrollerbar :D (än så länge). För mig är det så självklart, att det skall fungera, och det är väl därför jag inte förstår, att det inte gör det för alla.

LIA
 
Själv transporterar jag oftastmin häst med mellanvägg, då hon trivs bäst med det, utan kan hon ibland vara lite orolig..
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
3 818
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp