Sv: Transportera häst i Tyskland, Danmark och Tjeckien
Storlekskravet finns ej längre på skyltarna.
Saxat från SJV:
"På skyltarna ska det framgå att fordonet innehåller levande djur
Skyltarna ska ha gul botten och svart text
Skyltar som är godkända enligt regler i andra länder inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), det vill säga EU-länderna samt Norge, Liechtenstein och Island, godtas under förutsättning att det framgår av skylten att det är en djurtransport.
Svenskregistrerade fordon ska vara skyltade enligt svenska regler. Fordon som är registrerade i de andra EES-länderna ska följa reglerna i dessa länder."
Man rekommenderar tillsyn av hästen så mycket som krävs för att säkerställa djurskyddet och djurhälsan, dock minst varannan timme, men man behöver ej skriva ner det vad jag vet.
Jag var på kompetensbeviskurs i fredags, veterinären där rekommenderade att man hade hästen lös så att den kunde sträcka huvudet neråt under transporten. Skulle man ha något hö under transporttiden så skulle den äta det från golvet i transporten enligt veterinären och djurskyddsinspektören som höll kursen, men det låter farligt om den får huvudet under bommen tycker jag. Anledningen var för att undvika transportsjuka eftersom en av anledningar till det är att hästen står högt med huvudet under långa transporter så att slem i halsen ej kommer upp som det ska.
Djuren ska vid kunna ligga ner vid behov, behovet anses föreligga om de transporteras mer än 8 timmar.