Transportera häst i Tyskland, Danmark och Tjeckien

Tora

Trådstartare
Om man skall köra hästtransport i Danmark, Tjeckien och Tyskland som privatperson men inget annat syfte än att få en häst med sig hem (dvs inte på väg till från tävling, avel eller liknade) behöver man då någon form av tillstånd? Det rör sig alltså inte om någon chans att tjäna några pengar på hästen genom denna resan. Jag är inte heller någon näringsidkare utan har bara häst som en (kostsam :D) hobby.

Någon som vet? Eller vet var man skall ringa i respektive land för att fråga vad som gäller?

Mvh

Tora

Sv: Transportera häst i Tyskland, Danmark och Tjeckien

Om du behöver kompetensbevis eller inte är nog bäst att kolla med varje enskilt land. Men för att göra en så lång transport så gäller samma tidsregler inom hela EU. De reglerna finns på Jordbruksverkets hemsida:

Har ring och pratat med Jordbruksverket. Det behövdes inget speciellt annat än ett veterinärintyg senast 48 timmar innan resan. Tydligen behövdes inte någon resplan/färdjournal om hästen hade pass. Vissa utav de uppgifter som de hade på hemsidan var inaktuella (de hade lite svårt att hinna med och uppdatera allt).

Men det kan ju vara så att "tanten" jag pratade med missade att tala om något för mig.

Mvh

Tora

Det är rätt att du inte behöver färdplan om hästen har pass, så det stämmer. Men sedan så ska du också tänka på tidsgränserna för hur länge hästen får åka och hur man räknar tiden + vilotider mellan om det blir aktuellt. Också att du har en transport som är godkänd för transporter över åtta timmar.

Jag frågade om detta men hon sa att för en privatperson som transporterar en enstaka häst en enstaka gång så behövs inget sådant.

Suck här ringer man och frågar vad det är som behövs för att kunna köra en häst så långt och så får man inga riktiga svar. Jag ringde jordbruksverket men det kanske är någon annan myndighet som jag behöver kontakta för att veta detta med vilotider och transportens beskaffenhet?

Mvh

Tora

I Sverige kan du klara dis som privatperson men om det inte blivit ändrat så är inte lika lätt i Danmark. Sedan är det ju inte fel i vilket fall som helst att se till så att hästen åker bra inte minst för att slippa risken för transportsjuka.
Här kan du hitta både de allmänna reglerna och de som bara gäller för företagare.
http://www.kristianstad.se/upload/M...n om hasttransporter från jordbruksverket.pdf

Tack för den fina länken.

Har bara några funderingar som du (eller någon annan) kanske kan hjälpa mig med:

Foldern är från 2003. Kan det vara så att vissa saker är inaktuella? Jag har för mig att kravet på storleken på skyltarna som skall sitta utanpå transporten är borttaget, vet du något om det?

I början på foldern så står det att hästen skall vara uppbunden på ett sådant sätt att den ej skall kunna lägga sig ner. Lite längre ner står det att hästen skall kunna lägga sig ner. Blir lite förvirrad men man kanske menar att den under sin vila skall kunna lägga sig ned?

Det finns även ett stycke där det står att "Tillsynen av hästtarna under transporten skall antecknas i en journal där tiden för varje kontroll framgår. Journalen skall signeras av den som utför transporten." Är det den körjournalen som inte behövs om hästen har pass? Om man måste föra den räcker det om man bara skriver upp tiderna på ett vanligt papper eller skall det vara en speciell blanket?

Jag får nog ta och ringa jordbruksverket igen. Hoppas att jag får prata med någon annan denna gången. Tanten jag pratade med sist verkar inte så jätteinsatt i det här.

Jag håller även på och kollar upp om det går att skicka hästen med lasbil. Problemet är att det går inga direkta turer till Tjeckien utan man får skicka hästen i etapper. Det kan vara lite svårt att få det att fungera (dock inte omöjligt) på ett bra sätt för hästen. Det är därför jag funderar på att åka och hämta den själv. Då min transport är en 4-hästars så kommer den att få väldigt gott om plats om den åker själv.

Mvh

Tora

Det är rätt att du inte behöver färdplan om hästen har pass, så det stämmer. Men sedan så ska du också tänka på tidsgränserna för hur länge hästen får åka och hur man räknar tiden + vilotider mellan om det blir aktuellt. Också att du har en transport som är godkänd för transporter över åtta timmar.

Lite OT

Men var finns riktlinjerna så man kan se om ens transport är godkänd för resande i över 8 timmar?

Storlekskravet finns ej längre på skyltarna.
Saxat från SJV:
"På skyltarna ska det framgå att fordonet innehåller levande djur
Skyltarna ska ha gul botten och svart text

Skyltar som är godkända enligt regler i andra länder inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), det vill säga EU-länderna samt Norge, Liechtenstein och Island, godtas under förutsättning att det framgår av skylten att det är en djurtransport.
Svenskregistrerade fordon ska vara skyltade enligt svenska regler. Fordon som är registrerade i de andra EES-länderna ska följa reglerna i dessa länder."

Man rekommenderar tillsyn av hästen så mycket som krävs för att säkerställa djurskyddet och djurhälsan, dock minst varannan timme, men man behöver ej skriva ner det vad jag vet.

Jag var på kompetensbeviskurs i fredags, veterinären där rekommenderade att man hade hästen lös så att den kunde sträcka huvudet neråt under transporten. Skulle man ha något hö under transporttiden så skulle den äta det från golvet i transporten enligt veterinären och djurskyddsinspektören som höll kursen, men det låter farligt om den får huvudet under bommen tycker jag. Anledningen var för att undvika transportsjuka eftersom en av anledningar till det är att hästen står högt med huvudet under långa transporter så att slem i halsen ej kommer upp som det ska.
Djuren ska vid kunna ligga ner vid behov, behovet anses föreligga om de transporteras mer än 8 timmar.

Ahhh! Tack.

Att ha hästen lös i min transport är inga som helst problem. Jag har ingen frambom utan en vägg framåt. Funderar på att ha hästen uppbunden som när den står i en spilta. Inte helt lös men ändå så att den kan äta från backen och lägga sig ner om det skulle behövas.

Sas det något på kursen om när man kräver kompetensbevis i andra länder?

Mvh

Tora

Det sas att man fick kolla med Jordbruksverket om enskilda länders lagar då de kan vara hårdare än de internationella.
Det som sas på kursen var att Danmark kräver kompetensbevis i dag, i Tyskland har man nu börjat med kurser, men jag vet ej om det är som i Sverige att det räcker att vara anmäld i år. Tjeckien sas det inget om.
En regel som finns i t ex Belgien är att alla hästar måste vara chippade, så ska man köra dit eller genom landet får man se till att de är chippade, en svensk tävlingsryttare hade fått böta för det där. Många av de äldre hästarna i Sverige är ju inte chippade.

Att de har hårdare regler i Danmark är jag medveten om. Men fortfarande så krävs inte kompetensbevis vid all transportering (i alla fall var det inte så för två månader sedan). Jag var nyfiken på om det på kursen togs upp när man inte behövde ha kompetensbevis i nära länder som tex Danmark.

Vet faktiskt inte om han är chipad eller inte. Tror än så länge att det bara är brännmärkning (hoppas att det ändras i framtiden, är ingen fan av brännmärkning). Jag får nog skicka min bror på detta. Det har sina fördelar att ha en advokat i familjen som är van att arbeta både i Danmark och Tyskland :D. Faktum är att jag nog överlåter hela detta arbete med att tyda lagar på honom. Det är inte helt enkelt detta. På sätt och vis så skulle det vara lättare om jag var näringsidkare inom hästsektorn för då hade jag kort och gott varit tvungen till att ha kompetensbevis. Nu som privatperson så hamnar man lite i en rörig gråzon.

Mvh

Tora

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka