Transportera häst 250 km - skydd eller inte?

Grålly

Trådstartare
Jag ska flytta och ta med mig hästen, ca 25 mil bort. Hästen brukar inte åka transport så jag har ingen aning (än) om huruvida hon kommer trampa eller stå still, har inte börjat transportträna ännu, ska börja till veckan, så fort jag får hem transporten.

Har börjat fundera på vissa saker jag måste köpa innan jag flyttar och tänkte då på skydd under transporten - ska man vara utan eller ha, och vilka i så fall?
Höga transportskydd?
Lindor + boots?

Jag använder aldrig skydd annars, förutom boots då och då så ett par sådana har jag, däremot har jag varken transportskydd eller ens ett par lindor. Transportskydd tycker jag verkar jätteklumpiga, och dessutom dyra iom att jag väldigt, väldigt sällan kommer att åka transport med hästen, så det känns lite onödigt om det inte är nödvändigt att ha ett par. Just nu lutar det mot fleecelindor + boots ifall det blir något, eller endast boots. Men vad tycker ni?

Hästen är skodd.

Sv: Transportera häst 250 km - skydd eller inte?

Du kan inte låna transportskydd? För de billigare varianterna brukar både sitta dåligt och ge dåligt skydd. Jag personligen vill inte köra mer lindor/vanliga skydd utan föredrar transportskydd av god kvalite. Lindor som går upp/glider är en mardröm och skydd skyddar inte hela benet även om de viktigaste delarna skyddas (beroende på vad man väljer) om hästen inte kan lära sig åka i transportskydd. Alla mina hästar hittills har dock snabbt lärt sig åka med höga transportskydd, de åker på så fort minsta lastträning ska ske.

Täcke beroende på väder men jag kör aldrig utan sedan det kom in blinningar i tranpsorten :crazy: Varma dagar räcker ett nättäcke för att hålla dem borta utan att störa hästen det minsta.

Jag brukar ha transportskydd fram, och linda bak. Om du ska linda tycker jag du ska köra på ett par tjocka stallpaddar under som ger bättre skydd och fördelar trycket från lindorna bättre.

En del tycker inte man ska ha transportskydd på längre sträckor, men jag har alltid skydd på mina hästar, och står dom stilla och lugnt i transporten är det inga problem, tvärtom en bra säkerhetsåtgärd.

Finns f.ö flera trådar om ämnet om du söker : )

Tänker jag använda transportskydd köper jag ett par själv, och då ett par ordentliga, vilket ofta(st) betyder att man får betala lite mer men det är det värt, tycker jag. Vill inte ha något skräp, man får ju ofta inte mer än man betalar för.

Täcke har jag också funderat på vad man bör sätta, om man sätter någonting alls. Måste i så fall köpa även det, har endast regntäcke, vintertäcke, ulltäcke och ett myggtäcke som går från öron till svans, men vad ska jag då köpa? Ett tunt nättäcke? Vill ju inte att det ska bli för varmt.

Jag använder självklart paddar under lindorna ifall jag lindar.

Jag ska leta i andra trådar.

Tipsar om Amigo. Deras skydd är bra och kostar ändå några hundra under tusenlappen, närmre 500 om jag inte minns fel. Men väl värda sina pengar!

Jag har antingen ett nättäcke från Horseware (Rambo net cooler eller nåt heter det) eller ett relativt tunnt och lätt fleecetäcke (sponsortäcke utan märke?). Båda har använts flitigt i sommar och min lugna men väldigt varmblodiga häst (aldrif frusit i hagen oavsett väder otäckad) utan att han blivit för varm. Men din häst kanske blir lite stressad (iaf i början på resan) om den inte är van att åka. Min är van sedan 2,5 år (nu snart 4,5).

Om hästen inte är van med transportskydd så kan det nästan bli stressande med sådana. "Proffsen" lindar oftast sina hästar för transportfärd, det fungerade jättebra på min förra, i kombination med boots. Transportskydden däremot gjorde han hackebiff av...
Men det är nog faktiskt mest en smaksak, det som är riskablare med lindor är att det kan bli fruktansvärda skador om man inte fått dem att sitta ordentligt..
Frys- eller silvertejp är bra att "låsa" dem med.
Och där är frystejpen säkrast, då man kan slita upp den, medans silvertejpen sitter bättre..

Och nej,, jag menade def inte att JAG är ngt proffs... Insåg hur det blev formulerat.. Men när jag stod uppstallad i ett tävlingsstall så anammade jag lite hur de gjorde när de skulle åka långt och tävla..

hejsan

jag säger så här transportskydd bak och lindor fram, såg en videon på en häst som hade sparkat av sig framskydden och dem fick avliva hästen kort efter det pga att senorna hade gått av i vänster fram :S

och det var bara traser kvar av transportskydden.

om man lindar bena med lindor är det svårare för hästen att få av sig de. tänk bara att inte lida för hårt

mvh beatrice

Nu har jag bara läst ditt fösta inlägg.

vi åkte med två hästar, bägge väldigt transportvana, för några veckor sen.
Gammeln, med skor, hade transportskydd, lägre variant.
Ungkillen, utan skor, hade vanliga benskydd som går lite längre ner. Westernfolk brukar väl ha såna?

Då är ungkillen van att åka helt naken annars, men eftersom vi skulle så långt (31 mil) så valde vi att skydda åtminstone de mest "akuta" delarna på benet.

Tack för ditt svar.

Iom att min aldrig haft på sig ett par transportskydd och inte är transportvan så känns det som att hon kanske bara försöker dra av sig skydden - det är ju ingen bra idé.

Du menar skydd som är kombinerade benskydd + boots? Jag har ju inga sådana heller, föredrar att ha benskydd och boots separat. Jag har ju ett par senskydd som hästen är van att ha på sig - tror ni det är en bättre ide att sätta dom + boots?

Nja det är inte boots på de som vi har men de går liksom ner över kotan lite mer än vanliga strykkappor.

nackdelen med senskydd är att de inte skyddar runt om hela benet ifall något skulle hända.

Du känner din häst bäst, tror du att hästen inte får nippran av transportskydd så är det ju givetvis det bästa (alternativt lindad och rejäla boots)

Vi valde att inte ha skydd på ungkillen av den anledningen att han är oskodd och van att åka (kortare sträckor) naken. Och det gick super, både 31 mil ner i landet och 31 mil hem också.
(Att han sen knöt loss sig tre gånger, plockade ner höseglet två gånger och plockade bort skyddet på bommen han skulle luta sig emot är en annan sak. Det slutade med att vi fick binda honom på ett annat sätt, ta ner seglet, knyta fast en leksak och ta bort skyddet så att han stod emot bommen utan skydd. Han är en riktig piller-pelle men han tog inte av sig skydden)

jag har inget på min häst när han åker. Han blir lätt svettig o börjar trampa när han blir varm o benen.

När jag åker sådär pass långt så brukar jag ha lindor+paddar och sen boots.

Tycker det ger mer stöd när dom ska stå så pass långt, men sen beror det ju lite på vad hästen är van vid för att minska stress.

Men sen är ju transportskydd så grymt smiddigt, jag har det oftast när jag åker mindre än 5mil.

Lycka till med resan:)

Om man nu väljer att ha tranportskydd så tycker jag man ska välja den mer "gammaldags" varianten av läder eller dylikt som verkligen skyddar mot skador, inte sådana som mest är mjuk vaddering.

Bara min åsikt...

Det bästa vore väl om du kunde låna ett par transport skydd för det är väldigt smidigt..dock så finns det olika kvalité på skydden som allt annat..de med bara mjukt "fluff" skyddar inget!
Om du inte har möjlighet till skydd så kan du köpa en tjockare padd och sen lindor utanpå och sen ett par boots till det..lås kardborr fästena med silver tejp lr liknande..

Min personliga åsikt är att om du skall transportera hästen så långt bör man ha bra skydd på den..så tycker jag.. :)

Tack för ditt svar.

Iom att min aldrig haft på sig ett par transportskydd och inte är transportvan så känns det som att hon kanske bara försöker dra av sig skydden - det är ju ingen bra idé.

Du menar skydd som är kombinerade benskydd + boots? Jag har ju inga sådana heller, föredrar att ha benskydd och boots separat. Jag har ju ett par senskydd som hästen är van att ha på sig - tror ni det är en bättre ide att sätta dom + boots?

om du ska skaffa transportskydd,kan du låta hästen få gå/stå och vänja sig vid dom en tid innan dagen för resan.så det inte blir första gången med transportskydd 2min innan avfärd;)

annars funkar det väl fint med padd/lindor och boots som skydd.

Tipsar om Amigo. Deras skydd är bra och kostar ändå några hundra under tusenlappen, närmre 500 om jag inte minns fel. Men väl värda sina pengar!

Har oxå Amigo transportskydd, supernöjd och jag åker ändå ganska mycket och tränar och tävlar. kostade 495 kronor för mig. Snygga är dom oxå.... Superpris!

alltid höga skydd på. även om hästen inte stampar om kring så kan det hända saker som gör att den tappar balansen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 064
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar