Transportera föl....

H

horsewhisper

Jag undrar hur Ni har gjort när Ni ska transportera era föl? Fastbundna, några skydd osv? Letar lite smått efter ett föl att köpa i höst. Men börjat fundera på transportering redan... :smirk: Och hur långt kan man åka med dem som max tycker Ni, de flesta finns ca 20 mil härifrån eller mer?

Beroende på ålder och hanteringsstatus, är det på hösten, avvanda och vana att stå uppbudna så bind i transport men skippa skydd. Det som jag tycker är absolut bäst när det är långa sträckor är hästlastbil. De står lugnare och är nöjdare.

Nu vet jag inte om du enbart menar fölet?!Men mitt sto med föl började åka transport redan som 3 veckor, bara för att stoet ombetäcktes. Jag har ett stort boogie släp, jag tog bort mellanväggen, men lät frambommen vara kvar. Stoet stod bundet men fölet lös. inga skydd. inga hönät. Gick hur bra som helst både att lasta och åka. Men jag har ett snällt sto också!

Jag sålde ett föl för några år sen. Han stod lös i transporten utan skydd, han åkte 60 mil. Inga problem. Om vi däremot hade bundit fast honom och satt på transport skydd så hade han blivit galen.
Men om dom är vana vid att stå fast bundna så ska det väl inte vara någe större problem.
Men dom har ju så dålig balans så om fölet skulle välta i transporten så kan den hänga sig.

Jag körde min när jag sålde honom. 6 mån gammal och ca 20 mil. Helt lös i välhalmat släp utan mellanägg. Hö både fram och bak. Han stod som ett ljus bakåfram och tuggade hö. Lugn hela tiden och gick ur lugnt också.

Okej. Tack för alla svar, det kommer säkert gå bra för mig att få hem hästen om det blir en affär :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
774
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar