Transportera föl

turbofling

Trådstartare
I november ska jag hämta hem mitt föl, hon är då 6-7 mån. Hur transporterar jag henne på bästa sätt. Det är ganska lång, ca 40 mil. Hade det varit en vuxen häst hade jag nog anlitat en transportfirma, men det går väl inte med ett föl?
Hur skulle ni ha gjort?

Jag skulle absolut anlita en transportfirma!

Det har jag i alla fall gjort med våra föl som åkt långväga,och de har mått m.k.t. bra vid hemkomsten.

P.M.angående välrek. tr. firma.

föl binds aldrig upp, utan dom får stå lösa "på box"

har du köpt fölet??

Jag brukar göra så att jag har mina fölston inackorderade på stuterier...när mina föl är ca 5 månader så tar jag hem både sto och föl...vänjer av dom härhemma så fölet bor in sig, sedan när avvänjningen är klar så tar jag tillbaka stoet till stuteriet, då är fölet hemma och har nya egna kompisar och är väl invand i miljön....jag inbillar mig att det är ganska så otraumatiskt för fölet att göra det den vägen....istället för att ta det från mamman, ställa på trp, och komma till en helt ny okänd miljö.....

Jag har köpt fölet av en uppfödare. Hon avvänjer fölet innan jag hämtar henne. Sedan kommer jag ha henne på lösdrift med jämnåriga kompisar.
Vad bra att de inte står uppbundna, då kommer hon nog åka med tramsportbil. Uppfödaren är ju med och skickar iväg henne och jag tar ju sedan emot henne.

Hej Martha!

Vi har tagit hem våra ponnyföl själv på transportfirma,travisföl som du säger med mamman.

Nu som 2 åring går hon utan att blinka sjäv i hagen och är utan minsta problem inkörd.(Russ)

Men med ponnysarna har det funkat utomordentligt trots kort avvänjning.Den senare en självständig dam som kom med kameraövervakad transport från ACL stuterierna,har alldrig varit med om maken till självständigt och lätthanterat djur!
Avvand 4 dagar innan resan!

Jodå, detbrukar ju alltid funka det med, men jag tycker att jag är mer hygglo om jag gör på detta viset :D

Jag skickade en endagarsavvand på trp till Normandie, det hade jag dåligt samvete för, men resan gick tidigare än beräknat, fast han hade ju kompis med sig hemifrån som han hade gått i hop med i flera månader(Ville Världsvan)
Fast den hästen är väldigt omogen t om nu som 4 åring, om det är för det eller inte torde de visa tvista om :p

Vill absolut understryka att jag oxå tycker man ska vara "hygglo" mot fölen (och andra hästar),självklart! :bow:

Jag har kört flera föl och alltid valt att köra själv. Ett par gånger resor på över 50 mil.

Har valt att köra själv dels för att inte behöva utsätta fölis för smittorisk genom stortransport samt att jag helt enkelt velat ha kontroll över både lastning och resa.

Dessutom har jag vid ett par tillfällen köpt helt ohanterade unghingstar som aldrig haft grimma på sig och än mindre går att leda. Då måste de gå lösa in i och ut ur släpet. Mao mest praktiskt att köra in släpet direkt i hagen.

Det har gått hur bra som helst att ha fölis lös i strippad transport. Intressant är att samtliga har valt att åka diagonalt baklänges större delen av resan. Så nu vet jag hur min nästa transport skall vara inredd ;)

Ni som kört era föl själva:
Har ni tagit ur all inredning ur transporten (ink fram och bakbom)? Har ni då satt fast framdörren på ngt sätt?

Ni som använt transoprtfirma:
PM mig gärna om bra företag, har fått ett tips från Stally
men tar gärna emot fler så man kan jämföra.

All inredning måste man ta bort, så hela släpet blir som en box. Alt. så kan man fylla upp med hö/halmbalar framför bommarna så fölet inte kan krypa under. Nackdel då att man inte kan gå in gm skötardörren, men då kan fölis inte heller öppna om det inte går att låsa på annat sätt.

På min gamla transport hade jag lås som låstes med nyckel och då inte kunde öppnas innifrån. På det nyare Bojsläpet vi har nu, finns rejäla utvändiga lås utöver vanliga dörrlåset.

hej!
vi köpte en 1-åring,hade aldrig åkt transport.dumt nog litade jag inte på min egen intuition utan lät de förra ägarna binda upp honom,direkt kastade han sig över bommen och blev liggande upp och ner,såg hemskt ut.sen band de honom ganksa kort.Vi åkte men efter 1 km brakade det i hela transporten,han hade då slitit sig loss,stod bakåt.Så gjorde han resten av resan,30 mil och var hur lugn som helst.självklart skulle jag haft honom lös från början.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar