Transportera en envis fjording!

S

sessa_

hej på er!

En kompis kompis har en fjording som vi försökt transportera 3gånger nu, visst han går på efter mycket om och men, men detta är när han märker att det inte finns någon annan väg än in i transporten, hon tävlade honom i helgen och vi fick på han på transporten efter ca 30min då han bara helt plötsligt gav upp:cool:.vi använde oss av spön då han slänger baken åt vänster och rundar nästintill transporten. Vi rörde honom inte med spöna utan smällde dom bara i backen för att markera att han inte kom till sidan av transporten. han stack med ägaren och hon flög som en vante efter, efter 4 försök så kom en som vi vet vem det är och bara tog över hela ansvaret utan att fråga och tyckte vi skrämde på fjordingen, långlinan spärrades fram i främre bommen och drog hon gick med ett grimskaft bakom för att markera. detta såg hemskt ut då man såg hästen kolla på sin ägare och bara "HJÄLP", jag har transporterat många hästar i mina dagar men har aldrig kännt mig så överkörd som jag blev av dessa 2 personer:devil:, brukar man inte fråga om man vill ha hjälp på en tävlingsplats, eller är alla häst tillgänglig för alla andra människor med?:devil: var bara tvungen att få ur mig detta. Fast till dit jag ville komma från börjar var vad ni har för tips till en sådan här buse till häst? Enklaste sättet att träna för att få på honom på transporten? vill gärna hjälpa denna tjejen och frågar därför alla er om så mkt råd ni bara kan komma med.

Ha en underbar dag:bump:

Sv: Transportera en envis fjording!

om inte hästen är rädd så är min åsikt att det brister i all hantering, annars skulle hästen aldrig göra så.

Varför tycker du att hästen är busig?

Hästar är flyktdjur, att kliva in i en liten låda, är ju enormt ologiskt för en häst, hästar är makalösa när det gäller att ställa upp på alla dumma ideér som vi människor har.

Eftersom han tydligen går på, om än efter en stund, så skulle mitt råd bli att öva, ofta. Se till att stå i transporten blir en trevlig upplevelese. Tex att han får äta sin havre där inne, och sen gå ut.

varför ska ni alltid citera med fakta? det ända jag ville var att få råd om hur hon kan öva så att han trivs i transporten, jag vet att hästar inte gilla trånga utrymmen mm. men dom är vane djur. Har själv aldrig haft en häst som är problem vid lastning, även om detta kanske som ni säger handlar om hantering m.m. så lite tips vid trasportering hade varit gulligt:)

Varför inte få hjälp av en duktig NH-tränare ?
Då får ni hjälp och förhoppningsvis lite feedback, och efter ett tag kanske en lättlastad häst :)

Finns många trådar på Buke om lastning, om du söker i forumen så hittar du säkert några med lite bra tips.

Lycka Till!
Mvh Toker

Inga fakta - men mitt "gammeltips" som faktiskt hjälper oftare än man kan tro. Försök med att lägga lite av hästens boxunderlag i transporten en stund före lastning (med kiss&bajs...).

hej på er!

En kompis kompis har en fjording som vi försökt transportera 3gånger nu, visst han går på efter mycket om och men, men detta är när han märker att det inte finns någon annan väg än in i transporten, hon tävlade honom i helgen och vi fick på han på transporten efter ca 30min då han bara helt plötsligt gav upp:cool:.vi använde oss av spön då han slänger baken åt vänster och rundar nästintill transporten. Vi rörde honom inte med spöna utan smällde dom bara i backen för att markera att han inte kom till sidan av transporten. han stack med ägaren och hon flög som en vante efter, efter 4 försök så kom en som vi vet vem det är och bara tog över hela ansvaret utan att fråga och tyckte vi skrämde på fjordingen, långlinan spärrades fram i främre bommen och drog hon gick med ett grimskaft bakom för att markera. detta såg hemskt ut då man såg hästen kolla på sin ägare och bara "HJÄLP", jag har transporterat många hästar i mina dagar men har aldrig kännt mig så överkörd som jag blev av dessa 2 personer:devil:, brukar man inte fråga om man vill ha hjälp på en tävlingsplats, eller är alla häst tillgänglig för alla andra människor med?:devil: var bara tvungen att få ur mig detta. Fast till dit jag ville komma från börjar var vad ni har för tips till en sådan här buse till häst? Enklaste sättet att träna för att få på honom på transporten? vill gärna hjälpa denna tjejen och frågar därför alla er om så mkt råd ni bara kan komma med.

Ha en underbar dag:bump:

Testa att tända en lampa längst in i transporten. Hästar har nämligen väldigt dålig syn när det gäller att ställa om vid ljust och mörkt. Så om det är väldigt ljust ute, så kan det se becksvart ut inne i transporten för dem. Och då "går dom in i ett svart hål". Så en lampa är väl det bästa tipset jag har.

Sen finns det ju metoderna med longerlinor, fast då måste man alltid vara 3 på plats som kan vara med vid lastningen.
Sätt fast en longerlina i vardera sida av transporten, sen så korsar man dem ovanför hästens haser, så två personer kan "hålla emot" (går han/han ett steg in, kan han inte backa ett) och den tredje leder in i transporten.
Haha ber om ursäkt för min extremt dåliga förklaring, är dålig på att förklara saker

Ni kan ju även testa att ta bort mellanväggen, så han/hon inte känner sig trängd. Kanske vill vara bredåkare=)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tyckte tipset med tänd lampa låter bra. Sen är ju öppen dörr i framdelen en självklarhet. Sen skulle jag satsa på lite horsemanship så kan du lära hästen att gå in själv i transporten. Jag har beskrivit detta i flera andra trådar. Om du inte hittar dem så får du pm:a så ska jag hjälpa dig. Ta det lungt, detta går att ordna, det är jag helt säker på. Lycka till! / Christina

detta är ett av dom första sakerna man testar vid en transportering av häst:D så det har vi testat, fungerade inte:mad:. som jag skrev innan att han rundar transporten och detta även med linor. har testat att ta linor över främre bommen och korsat bak fungerar tyvärr inte det heller, vi har tom testat och rida på honom. vad man än gör så går han på efter mycket om och men han måste envisas dom 30min innan han går på, vi har alltid öppet främre dörren pga att det inte ska bli så mörkt. ja som sagt vi testat princip allt ni kan tänka er. Har bett henne att öva tex att ställa in transporten i hagen med hö i för att han ska kunna känna att det är en säker plats, men vet dock inte om hon har gjort det än:confused:.
tack för hjälpen iaf:p

Har bett henne att öva tex att ställa in transporten i hagen med hö i för att han ska kunna känna att det är en säker plats,

Kom ihåg att förankra eller alltid ha släpet på bilen!
Har sett några mindre smarta lastträningar ...
Har man släpet helt löst och hästen kliver på så kan det hända att släpet rent utav tippar

detta är ett av dom första sakerna man testar vid en transportering av häst:D så det har vi testat, fungerade inte

Det fattar jag också, men försökte vara lite positiv.

Kolla på min Avatar. Hästen på bilden krävdes fyra pers att lyfta på en gång i tiden. Nu för tiden lastar jag själv på mindre än två minuter om det tar lång tid.

Jag tror att jag kan hjälpa er också, givetvis kan jag inte garantera nåt men hör av dig i så fall. Vi bor ju i samma stad.
Kram Christina

Har själv fjording och genom åren några stycken....Förstår vad du menar med att flyga som en vante runt hörnet.... Fjordingar är helt underbar hästar men de har sina sidor ibland..har en fjording bestämt sig för att den inte vill så gör den det inte. Och med ren styrka och hot kommer man ingenstans... ledarskap är en förutsättning för att hantera fjord. i vilken form man kallar det spelar mindre roll, men är hon i tävlingssammanhang låter det ju inte som det är någon tjuris från hagen...har ni testat alla former av linor, ljus, bred ingång mm. är det nog bara att ta fram termosen med kaffe och vänta in på att hon har det tråkigt att stå där. hon får ju givet inte gå iväg utan stå framför. inga alternativ till sidovägar. linor... Och något godis när hon kommer in. Jag tycker att det låter som hon testar hur länge ni orkar? och då är det ju bekvämar att stå och fika lite medan hon funderar på vad som är bäst för henne?
30 min är väl inte så farligt? Har sett folk kämpa betydligt längre ....

Lycka till!
och hoppas de får en fin tävlingssäsong!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 146
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar