transportera brett/trångt?

U

Uddatyp

min häst är van och har i stort sett alltid åkt brett.
nu är de så att jag får inte tag i någon transport med lång bakbom så ja kan inte ha honom brett.

hästen är ung och är av den lugna sorten, får alltså vad ja vet nästan aldrig panik..inte vad ja märkt iallafall..inte ens när han fastnade i ett staket och inte kom loss.

har vart med om många hästar som fått panik nämligen och har lagt sej och kastat sej hit o dit i transporten, de är därför jag är så nervös för de.

vågar jag pröva att köra honom trångt eller ska ja istället strunta i tävling o så och va hemma istället?
hur brukar hästar ta de att få åka trångt helt plötsligt? brukar de gå bra?

transporten är stor och ljus och allmänt trevlig och ny och givetvis så kör jag extremt lugnt.

Sv: transportera brett/trångt?

Vi använder aldrig mellanvägg eller bakbom. Hästarna vill åka brett och dom står lugnt.

LIA

Jag har aldrig använt bakbom när jag haft bredåkare. Varför skulle du inte kunna ha honom brett bara för du inte har bom ??

han har bråttom ut och jag vill inte riskera att få honom över mig..

Då får du träna helt enkelt. Eller så kan man fixa en lång kedja, går bra att ersätta bom med sådant.

de är allstå inte så att han kastar sig ut..men jag vill endå inte riskera nåt..

håller kedjor för sånt? för då skulle de ju vara lätt att fixa..

Min häst vill oxå åka brett å jag visste inte heller hur jag skulle lösa det till en början. Jag har nämligen dörrar där bak och ville inte plocka bort dem.
Funderade ett tag men kom då på att om jag flyttade mellanväggen åt sidan och smidde till en liten krok/hasp som passar precis mellan hållarna/hålen där man i vanliga fall sätter fast dörrarna/bommen i mellanväggen. Då kan jag stänga dörrarna/bommarna iallafall.
Hoppas du förstår vad jag menar, detta var krångligare än jag trodde att förklara....
Nu har inte min häst så bråttom ut men det håller säkerligen även om han lägger sig på litegrann...

Lycka till!

denna transporten jag ska ha har också dörrar, och eftersom de inte är min så vet ja inte hur mycket ja kan mixtra med den.

men de är värt ett försök.

2 av våra hästar kan åka både brett och smalt utan protester, men en annan av dom står still när han står brett och sparkar som en tok om man ställer honom smalt. jag har vid några tillfällen använt grovt rep som jag satt karbinhakar på bakom honom om vi haft transport utan lång bom.
han står still innan urlastning, har aldrig under sina 9 år kastat sig bakåt, men jag skulle aldrig riskera att han en dag har "bråttom" om något oförutsätt skulle hända.

av rena säkerhetsskäl skulle jag aldrig få för mig att lasta ur någon häst utan någon bakom/rep/kedja.

en fråga till bara..

om hästen vill kissa i transporten..kan den göra de om den åker trångt då?
det är inga långa sträckor..är bara på max 1 timma..så hästen kanske hellre håller sig?
och om den skulle kissa...blir de inte väldigt halt då även om man har strö?..rädd att han ska halka..

fattar inte varför ja är så nervös..hästen gillar ju tillome att åka transport..

okej, jo men då vet ja iallafall vad man kan ha istället för en bom.
kedjor/rep är väl bara att anpass storleken på..

fattar inte varför de är så svårt att hitta hyrtransporter med lång bakbom? måste krylla av hästar som inte kan åka trångt ju..

men de skulle säkert gå att köra honom trångt, han är ju så lugn med allting annat och gillar annars att åka, och är väldigt van vid att åka.
fast inte åkt nu på väldigt länge men innan dess..

kan du inte "provköra" honom innan och se vad han tycker? köra en liten sväng runt gården bara. är tävlingen långt i från där du bor? om det inte är långt och han uppför sig på en testtur tycker jag absolut att du kan åka.
hoppas det går bra!!!

visst kan den kissa ;) nää, det blir inte halt. vi har alltid ordentligt med spån i spiltorna just pga. det. det ena stoet här har som "hobby" att kissa med en gång hon gått in i släpet :angel: hon har jämt gjort så, och hon är väldigt mkt. transporterad under dom 12 år hon bott hos oss :)

Det är vanligare än vad man kan tro att hästarna inte vill åka smalt. Om det är ett nyare hyrsläp kanske det är en sk halvvägg med plastmatta längst ner på mellanväggen. En del "bredåkare" kan fixa att åka i en sån finka. Då får dom lite mer plats för benen och känner sig inte lika "trängd".

Förstår om du inte kan mixtra hur som helst med ett hyrsläp....

granngården har köpt ett nytt släp för uthyrning här, där kan man inte ens ta bort den hela mellanväggen :crazy: pga. dom delade frambommarna (som dessutom bara har 2 "lägen" som sitter bra högt upp. passar inte för ponny under 130) och iom. den delade frambommen så går inte heller väggen att sneställa och surras fast den måste ner under golvet och fästas i ramen på mitten.

här finns förövrigt inte en enda hyrtransport att uppbringa med lång eller lång-kort bakbom, det har ställt till det ganska ordentligt för oss eftersom mitt eget släp varit på renovering :(

tack alla för alla svar...känner mig faktiskt väldigt mycke tryggare nu.
speciellt när ja vet att han kommer kunna kissa o så utan att halka runt.
sen verkar de som att ja har hittat ett ställe man kan hyra på där man kan få med lång bakbom..men ska ringa och fråga imorron.

vet ju igentligen allt de här men med min egna häst blir ja så överdrivet nojjig och osäker..

inte så :( men jag uppskattar min egna transport desstomer :D trots att den är modell äldre :angel:

Min häst blev bredåkare efter att en annan hade haft henne ett tag. vi svetsade en lång bom till vår men nu när jag flyttat ner henne till mig så finns inget släp att låna med det. så vi har hyrt på macken och varit utan bom. Nu senast hyrde vi dock ridskolans Ifor William o dessa går ej att ta bort mellan väggen på.
Nu var det mjuk nederdel på mellanväggen så vi provade att köra med den i.
Och det gick kanon. hästen som normalt står och vevar med frambenen och väger på bakdelen stod som ett ljus.
iofs är detta ett boggie det har vi inte haft förr.
MEn jag kommer aldrig hyra nåt annat släp igen.
SÅ det går nog bra.

Ja, kedja ala kätting ska det vara. Uttryckte mig lite fel. Kätting är nog det jag menar. Har aldrig vart med om någon häst som sprängt en sådan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 573
Senast: axel
·
Utrustning Jag har frågat lite då och då om diverse inom transporter. En lång historia kort, hästen har fått total panik innan av släp, fick hjälp...
Svar
12
· Visningar
3 358
Senast: LoE
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 131
Senast: palle
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar