transporter...

Messy

Trådstartare
lägger tråden här å hoppas att den får vara kvar :)

vad är erfarenheterna... hur länge håller ett golv?
hur kollar man säkrast hur skicket på golvet är?

vet en som hyrde på mack å hästen trampa igenom... det vill man inte gärna uppleva själv :crazy:

annars, vad är det som slits först?
ett 95-släp, hur renoverat bör det vara? eller bör det ens ha någon/några delar utbytta?

vad skulle ni ge för ett typ tranesläp?
jag behöver inte fronturlastning... så kör på ett utan det ;)

hur mkt avgör mattan golvets livslängd... (vet inte hur det ser ut UNDER en transport...)

Sv: transporter...

Köpte ett 95:as tranesläp, boggie för 20.000 i april

Det var i jättebra skick, syntes knappt att det stått någon häst i det. Lyft på mattan och kolla om det ser ut o va fuktigt, ta gärna med en kniv eller skruvmejsel o tryck igolvet så ser du snabbt om det är murket eller hur det är.

tack! skruvmejseltricket är det enda jag har fått tipsat om... :) ska göra så!!!

Min första tanke är borde inte sånt kollas när den besiktigas? Har ingen koll, enbart besiktigat bil och husbil, men vet ej hur det är med släp. Annars skulle jag be en verkstad kolla ingenom hela släpet innan man köper... Tyvärr är det inte lika lätt om man hyr... :p

jag tycker att de som hyr ut borde vara extra uppmärksamma...

efter vad jag har hört så verkar inte besikningar vara 100%-iga.. eller det är klart att de inte kan vara.. men ju mer man hör desto mer vill man egentligen INTE veta... hehe...

Vik undan mattan, ta en kniv eller en mejsel och kör den i golvet på flera olika ställen (mitten, längs kanterna, bak, fram, vid dörren osv). Ta gärna i lite, är golvet bra ska det ju ändå hålla för mer påfrestningar än så.

Känns golvet stumt och hårt, ja då är det bra. Går kniven igenom, golvet känns mjukt = inte så bra :D

Vi gav 10.000 kr för vårt Trane -89, det var jättefint (kröp under och kollade, ingen rost alls) men behövde målas om utvändigt och golvet bytas (ska göras nu i sommar) samt sättas in fler ventiler bara. Fina däck och frisk hjulaxel :)

Senast ändrad av en moderator:

De som hyr ut ska väl ha koll på golvet, men jag tror inte de säger nåt på besiktningen om det inte är riktigt illa ställt med golvet.
Tror inte det i alla fall. Vårt gick igenom -05 trots dåligt golv (innan vi köpte det alltså).
Så.. :crazy:

Men dom kollar ju iaf el, bromsar, handske, hjulaxel, rost och sådant annat viktigt :)

Vi sålde ett Värmlandssläp från -95 förra året och på det hade vi bytt golv och lite detaljer kring det mekaniska.
Det som de nya ägarna behövde göra var att byta vänster skiva i ytterväggen, då det ruttnat nertill där.
Vi fick 23 000 för det.

Vissa äldre släp (tex Trane) saknar sparkskydd, så kan va bra o kolla sidoväggarna också så de inte fått stryk. Tyvärr kollas sånt inte på besiktningen, de e nöjda så länge släpet e trafikdugligt (besiktningsgubbarna har sagt de till oss i alla fall, o de släppte igenom vårt släp som visade sig ha murket golv..)

Daisy skrev:
Vissa äldre släp (tex Trane) saknar sparkskydd, så kan va bra o kolla sidoväggarna också så de inte fått stryk. Tyvärr kollas sånt inte på besiktningen, de e nöjda så länge släpet e trafikdugligt (besiktningsgubbarna har sagt de till oss i alla fall, o de släppte igenom vårt släp som visade sig ha murket golv..)
Väggarna kollas inte av Bilprovningen. Inte heller golvets skick inifrån släpet. Däremot har de kollat golvet underifrån på mitt Trane varje gång jag har besiktigat det. Vid ett av tillfällena kommenterade de att de hade kört spettet genom golvet på en vagn veckan innan. Men som någon annan var inne på, det är möjligt att det varierar från Bilprovning till Bilprovning.

Om man äger ett släp med trägolv kan man ju be besiktningsmannen att han kollar golvet när han är under släpet ifall han inte gör det ändå.

Beställdes tidigare som tillval om jag fattat de rätt. Vi köpte ett gammalt som saknade dom (fått byta båda väggarna + golvet pga slitage) men de gick o beställa skydden fr fabriken.

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 690
Senast: misen
·
E
Utrustning Vill gärna ha era tankar och ideer kring vilket golv som skulle kunna klassas som säkrast? Har precis påbörjat utbildning till...
Svar
17
· Visningar
7 594
Senast: boccia
·
Utrustning Jag står nu i valet och kvalet om jag ska köpa med hästransporten till min häst när jag köper loss honom. Vad är det man ska kolla på...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam