Transporter: Star, Ume, trane eller värmland?

Det är egentligen ganska konstigt att det rullar så otroligt många Värmlandsvagnar på vägarna! Varannan kärra man möter är ju en Vv. Näst efter dessa kommer nog Star.

Visst är det konstigt. Förutom kompisen som hur VV (eftersom det var billigt och nära för en kortare tid) finns i min Värmländska bekanskapskrets 6-7 Ume och 2 Boj. Eg är ju chassie och påbyggnad utom taket (som jag vill ha isolerat och med bågar) helt ok, det är bommarna jag är mest skeptisk till. Har man bara en lättlastad, snäll häst som inte är ljudkänslig är de inte så hemska, men inget val i längden för mig.

Nja, är det så konstigt egentligen? Här i krokarna möter man massor av urblekt gröna Värmlandsvagnar, oftast tvåaxlade. Men så ligger begagnatpriserna också en god bit under övriga märken.

Jag skulle köpt ett Bojsläp ett nytt med: boggi ,extrabrett, med sadel kammare och allt det kan ju aldrig vara bara för att jag själv har ett sånt :angel:dem är snygga och bra också.

Lånar tråden lite.. :o
Måste veta, får man köra vilken transport som hellst? eller är det något visst kg man inte får överstiga? :crazy:
Min pojkvän ska köra mig till tävlingarna. O låna ägarens transport. en boggie. vet inte vad märket heter men den e ganska ny o mörkgrön.. :confused:

Det beror på vad han har för körkort - B eller BE?

Med behörigheten B får du med en personbil eller lätt lastbil dra ett släp vars totalvikt ej överstiger bilens tjänstevikt samt att hela ekipaget sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500kg.
Mao behövs körkortsbehörighet BE om släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt eller om fordons kombinationens sammanlagda totalvikt överstiger 3 500 kg.

Släpets vikter står i besiktningspaprena om det inte står i släpet.

Följs inte detta så riskerar ni att åka fast för övervikt eller olovlig körning vid kontroll.

Lycka till på tävlingen!

Star har jag ingen erfarenhet av , men dom verkar ju vara ok verkar det som :)

Trane Har jag haft ett för många år sen, ett boggie, DÅ hade jag inget emot släpet/(nytt -86)

Värmland NO WAY....som de flasta sagt...billiga skitsläp...skramlar o gnisslar och pappkartongsvarning.

Ume Har jag kört med de sista 10 åren, byter varannat var tredje år och i min ägo kommer inget annat släp, Helt outstandning...Dessutom är dom alltid högst i alla tester, lätta,rostfria..Jag har boggie med fronturlastning nu en 02:a

Jag kan bara prata för mig själv, men det är inte förrän på senare år som det kommit vettiga alternativ till de traditionella vagnarna (Trane/Värmlandsvagnen/Kylinge etc). Först ut (här i trakten) var Ifor som då kändes revolutionerande!

Jag tror att det märks större skillnader mellan kvalité och skräp när det finns andra material (glasfiber) som gör vagnen tystare. Innan var det på ett annat sätt accepterat att det skramlande som sjutton, det var ju marginellt mellan Trane och Värmlandsvagnen. Att bommar ger vika, mattor kasar har ju en del att göra med hur hästen åker. Kör man ett ljus i hästskepnad som står där man ställer den, då tror jag inte man upptäcker svaga bommar/fästen och lösa mattor.

Men det är bara gissningar och funderingar...

Jag har haft ett värmlandssläp, och förra året köpte jag en ny Henra Amazone..Jättenöjd med den, en bra prisvärd vagn som är stadig och tyst..Inget skrammel..
värmlandsvagnen skramlade rejält och var skruttig efter bilen. Ventilationen också helkass i värmlandsvagenen..
Ska du ändå köpa en vagn skulle jag hellre köpa en bättre beg. av ett bra märke än en ny värmlandsvagn faktiskt..

Nu är det inte jag som ska byta (jag vet vad jag ska byta till den dagen jag byter), Värmlandsvagnen kommer aldrig att bli aktuell i mitt fall.

Har endast haft umesläp. Och de är INTE klumpiga osv som någon skrivit utan är gjort i enbart aluminium och därför bra mkt lättare än startrailer. Ume har riktigt bra fjädring och "riktig" boogie. Det är det släp som är bäst isolerat. Ume säljer ner till arabemiraten :) just för att de är bäst isolerade. Skulle aldrig ha något annat släp. Är himla fiffiga konstruktioner och är väldigt lättkört.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag velar och velar över det här med hästtransport! Köpa eller inte? Jag står uppstallad på större anläggning (med ridhus och hela...
Svar
3
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar