Transporter: Star, Ume, trane eller värmland?

alice

Trådstartare
Vilken skulle ni välja och varför?!?! Är ute efter en bra transport för lite pengar. Gärna begagnat! Vilken/vilka av vagnarna är "bäst" begagnat "fynd"? Vill ha så mycket (=kvalitet) transport för så lite pengar som möjligt. :D
Sen undrar jag om "långtidshyrning" är ett alternativ för att ha transport över vintern (vi är några i stallet som funderar på att gå ihop om ett sånt avtal i vinter...)? Fungerar det bra? Någon leverantör som är att rekommendera för ett sådant avtal?

Så berätta nu: Stjärnan, Umeå, Tranan eller Värmland (vill ni rekommendera annan leverantör/märke är det helt ok!)? Är personligen förtjust i en pippigul star.... :love: ...varför? Jo, den är GUL! :o :D

//Alice

Star: Bra släp i bra kvalitet, kostar därefter.

Ume: Ingen egen erfarenhet av dem, men verkar vara bra kvalitet, lätta att dra p.g.a. aluminiumet, pris därefter.

Trane: Har ett, enaxlad 97:a, köpt begagnat 1999. Jag är nöjd med släpet. Det är stabilt och rejält. Främsta nackdelarna (om man bortser från att det är enaxlat) - hel bom fram och sedan gillar jag inte knäppena till bakbommarna. Ligger relativt högt i 2:a handsvärde om det är välskött.

Värmland: Skit! Billiga begagnade.

Har ingen erfarenhet av långtidshyrning, men om man är några stycken som hjälps åt med hyran och kan hålla sams är det kanske en bra grej. Jag känner bara till att Boj och Värmlandsvagnen hyr ut, men det finns antagligen fler märken.

Jag skulle välja ett Boj-släp.
Kostar lika mycket som ett Star ungefär men jag litar mer på Boj än Star av någon anledning...
Man har ju sina favoriter :cool:

tycker att umesläpen är så fruktansvärt fula disignade.
trane eller värmlandsvagnen tycker jag är för rackiga.
Tänker bara "mack-släp".

Är alternativen de Du sa, så helt utan tvekan skulle jag ta ett Star.
Möööjligtvis ett Ume för att de i så fall kan vara ett pasr kronor billigare kanske? (men fortfarande fula :p )

Fick jag välja helt fritt blev det helt klart en Ume, boggi. Och anledningen har tidningen Hästmagasinet presenterat under vårens tester i samarbete med någon biltidning. Verkar helt enkelt vara säkrast!

Har spanat lite på bojsläp faktiskt! Det är väl lite av en dröm att kunna skaffa ett nytt bojsläp... :love: *drömmer* Men vet också att man kan, precis som du :D , hitta jättefina boj från början av 80-talet som fortfarande funkar kalasbra!

//Alice

Har erfarenhet av Trane, och Kyllinge... Trane var jättebra kanske lite litet men lätt.. bra förstagångssläp och lätt att underhålla... bra andrahandsvärde om det är välsköttt... Nu kör jag Kyllinge Euro Trailer, Maffigt stort och tugnt men väldigt säkert med tre störtbågar och bra att man kan släppa alla ommar utifrån trailern behöver aldrig stå bakom hästen. Bra åsså att det inte är hela bommar fram utan en stabil konstruktion där man bara behöver ha bom på den sidan hästen står så man kan ha grejjer på andra sidan utan att behöva krypa under hela tiden. dessutom har du en gång köpt fronturlastning så klarar man sig inte utan det i framtiden.. praktiskt att kunna öppna upp hela transporten så det inte blir en bastu...och utan att hästen vill springa ut bakåt om man försöker ha luckan öppen..
Bara nårra erfarenheter hoppas som kan göra dig lite rikare..
Kram Anna :D

Jag hade bestämt mig för en beg Star Rubin för max ca 35 000 kr. Det fanns bara ett fåtal sådan till salu över hela landet, men hittade en -98:a i stan för 38 000 kr. Den var helt klart risig! Det finns säkert finare ex att få tag på, men för 2000 kr till fick jag en sprillans ny Dalavagn, inkl vinterdäck, foderkrubba, lång+kort bom och taklucka! De tillverkas av Star och säljaren förklarade att skillnade var att Dalan är lite enklare. Det finns t.ex inte säkerhetsutlösare för frambommen, det går inte att få fronturlasning eller sadelkammare. Väggarna är inte heller glasfiberförstärkta som de är på Staren. Klarar man sig utan dessa grejer så är det ett prisvärt alternativ. Jag är jättenöjd! Allt är smidigt och lätt, inget gnissel eller någonting att anmärka på.

Drömsläpet är helt klart Star Trailer Diamant :love:
Möjligen Boj också :d

Star: Har ingen direkt erfarenhet, mer än att dom säljer som smör, så då måste dom ju vara hyffsade :idea:

Ume: Grannen har ett, boggi & sadelkammare. Verkar ganska så tungt och klumpigt, om man ska titta på kostruktionen. Kostar en hel del också. :p

Trane: Det nya Exklusive är jag lite nyfis på :) Har bara sett enaxlade, ganska gamla, så jag saknar nog nån vidare uppfattning.

Värmland: Billiga begagnade, men skramliga och ganska så dåliga. (Läst om mattor som korvat ihop sig m.m, här på buke)

Om man går ihop ett gäng och långtidshyr, så blir det inte direkt dyrt. :)
Har du tillgång till Tidningen Ridsport, så kan du kolla där! :)
Där står det en massa (?!) annnser där man kan långtidshyra.

Good luck!

Jag som bara åker till ridhus inte ens en gång i veckan och lite lokala tävlingar är jättenöjd med min Traneboggi från 02. Fin att dra, även hästar som varit lite oroliga har i andra släp har stått bra. Det kan i och för sig bero på boggin. Ett stort plus är att den väger 1400 kg så jag kan dra den på b-kort. Skulle jag däremot vilja åka och tävla över halva Sverige var och varannan helg så skulle jag nog vilja ha ett "värre" släp som tex Star XR 3000 eller vad de heter.

Star = har kört en Star Diamant Boogie en gång och den verkade helt OK faktiskt!

Ume= Har haft ett äldre Umeå-släp -86 som är det stadigaste och lättkörda släp jag haft någon gång! Ett mycket bra släp som har bra andrahandsvärde. Sålde mitt idag för 17000.
Imorgon hämtar jag ett nytt Ume -04, boogiesläp, ingen sadelkammare och det är INTE tungt och klumpigt som ngn sade, har varit i kontakt med dem tidigare då Ume är populärt i mest hela Norrland. Bäst i test!

Trane= Ingen erfarenhet förutom att det är fult :o

Värmlandsvagn= min syster och jag långtidshyrde ett -00 släp och det är det sämsta släp jag haft. Snacka om IKEA-konstruktion, picklig konstruktion och ingenting verkade passa. Mattorna korvade sig direkt. Lätt att dra dock.

vi i min familj långtidshyr en värmlandsvagn-01 och den funkar bra för oss och vi kör till träning ca 1-2 dagar i veckan och tävlingar. Jag tycker int det är något fel md den. inga mattor har korvat sig för oss!
mvh cissi :)

Har ingen erfarenhet av varken Umesläp eller Tranesläp, så de kommenterar jag inte. (Förutom att jag är lite nyfiken, skulle vilja titta lite extra på ett Umesläp bara för att... :o :))

Startrailer: Supersläp! Har använt en ganska ny modell och den fungerar jättebra. Ljusa, fina, fräscha släp med bra genomtänkta detaljer. Bra med höj och sänkbara bommar i fram, så att man kan transportera hästar med olika mankhöjd, samtidigt. Skulle helt klart vilja ha en Star X3000.

Värmlandsvagn: Värre skitsläp finns förhoppningsvis inte. Gnissliga, mörka och urdåligt konstruerade. Mattan är hal, det finns konstiga knoppar framtill som hästarna kan fastna i, det finns vassa hörn etc. Dessutom är det väldigt svårt att ta bort bommen fram osv, livsfarligt om det - peppar, peppar - skulle hända något någon gång. Dessutom är bommen fram hel, vilket gör att det är liiite knivigt att transportera stor häst och liten ponny samtidigt. Det blir ju antingen för högt eller för lågt!!! :mad:
Vet fler som bara har usla erfarenheter av detta släp...

Mvh Huntress :)

Har du köpt till säkerhetsbommar på den, det var det tyvärr inte som standard på den -03 som en granne köpte splirrans ny förra året, känns som att det borde vara standard på en -03 Umesläp, men inte då, det var extra utrustning.

En allmän uppfattning verkar vara att Värmland inte verkar vara bra. Själv har jag sett ett par vagnar och de verkar vara "smäck". Jag gillar inte heller att det är spånskiva/playwood som väggar. Det känns inte bra....

På tal om långtidshyrning så tror jag att star faktist har det...ska kolla ridsport när jag kommer hem...

//Alice

Har en värmlandsvagn -01 och de nya modellerna är MYCKET bättre än de gamla. Vårt är förvisso jättestort 2600 kg :love: men det varken skramlar eller har skrynkliga mattor.
En bekant har däremot en kylinge (rel. ny) och den skrammlas som ett tröskverk. :p

håller med dig helt och hållet om att UME släpen ska va bäst....... de har dessutom två axlad boggie så om du kör över en sten så går de liksom i ja vågor eller hur man ska skriva jaja lycka till iaf

om du menar snabbutlösning fram för bommarna, så ja, men de ingår och man kan lossa bommarna utifrån, bra så man själv slipper komma i kläm...

Enligt min erfarenhet så är det absolut inte bättre med ett nytt släp, de släp jag pratar om har varit sprillans nya då jag kört dem, ett -02 och ett -03. (Värmlandsvagn alltså!)

Mvh Huntress :)

Star - har jag ingen koll på.

Ume - exellenta släp oavsett om man har nya eller gamla (de nya är förstås bättre främst på ventilation och bomlösningar).

Trane - är eg rätt ok, MEN de jag sett har så förtvivlat kort mellan bom och framstam att alla hästar med aningens lång hals får det trångt framtill.

Värmlandsvagn - nej och åter nej, som bruksvagn betraktat är de väl eg rätt ok, men bomlösningarna är åt skogen. Det är mer tur än skicklighet att inte fler skadar sig på VVs bakbomskonstruktion, vassa kanter och krokar, om hästen kommer emot bommen kan den trilla ner på haserna på hästen osv. Det är inte bättre konstruerat på nya släp, kompisen hyr en -04, samma farliga kanter som på de äldre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag velar och velar över det här med hästtransport! Köpa eller inte? Jag står uppstallad på större anläggning (med ridhus och hela...
Svar
3
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar