Transport - Vart stannar man?

H

HallonDoft

Nu har vi varit ute på semester och därmed åkt en hel del fram och tillbaka. Vi har mött en hel del hästtransporter på vägen.
Då började jag fundera. Man ska ju gärna stanna och ta ut hästen så den får sträcka på sig osv efter ett X antal timmar. Nu till frågan.
Vart stannar man och luftar sina hästar? Får man stanna vart som helst och ta ut hästen?

Sv: Transport - Vart stannar man?

När jag åkt långt med häst har vi stannat vid lämpliga bensinmackar, större rastplatser där hästen kan gå ut relatvit ostört. Dessutom finns det ofta också vatten man kan ta när man kommer till sånna ställen, slipper man släpa på det.

Tack tack! Kom på att man möter mycket transporter men aldrig ser några hästar!

Det kanske är så att de flesta är kortare transporter och hästen inte behöver rastas?

Det finns rastplatser där dom har gjort rastpaddockar för hästar! (Vet en vid Klippan-området.)

Yes, vilken bra tråd!
Jag ska snart köra en riktig långtur med hästen...80 mil. Men jag har tänkt övernatta på halva vägen också. Någon som känner till något bra ställe i Gävle trakten? :)

Nää det är klart det kan vara så att alla inte kör så långt, ville bara veta var man kan/inte kan stanna! ;)

över lag tror jag att väldigt få kör så många timmar att man måste ta ut den för att rasta den eller liknande, jag har aldrig gjort det, enbart vid transportbyte t.ex. om man köpt häst och möts halvvägs eller när jag åkt därifrån en transportör utgår från.

Kan vara så. Men ni som faktiskt gör det kan kanske dela med er av bra "stopp platser".

För att pausa o s v finns många bra rastplatser där man kan ställa sig i skuggan lite avskilt. När det gäller övernattningsställen sök på Bed & Box eller kolla på Bo på lantgård/ Bed & Breakfast. Vänd dig till ridanläggningar, saluhäststall eller helt enkelt ryttarkompisar i andra delar av landet. Kanske kan bukekompisar vara ett tips :idea:

se bara till att hästen är vaccinerad och att vaccinationspapper är med. :)

Jag tackar och bockar för alla fina tips! :bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar